Kāds ir popdziesmas «derīguma termiņš»? Stāsta mūziķi Dons un DJ Rudd

Dons – viens no veiksmīgākajiem Latvijas mūziķiem, un DJ Rudd – viens no pieprasītākajiem mūzikas producentiem Latvijā. LTV raidījumā “Kultūrdeva” mākslinieki atklāj – nav vienas hita radīšanas formulas, un arvien piesātinātākā pasaules mūzikas ainavā, kurā gadā tiek saražots miljoniem dziesmu, arvien grūtāk paredzēt, kuras dziesmas paliks vēsturē un kurām "derīguma termiņš" būs daudz īsāks.

Kā iespējams iepriekš paredzēt, kura no dziesmām kļūs populāra? Vai mūziķi vadās pēc hitu radīšanas formulas? “Es esmu pamanījis, ka ar popdziesmām dažreiz notiek tā, ka tās mēdz vēl turpināt “augt”, kad tās jau ir izdotas. Ir tā, ka tu izdod dziesmu, kurai viss ir pareizi, ir lieliskas melodijas, lielisks aranžējums, un visam tā kā jābūt, bet nekas nenotiek”, pauž DJ Rudd. Un tad notiek kaut kas īpatnējs, tikai ar laiku dziesma iegūst savu auru un atpazīstamību.

Taču Dons uzsver – pats galvenais, lai dziesmas melodija un vēstījums patiktu viņam pašam.

Vai radot dziesmu tiek ražots produkts ar īsu derīguma termiņu? Ar šādu viedokli Dons saskāries arī Berlīnē, kopā ar zviedru producentu ierakstot jauno albumu.

“Ir šis gads, pusotrs, un tad viss, un ejam tālāk. Informācija un dziesmu daudzums gāžas pār mums.”

Agrāk lielajās skaņu ierakstu studijās kurš katrs nevarēja ierakstīt savu mūziku. Šobrīd radīt hitu, veiksmīgu dziesmu var arī savā telefonā vai datorā. DJ Rudd atzīmē, ka, pasaulei kļūstot arvien kosmopolītiskākai, pieejamākai, ir iespējams arvien vairāk radīt. “Ir aizgājis ģeometriskā progresijā viss, gan apjoms, gan pieejamība,” pauž mūziķis.

Mūsdienās viena gada laikā pasaulē “saražo” miljoniem jaunu dziesmu, uzsver Dons un norāda, ka “The Beatles”, Elvisa Preslija, arī Raimonda Paula laikā pasaulē netika radīts tik daudz dziesmu. Taču, kā piebilst DJ Rudd – ''bītliem'' ir milzīgs dziesmu katalogs, arī Raimondam Paulam ir ļoti daudz dziesmu, taču vēsturē paliek tikai “pērles”. Nav iespējams iepriekš zināt, kuras šodien radītās dziesmas pārdzīvos laiku.

Tomēr – vai, radot dziesmu, notiek pielāgošanās klausītāju gaumei, vai rezultāts tiek kalkulēts? Dons uzsver, ka viņš pats ir dziesmas “pirmais filtrs, kam jāiet cauri”, viņam ir paveicies, ka tas, kas patīk viņam pašam, patīk arī klausītājiem. DJ Rudd pauž, ka visu izšķir “iekšējais kompass, uz kuru tu tiecies”. Protams, ir arī auditorija, kuru gribas uzrunāt un sagādāt tai svētkus.

Visa pamatā esot vēlēšanās radīt dziesmu, radīt stāstu, tā uzsver Dons.

“Esmu ļoti sentimentāls, savā būtībā arī ļoti jūtīgs. Tas ir viens mans veids, kā es sevi realizēju un joprojām mēģinu dabūt tās “skudriņas”; tad, kad tas beigsies, es vairs nerakstīšu,” pauž mūziķis.

DJ Rudd atklāj: “Jaunībā es biju daudz vairāk elektroniskajā mūzikā, kā lai saka, “underground” mūzikā. Dažreiz “underground” māksliniekiem ir tāda tendence skatīties uz “meinstrīmu”, uz populāro mūziku – nu tie jau pārdevušies! Tagad, kad es esmu izaudzis no tā, es varu pateikt, ka man patīk popmūzika, goda vārds! Es varu ieslēgt Edu Šīranu, “Coldplay” vai Donu, vai grupas “Astro'n'out”, vai “Instrumenti” un kaifot, jo man patīk.”

Savukārt Dons novērojis, ka “underground” mūziķi, kuri spēlē mazos klubiņos, kritizē popmūziķus, taču viņš nekad nav dzirdējis, ka popmūziķi kritizētu “undergound” mūziķus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti