Jēkabs Nīmanis: Cilvēks ar atvērtu prātu spēj sadzirdēt niansētāk

Cilvēks ar atvērtu prātu spēj sadzirdēt daudz niansētākas un smalkākas lietas, - tā intervijā raidījumā „Kultūras Rondo” apgalvo komponists Jēkabs Nīmanis kurš kopā ar fonogrāfu Maksimu Šenteļevu 19. martā pulksten 19.00 Rīgas Domā sniegs koncertu “Lietas, kuras iedvesmo un lietas”. Koncertā piedalīsies arī pianists Uģis Krišjānis un “Swedbank” koris diriģenta Artūra Ancāna vadībā, bet visi koncerta ienākumi tiks novirzīti Rīgas Doma jaunās vitrāžas "Ar degsmi par brīvu Latviju" izveidei.

Komponists norāda, ka ar šo koncertu un ar fonogrāfijas skaņas mākslu vispār vēloties parādīt to, ka ne vienmēr ir jāveic sagatavošanās, lai mācītos klausīties mūziku un skaņu.

„Dažreiz pat ir vieglāk kaut ko saprast, ja mēs nezinām. Mēs tīrākā veidā uztveram formas un skaņas. Tikko mums ir kāda sagatavošanās pakāpe, mūsos ieslēdzas vēlmes un ambīcijas un mēs gribam dzirdēt kaut ko noteiktu, gribam sasniegt konkrētas sajūtu,” stāsta Nīmanis. „Ja cilvēkam šīs vēlmes pazūd, viņš ir ar atvērtu prātu un spēj sadzirdēt patiesībā daudz niansētākas un smalkākas lietas.”

„Es vienmēr esmu uzskatījis, ka tā pieredze lielā mērā tikai traucē,” piebilst Šenteļevs. „Man šķiet trīs faktori ļoti svarīgi improvizācijā. Atvērtība, kā Jēkabs jau pieminēja. Klātesamība – izjust tieši to mirkli, kurā esi klāt. Un dziļā ieklausīšanās. Tā ir būtībā vienkārša klausīšanās, bet gan uz āru, gan uz iekšu, kad tu vienlaicīgi jūti gan iekšējo skaņu, iekšējo telpu sevī, gan ārējo telpu. Tad, kad salāgo, saskaņo abas kopā.”

Piedāvājumu uzstāties komponistam projekta "Mans Doms" vadītājs Gatis Vectirāns izteica pirms mēneša, tāpēc bija nepieciešams intensīvs darbs, lai sagatavotos koncertam.

„Man uzreiz likās šis piedāvājums tik vilinošs un skaists, ka gribas realizēt daudzas ieceres, bet tam vajadzīgs sagatavoties. Un sagatavošanās darbs tika veikts ļoti intensīvi. Es pieaicināju tad Maksi. Viņš piekrita. Un mēs šo laiku kopā strādājām,” stāsta Jēkabs Nīmanis.

Koncertā tiks veidots kontrapunkts starp komponista sacerēto oriģinālmūziku un Šenteļeva radīto skaņu vidi.

„Tāpēc tas man ir eksperiments, ka tiks izmantota ne tikai katedrāles akustika oriģinālmūzikas interpretācijā, bet arī skaņu vide, kuru radīs Maksis ar dokumentētiem ierakstiem vai uz vietas spēlētiem instrumentiem, kurus viņš ir veidojis,” atzīst Nīmanis.

„Jā. Tā metode jau būtībā ir veidot telpu,” papildina Šenteļevs. „Veidot skaņu telpu, kas ir saiknē ar cilvēkiem un fizisko telpu. Tas viss ir ļoti saistīts. Veido vienu notikumu. Vienu plūsmu. Var jau teikt, ka tas var būt jebkas, ko mēs tur sametam iekšā. Var arī tā to pasniegt, bet nav jau nekādas nejaušības. Tas viss būs tur un atradīsies tamdēļ, ka tam tur ir jābūt.”

Pilnu interviju klausieties audioierakstā!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti