Festivālā «Dominante» skanēs reti iestudētā komponista Paula Hindemita opera

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

No 21. līdz 23.augustam Rīgas Svētā Pētera baznīcā norisināsies festivāls "Dominante", kam izveidota īpaša norises forma - koncertu triāde. Ik vakaru festivāla koncerts sāksies ar vācu komponista neoklasicista Paula Hindemita operas "Ilgās Ziemassvētku pusdienas" iestudējumu.

"Šī ir īpaša izrāde. Latvijā Hindemits nav tas komponists, ko bieži uzved. Šī ir ļoti grūta, ļoti sarežģīta izrāde. Mēs priecājamies, ka mums to tomēr ir izdevies iestudēt. Nebūs viegli, bet ļoti interesanti," stāsta operas muzikālais vadītājs un diriģents Viesturs Gailis.

Izrādi iestudējusi Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas operstudija "Figaro", tās režisors ir Uģis Brikmanis.

"Iestudēšanas periods bija ļoti sarežģīts. Sākot jau ar to, ka mēs šo operu izpildīsim latviešu valodā. Galīgo tulkojuma variantu es pats veidoju, jāsaka, ka šī bija viena no tām operām, ko ir ļoti grūti pārnest uz latviešu valodu, tāpēc ka runājamais un dziedamais teksts ir it kā ļoti vienkāršs un sadzīvisks, bet tur ir ļoti lieli un dziļi zemteksti, to vajadzēja apvienot. Otrkārt, vokālās partijas jaunajiem solistiem ir ļoti sarežģītas - gan ritmiski, gan melodiski ļoti nepierastas. Tas prasīja ļoti lielu darbu," norāda Gailis.

Opera "Ilgās Ziemassvētku pusdienas" ("Das lange Weihnachtsmahl") tapusi komponista dzīves pēdējā gadā. Libreta pamatā ir amerikāņa Torntona Vaildera luga ar tādu pašu nosaukumu, kas vēsta par Ziemassvētku pusdienām kādas dzimtas 90 gadu ilgumā vairākās paaudzēs.

"Sižets ir tāds, ka 50-55 minūtēs - tik gara ir opera - tiek izdzīvots vienas mājas, vienas ģimenes stāsts četru, piecu paaudžu laikā. Lai saprastu tekstu un to, kas tur notiek, ir jāiedziļinās saturā. Piemēram, ir dziedājums, tad ir divas taktis pārtraukums, un nākošās notiek jau pēc četriem, pieciem gadiem. Bieži vien ir grūti notvert pārejas posmu, kurā tad personāži paliek vecāki. Operas dzīves ilgums ir 90 gadi," saka diriģents Viesturs Gailis.

Kā jau vēstījām, līdzās Paula Hindemita operai "Ilgās Ziemassvētku pusdienas" ik vakaru izskanēs arī trīs dažādas koncertprogrammas, kuras vienos atslēgas vārdi "Cerība. Ticība. Mīlestība.".

Tā 21.augusta vakarā izskanēs koncertzāļu retums - franču ģēnija Olivjē Mesiāna (1908-1992) cikls divām klavierēm "Āmen vīzijas" ("Les visions de l’amen"), ko atskaņos klavierduets Sandra Jalaņecka un Lelde Tīrele.

Saruna ar pianistēm Sandru Jalaņecku un Leldi Tīreli
00:00 / 18:49
Lejuplādēt

Intervijā "Klasikai" Sandra Jalaņecka un Lelde Tīrele atklāj - viņu pasaules skatījums ir tuvs paša Olivjē Mesiāna uzskatiem. Viņš bija dievbijīgs vīrs ar noslieci uz misticismu, un tas labi dzirdams viņa ekspansīvajā, liesmainajā un pārmaiņus meditatīvajā, trauslajā mūzikā, kas pilna simboliem un kurai ir apjomīgs metafizisks virsslānis.

"Darbs ir ne tikai interesants un ļoti sarežģīts, bet arī ārkārtīgi skaists. Jā, arī šeit ir kristīgā tematika, taču ļoti uzrunājoša - kā Visums vai Kosmosa telpa, ko Mesiāns ar skaņu starpniecību spēj panākt. Tikai lieli vārdi nāk prātā, raksturojot šo darbu," uzsver Sandra Jalaņecka.

"Tā ir brīnišķīga iespēja attālināties no ikdienas realitātes un domāt citā pakāpē, citās sfērās," papildina Lelde Tīrele.

Mūziķes atklāj, kā veicies pianistiski sarežģītā opusa iestudējuma procesā un ko vēsta katra no skaņdarba septiņām daļām. "Mesiāns pats centies daudz ko pateikt nošu tekstā. Arī manuspripta sākumā rakstīts ievads, kā un kas darāms. "Āmen", viņaprāt, te ietverts četrās dažādās izpausmēs," saka Sandra Jalaņecka.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti