Izdota kūdras purvā ierakstīta frīdžeza skaņu plate

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Izdota saksofonistu Ļuda Mockūna un Arvīda Kazlauska Drabiņu kūdras purvā ierakstītā dubultā skaņu plate “Purvs”, informēja džeza mūzikas izdevniecības “Jersika Records” pārstāvji.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Albuma “Purvs” ierakstu sesija norisinājās divu dienu garumā Drabiņu kūdras purvā Jelgavas novadā. Pirmajā platē ir notverta lietuviešu mūziķu brīvās improvizācijas saspēle rudenīgajā Latvijas purvā, bet otrajā platē ir koncerta ieraksts, kurš notika mākslinieka Jāņa Gutāna-Graša radītajā kūdras amfiteātrī “Saulgrieži”, kas ir veidots kā meditatīvs labirints ar ieeju uz austrumiem un izeju uz rietumiem. Kā skaidroja plates izdevēji, kompozīciju nosaukumi norādīti trīs valodās – latviešu, lietuviešu un senprūšu valodā, tā cenšoties lingvistiski uztaustīt baltu tautu vienojošo pasaules izjūtu.

“Jau sen vēlējos veikt ierakstu brīvā dabā ar dabisko akustiku. “Jersika Records” aicinājums nāca tieši īstajā laikā, un vieta, kur mēs veicām ierakstu, bija cik dabiska, tikpat sirreāla. Ar savu auru, skaņu un mistiku vienkārši ideāla diviem pūtējiem, lai aizmirstos un ļautos brīvās improvizācijas plūsmai!” stāstīja Ļuds Mockūns.

“Lai arī ar Ļudu esam pazīstami daudzus gadus, šī ir pirmā reize, kad muzicējam kopā, šajā īpašajā vietā. Tāpat kā katrs dabas apmeklējums, arī šī pieredze bija iedvesmojoša, bet tajā pašā laikā patīkami dīvaina. Es ceru, ka klausītājiem patiks šis muzikālais ceļojums, tāpat kā, veicot ierakstu, to izbaudījām mēs,” atzīmēja Arvīds Kazlausks.

Skaņu plates ievadvārdos mūzikas apskatnieks Mikus Solovejs raksta: “Frīdžezā mūziķu tehniskā virtuozitāte un muzikālo citātu struktūra nav atrauta no mākslinieku personības. Radītā skaņa un mūziķi ir nedalāmi, arī klausītāji un apkārtējā vide muzicēšanas laikā kļūst vienota. Ne velti par šī ieraksta muzicēšanas vietu ir izvēlēts kūdras purvs. Vieta, kur nedzīvā daba satiekas ar dzīvo. Trausla robeža starp cilvēku un dabu. Ieraksts “Purvs” uz brīdi ir iemūžinājis šo skaņas plūsmu, kurā viss tiek pakārtots vienam mērķim – atgriezties pie skaņas pirmavota. Tā ir nonākšana mītiskajā pirmsākumā – dzīvā, svārstīgā, neizdibināmā.

Ļuda un Arvīda saspēlē radītā mūzika it kā iegremdējas purvā nevis kā slazdā, bet kā dzīvības devējā. Kūdra ir mirusi daba, lai dotu dzīvību. Ja grauds krīt zemē un mirst, tas nes daudz augļu.”

Albums “Purvs” ierakstīts 2020. gada 15. un 16. septembrī. Skaņu režisors ir Mārtiņš Krastiņš, bet plates vāka dizainā izmantotas fotogrāfu Oskara Upenieka, Annas Ceipes un Vila Muhametšina fotogrāfijas.

Par mūziķiem

Ļuds Mockūns (Liudas Mockūnas) ir lietuviešu frīdžeza mūziķis, komponists un Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijas Džeza katedras mācībspēks. Muzicējis ar tādiem šī žanra lielmeistariem kā Berijs Gajs (Barry Guy), Viljams Hukers (William Hooker), Vladimirs Tarasovs (Vladimir Tarasov) un Agusti Fernandess (Agustí Fernández).

Arvīds Kazlausks (Arvydas Kazlauskas) ir Latvijā dzīvojošs lietuviešu saksofonists. Kā solists Kazlausks ir uzstājies ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, Lietuvas Valsts simfonisko orķestri, valsts kamerorķestri “Sinfonietta Rīga” un profesionālo pūtēju orķestri “Rīga”. Brīvās improvizācijas un džeza trio “Endless Roar” dalībnieks un docents Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti