22. februāra koncertā Sv. Jāņa baznīcā saksofonisti un Latvijas Radio koris atskaņos četru latviešu komponistu – Selgas Mences, Riharda Dubras, Jāņa Lūsēna un Riharda Zaļupes jaundarbus.
Komponists Rihards Zaļupe savu pirmo lūgšanu skaņās velta noslēpumainajai Spānijas Monseratas klostera Melnajai madonnai. Zaļupu ģimenei pats šis ceļojums bijis kā satikšanās ar citu pasauli.
“Sākumā tika pozicionēts, ka Zaļupe rakstīs vismierīgāko skaņdarbu mūžā, bez ritmiskiem elementiem un tamlīdzīgi. No tā nav nekā – es aizbraucu uz turieni, un tapa pilnīgi citādāks skaņdarbs. Pasaulē zinu divas tādas vietas, kur uz dzīvi paskaties citādi, ar pietāti. Viena ir apakšā zem Gizas piramīdas, bet otra, ieejot madonnas altārī iekšā,” stāsta Zaļupe.
Zaļupe pats pirmatskaņojumā spēlēs marimbu, vibrofona muzikālo partitūru uzticot Guntaram Freibergam. Divdesmit piecas Latvijas Radio kora balsis Kaspara Putniņa vadībā jaundarbā sasauksies ar četriem saksofoniem. Visi komponisti darbus rakstījuši, festivāla organizatoru mudināti.
“Mēs domājām par komponistiem, kurus aicināt rakstīt mūziku baznīcas koncertam, un gribējām izvēlēties dažādus komponistus,” skaidro festivāla “Saxophonia” mākslinieciskais vadītājs Artis Sīmanis.
Savukārt skarbajos Liepājas vējos rūdītā Jāņa Lūsēna skaņuraksts nesalaužami plūst romantiski siltā un cerību nesošā gultnē, mūzikā ietērpjot gan Friča Bārdas un Rainera Marijas Rilkes dzejas stāstu, gan arī Andreja Eglīša brieduma gados rakstītās rindas, kas īpaši šim notikumam par godu iegūlušas filozofiski apcerīgā ciklā korim, saksofoniem un ērģelēm – “Mīlestībai un Piedošanai”.
Savukārt Kaspars Putniņš atzina: “Ir pieredze, uz kuras balstoties, kaut ko var prognozēt, bet pirmatskaņojumi vienmēr ir pārsteigums.” Viņš uzskata - mūzika, kas skanēs piektdien Sv. Jāņa baznīcā, ir pārdzīvojums un stāsts par cilvēka garu.