Kultūras ziņas

Brīvība un izturība Jāņa Aivara Karlova izstādē “Nepakļaušanās”

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Riharda Vāgnera skatuves drāma “Tristans un Izolde” Cēsīs

FOTO: Ar Riharda Vāgnera skatuves drāmu «Tristans un Izolde» atklāj Cēsu Mākslas festivālu

Nedēļas nogalē ar grandiozu vairāk nekā piecarpus stundu ilgu Riharda Vāgnera skatuves drāmas "Tristans un Izolde" koncertatskaņojumu Vidzemes koncertzālē "Cēsis" tika atklāts par vienu no spilgtākajiem vasaras notikumiem kļuvušais Cēsu Mākslas festivāls.

Mākslas festivāla "Cēsis 2022" atklāšanā piedzīvots unikāls notikums – Riharda Vāgnera drāmas "Tristans un Izolde" koncertatskaņojums. Šī opera Latvijā līdz šim pilnā apjomā skanējusi tikai vienu reizi – 1921. gadā. Vērienīgajā notikumā piedalījās Eiropas un Latvijas vadošie solisti un Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris diriģenta Andra Pogas vadībā. Diriģents uzsvēra, ka "Tristans un Izolde" ir "ārkārtīgi aizraujošs skaņdarbs, viena no visu laiku visizcilākajām operām".

"Man vienmēr svarīgi saprast, kas ir tie impulsi, kas komponistus pamudina pievērsties vienam vai otram sižetam, muzikālajam risinājumam. Un ir zināms, ka neilgi pirms "Tristana un Izoldes" idejas sākšanas realizēt šo ideju Vāgnera rokās nonāca Artūra Šopenhauera grāmata "Pasaule kā griba un priekšstats", un Vāgners lasīja un guva ārkārtīgu rezonansi, Šopenhauera idejas raisīja viņa fantāziju, un viņš šo seno ķeltu mītu par Tristanu un Izoldi ļoti daudzās alegorijās un filozofiskos simbolos ietērpa mūzikā. Kā mēs zinām, Vāgners savām operām libretus rakstīja pats. Muzikāli šis darbs ir absolūti novatorisks, lielākā daļa no tā, kas notika pēc tam mūzikā, vācu mūzika, Vīnes skola, ir attīstījusies tieši operas "Tristans un Izolde" mūzikas iespaidā," skaidroja Poga. 

Ķeltu leģenda par Tristanu un Izoldi ir viens no visu laiku skaistākajiem mīlasstāstiem, un Vāgners vēlējies uzcelt pieminekli daiļākajam no sapņiem, kas līdz šodienai aizkustina klausītāju sirdis mūzikā. Vairāk nekā piecarspus stundu ilgajā koncertuzvedumā galvenos varoņus Tristanu un Izoldi atveidoja izcilas operteātru zvaigznes – vācu solisti Marko Jenčs un Gunbrita Barkmina, kura tiek uzskatīta par vienu no spožākajām pasaules mūzikas teātra zvaigznēm.

Barkmina par Izoldes lomu pauda: "Šī loma vienmēr ir prieks un izaicinājums. Tas ir mikslis starp visu, ko tu kā dziedātājs vēlies sasniegt. Kaut kādā ziņā šis ir augstākais līmenis. Dziedāt šo lomu – tas dara mani laimīgu. Šķiet, kaut kas augstāks runā ar mani. Varbūt tas skan kičīgi, bet šī mūzika ir daudz kas vairāk par reālo dzīvi. Es jūtos ļoti pasargāta, jūtos ienākusi labākā pasaulē."

Arī Marko Jenčs neslēpa prieku par uzticēto lomu: "Man ir milzu prieks dziedāt. Brīnišķīgi kolēģi, orķestris, maestro. Man ir liels saviļņojums būt šeit. Tas ir mīlasstāsts, plaša emociju amplitūda. No mīlas dzēriena pirmajā daļā līdz nāves brīdim finālā, vienas vienīgas emocijas."

Savukārt karaļa Marka tēlā – pasaulslavenais igauņu bass Ains Angers. Viņš šīs operas sarežģītību galvenajiem varoņiem salīdzina ar trīskāršu maratonu: "Kas par darbu! Tā ir ilga un lieliska mūzika! Tās ir kā trīs operas vienā vakarā, jo katrs cēliens ir garš. Karaļa Marka loma man ļoti patīk, jo interesanti, ka Vāgners vispirms uzrakstīja tekstu, tikai tad mūziku, un šī teksta intonācijas ļoti labi sader ar mūziku. Tas ir tik gudri. Katru reizi dziedot ir iespējams atrast jaunas un jaunas lietas."

Cēsu Mākslas festivāls Cēsis turpināsies līdz 14. augustam ar spilgtiem vizuālās mākslas,  teātra un mūzikas notikumiem. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt