Festivālā «Takts» - mūziķu un elektronikas radītas skaņu perfomances

Iespaidīgas un līdz šim Latvijā nebijušas mūzikas skaņas performances, kur roku rokā sadarbojas mūziķis un elektronika, šovakar varēs baudīt Ventspilī. Teātra namā „Jūras vārti” jau otro gadu notiek starptautisks taustiņinstrumentiem veltīts festivāls „Takts”, kas klausītājus iepazīstina ar jauno un laikmetīgo mūziku.

Kaut ko tādu Latvijā un arī Eiropā klausītāji vēl nebūs piedzīvojuši. Pianiste no Kanādas Vikija Čova (Vicky Chow), kura nu jau desmit gadus dzīvo Ņujorkā, skaņdarbu, ko šovakar varēs burtiski piedzīvot, ne tikai dzirdēt Ventspilī, līdz šim plašākai publikai atskaņojusi ASV un Kanādā. Skaņdarbu raksturo festivāla rīkotājs Miks Magone:

„Viņas uzstāšanās ir īpaša. Skaņdarbu, ja nemaldos, pirms pieciem gadiem tieši viņai rakstījis Tristans Peričs (Tristan Perich). Viņš šobrīd ir viens no jaunās mūzikas autoriem, spīdekļiem, ņujorkiešiem. Kompozīcija ir akustiskās klavieres kopā ar 40 skaļruņiem. Tas ir neparasti gan tehniski, gan vizuāli.”

Pianiste Vikija Čova atklāj, ka uzstāšanās laikā var redzēt, kā kustas skaļruņi un telpā, skanot mūzikai, var gaisā sajust vibrācijas:

„Tā ir 63 minūšu uzstāšanās bez pārtraukuma. Domāju, ka tas prasa daudz koncentrēšanās un izturības ne tikai no manis. Tur ir 40 skaļruņi, tas ir gandrīz vai elektroniskais orķestris. Ir svarīgi arī iesaistīt auditoriju, lai arī skatītāji man pievienojas šajā ceļojumā. Tas ir diezgan liels piedzīvojums.”

Festivāla rīkotājs Miks Magone turpina iepazīstināt arī šī vakara programmu, kurā gaidāma arī britu ērģelnieka Džeimsa Makvinnija (James McVinnie) uzstāšanās:

„Intervijā ”Kultūras dienai” ērģelnieks sacījis – tās ir ērģeles ar visām stabulēm vienā mugursomā. Proti, speciāla viņam ir radīta ērģeļu skaņu simulējoša datorprogramma. Instrumenta izpratnē viņš izmantos elektriskos taustiņu instrumentus un pedāļus, bet skaņa ir identiska vienām zviedru baznīcas ērģelēm. Tā ir mūsdienu jauno tehnoloģiju radīta iespēja, kas ļauj jebkurā vietā muzicēt, bet izklausīties kā konkrēts vēsturiskais ērģeļu instruments.”

Miks Magone spriež, ka Latvijā pašlaik jaunās un laikmetīgās mūzikas piedāvājums klausītājiem ir pārliecinošā mazākumā. Festivāls ir viena no iespējām Latvijā parādīt šobrīd pasaulē aktuālo.

„Jaunajai mūzikai būtu jāskan daudz vairāk, jo tā iezīmē šodienu. Tā nav mūzika ar nostaļģiju. Tie nav mēģinājumi ne izpildītājam un ne klausītājam iejusties 17.gadsimtā dzīvojoša komponista ādā. Te darbi tiek rakstīti šeit un tagad, turklāt konkrētiem izpildītājiem. Klausītājiem tā ir nepastarpināta pieredze, ko ir iespējams piedzīvot, apmeklējot šos koncertus. Tas ir krietni īstāk un patiesāk,” klāsta Magone.

Festivāls „Takts” Latvijā notiek jau otro reizi, vienkopus pulcējot mūziķu no dažādām pasaules valstīm. Festivāla pēdējais koncerts Teātra namā ”Jūras vārti” Ventspilī izskanēs svētdienas vakarā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt