Izdots komponista Krista Auznieka dubultalbums

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Dubultalbumā "Coiled Horizon" izdoti komponista Krista Auznieka mūzikas pasaules pirmatskaņojumu ieraksti, informēja izdevniecības “Skani” pārstāvji.

Albumā iekļauts opuss “Sirds katedrāle”, ko atskaņo Auziņa, Čudara un Arutjunjana džeza trio, un koncerta ģitārai un orķestrim “Apvārsnis kamolā” dzīvais ieraksts. Ģitārkoncerts izskanējis Latgales vēstniecībā “Gors” 2021. gada decembrī, un to atskaņoja Džidži (JIJI, solo ģitāra) un “Sinfonietta Rīga” kamerorķestris ar Normundu Šnē pie diriģenta pults. Ieraksta producenti un skaņu inženieri – Gustavs Ērenpreiss (CD1), Normunds Šnē (CD2).

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Kamerorķestris un džeza trio ir diezgan kontrastējošie sastāvi komponistam, atzīstas Auznieks: “Trio ir vienīgā mana kompozīcija, kas rakstīta četrās daļās. Man likās teju smieklīgi, ka ģitāras trio visu trīs instrumentu savstarpējā pastāvēšana varētu atbilst vēlīnā 19. gadsimta klaviertrio piemēriem, kam ir nemitīgas dinamiskas attiecības starp trim instrumentiem. Tā ir saruna starp trim vienlīdzīgiem elementiem. Kādubrīd var dominēt viens vai otrs, bet nekad nav pakļautības sajūtas – saksofons spēlēs galveno līniju, un pārējie pavadījumu. Tāpat džezā – kad spēlē saksofons, gandrīz nekad neklausāmies ģitāras vai bungu līniju kā mūzikas priekšplānu. Ģitāras trio ir kamermūzikas žanrs. Vajag ļoti daudz nošu, lai es varētu uzgleznot gan objektus, gan gaismu, un vēl ēnu, nevis zīmēt tikai ar zīmuli. Man nemitīgi jāpieņem kompromisi, jo viena lieta ir gleznot orķestrī, kur pieejams viss krāsu spektrs. Cita – gleznot kameransamblī, kur vienam instrumentam nav šādu krāsu, otrs instruments ir kā zīmuļa līnija, trešais ir ģitāra. Visu laiku nemitīgi ierobežojumi.

Tev sasietas rokas, vienā zīmulis, otrā pasteļkrītiņš, mutē turi otu, un tad mēģini uzgleznot ainavu.”

Par māksliniekiem

Komponists Krists Auznieks ieguvis Lielo mūzikas balvu, Starptautiskā komponistu ierakstu konkursa “Rostrum” balvu jaunāko komponistu kategorijā, Aspenas festivāla Džeikoba Drakmena balvu, kā arī Norfolkas, Aspenas, Beningtona, Amerikāņu Fontenblo akadēmijas, Ermitāžas Mākslineku Retrīta, “NEXT” festivāla, un Amerikāņu Komponistu orķestra apbalvojumus. Viņš saņēmis pasūtījumus no Atlantas simfoniskā orķestra, Aspenas Filharmonijas, “Kremerata Baltica”, Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra, “Present Music”, kamerorķestriem “Contemporaenous” un “Kaleidoscope”, “Cappella Amsterdam”, Latvijas Radio kora, “Sinfonietta Rīga”, pianistiem Deivida Funga un Melvina Čena.

Auznieka darbi atskaņoti Ņujorkas Kārnegija zālē, Linkolna Centrā, “National Sawdust”, “92Y”, “The Kitchen”, Vašingtonas Kenedija centrā, Losandželosas Volta Disneja koncertzālē, Karaliskajā Dāņu teātrī, Pekinas Nacionālās mākslas centrā, Amsterdamas “Muziekgebouw”, Ņujorkas MATA, Honkongas Pasaules Kultūru namā, Amsterdamas “Gaudeamus”, Stokholmas Baltijas jūras un citos festivālos. Krists Auznieks ieguvis bakalaura grādu Hāgas Karaliskajā konservatorijā un maģistra grādu Jeila universitātē, kur arī aizstāvējis doktora disertāciju. Šobrīd Auznieks ir mācībspēks Jeila universitātē, Montklēras pavalsts universitātē un Ņujorkas filharmonijas jauno komponistu programmā. Viņš bieži sadarbojas ar savu vīru, amerikāņu pianistu Robertu Fleicu, kā arī ir kaislīgs literatūras, filosofijas un itāļu virtuves cienītājs.

Auziņa, Čudara un Arutjunjana Trio ir laikmetīgās džeza mūzikas trio no Rīgas. Tā sastāvā spēlē Kārlis Auziņš (saksofons), Matīss Čudars (elektriskā ģitāra) un Ivars Arutjunjans (sitaminstrumenti). Trio tiecas veidot skaņu pasauli, kas stāv pāri žanriem, par pamatu izmantojot enerģiju, emocijas un iztēli rosinošas idejas un konceptus. 2018. gadā grupa izdeva savu pirmo albumu “Baltic”, kurš ieguvis mūzikas ierakstu gada balvu “Zelta mikrofons 2019” kā labākais džeza mūzikas albums. Trio minialbums “Maze” izdots 2020. gadā.

Amerikāņu ģitāriste Džidži (Jiji) pazīstama ar savām saturiski un stilistiski daudzveidīgajām programmām. Tajās virtuozi apspēlēts gan klasiskais repertuārs un mūsdienu komponistu darbi, gan integrētas brīvas formas improvizācijas. Džidži regulāri sadarbojas ar jaunākās paaudzes komponistiem, citu starpā ar Geibrielu Smitu, Kristu Auznieku, Gulli Bjernsonu, Natāliju Dīterihu, Hilariju Paringtoni, Evanu Čepmenu, Molliju Džoisu un Polu Lanskiju. Viņa ir šo komponistu vairāku jaundarbu pirmatskaņotāja.

Valsts kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” mākslinieciskais vadītājs un diriģents kopš tā dibināšanas 2006. gadā ir Normunds Šnē. Līdztekus koncertdzīvei Latvijā un Baltijas valstīs “Sinfonietta Rīga” koncertējusi Hamburgas Elbas filharmonijā un “Laeiszhalle”, Ķelnes filharmonijā, Minhenes Herkulesa zālē, Frankfurtes Vecajā operā. Orķestris vairākkārt uzstājies Nīderlandē, tai skaitā Amsterdamas Karaliskajā “Concertgebouw” un “Muziekgebouw” zālē un “De Doelen'' koncertzālē Roterdamā. Savus klausītājus “Sinfonietta Rīga” ieguvusi arī Sanktpēterburgas filharmonijā un Ņujorkas Linkolna centrā. Ar prestižo ierakstu balvu “Grammy” novērtēta orķestra “Sinfonietta Rīga” dalība igauņu komponista Arvo Perta albuma “Adam’s Lament” ieskaņojumā, ko klajā laidis “ECM”. “Sinfonietta Rīga” sniegums četras reizes ieguvis Latvijas valsts augstāko apbalvojumu mūzikā – Lielo mūzikas balvu (2007, 2008, 2015 un 2018).

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti