Sadaļas Sadaļas

Vakara autorprogramma

Festivāla "Rīga Jūrmala" muzikālais vakars (II)

Vakara autorprogramma

Ieraksti no albuma "Invocation a la Nuit" un saruna ar katalāņu mūziķi Žordi Savaļu

Dziedātājs un Operas direktors Egils Siliņš: Es tomēr esmu optimists

Es tomēr esmu optimists. Operas direktors Egils Siliņš stāsta par sezonas plāniem

"Māksliniekiem, lai būtu formā, visgrūtākais ir gatavoties, nezinot, kam tieši jāgatavojas," saka Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) vadītājs un vienlaikus arī pasaulslavenais basbaritons Egils Siliņš. Pēc ilgā pārtraukuma 4. jūlija vakarā durvis skatītājiem atkal vēra LNOB, aicinot uz galā koncertu "Operas zvaigžņu vasara". Ieskicējot nākamās sezonas iestudējumus, kā arī savus koncertdzīves notikumus, Egils Siliņš intervijā Latvijas Radio 3 "Klasika" atzīst, ka gandrīz 16 mēneši bez iespējas uzstāties ir bijis smags laiks.

Liene Jakovļeva: Kā ir būt uz skatuves šeit, opernamā – lai arī pagaidām vien dažu klātesošu publikas pārstāvju klātbūtnē, tomēr ar īstu orķestri aiz muguras?

Egils Siliņš: Jā, tāds mazliet neierasts brīdis, jo pēdējā izrāde skanēja 15. oktobrī, bet tagad ir jūlijs. Mākslinieku saimei Latvijā, Eiropā un visā pasaulē šis bijis ļoti smags laiks – šie gandrīz 16 mēneši bez iespējas publikai sniegt savu priekšnesumu. Tajā pašā laikā mums tomēr bijis jāpaliek labā formā, gaidot, kad izrādes atsāksies. Katru reizi tika pārcelts un pārbīdīts, solot, ka būs pēc mēneša, pēc diviem, pēc četriem.

Pat labāk ir, ja zini, ka, piemēram, līdz jūlijam nekā nebūs.

Tā ka neziņa un biežā izrāžu un koncertu atcelšana nebija iepriecinoša.

Galā koncerts “Operas zvaigžņu vasara”

Tomēr Latvijas Nacionālajai operai un baletam šķita svarīgi šīs dīvainās sezonas beigās piedāvāt koncertu publikai klātienē.

Paldies Dievam, ka mazliet mazinājās kovida saspringums – kaut arī nezinājām, vai publika būs klātienē vai tomēr ne, koncerts vienalga tika gatavots. Plānojām to rādīt operas fasādes priekšā uz milzīga ekrāna. Šie plāni arī nav mainījušies, tāpēc koncertā arī bija šī mazliet neierastā pozīcija un situācija – uz skatuves sēž publika, bet orķestris ir zālē, solisti – gan balkonos, gan arī uz orķestra bedres.

Domāju, publikai tas ir interesants rakurss – dzirdēt, redzēt un atrasties uz skatuves.

Gan akustiski, gan vizuāli klausītāji ir ieguvēji.

Galā koncerts “Operas zvaigžņu vasara”

Pēdējo reizi tā kārtīgi runājāmies decembrī pirms Jaunā gada, "Klasikas" studijā – tad situācija bija cita: tu stāstīji par pavasara plāniem, bet tad atkal viss mainījās. Šobrīd esat klajā laiduši jaunās sezonas pirmo divu mēnešu plānus – tur ir gan četras pirmizrādes, gan arī jau repertuārā esošās izrādes. Vai pavērsi priekškaru uz to, kas, cerams, būs?

Jauno sezonu gribam atklāt 10. septembrī ar baleta pirmizrādi "Drakula". 26. septembrī plānojam arī Verdi operas "Simons Bokanegra" pirmizrādi, kuru sagatavojām jau pagājušā gada novembra beigās, bet izrādīt nevarējām.

Būs arī pirmizrāde baletam "Divi metri" – šis projekts ir ironisks skats uz kovidlaika situāciju.

Jo šie "divi metri" mums skanējuši visos lielveikalos un visās brīdinājuma formās. Domāju, šis ir ļoti interesants un izdevies horeogrāfisks meistarstiķis.

Pēc šī baleta plānojam darbu, kuru pabeidzām maijā – tā ir Rosīni opera "Pelnrušķīte", kas Latvijā ļoti sen nav skanējusi. "Pelnrušķīte" ir kopprodukcija ar Tulūzas operu, kas piedalās ar 30 procentu budžetu. (..) Ir arī vairāki citi teātri, kuri jau ieinteresējušies īrēt šo izrādi. Izskatās, tai būs liela piekrišana. Es pats savā laikā šajā operā esmu dziedājis tēva jeb dona Maņifiko lomu, tāpēc man šī mūzika ir ļoti pazīstama – gribēju, lai arī latviešu publika to izbauda. Arī "Simons Bokanegra" daudzus gadus Latvijā nav rādīts. Burtiski tūlīt ķeramies arī pie diviem citiem jauniem darbiem – bērniem adresēto Menoti operu "Amāls un nakts viesis" mēģināsim rādīt pēc valsts svētkiem – 20. novembrī. Un paralēli Menoti operai gatavojam Jāņa Kalniņa operas "Hamlets" pirmizrādi, kuras pirmizrāde būs 13. janvārī. Kā parasti, būs arī mūsu Vecgada koncerti, kurus publika ļoti iemīļojusi, – mēs vienmēr sakām, ka varētu arī piecus, septiņus vai piecpadsmit spēlēt, tie visi būtu labi apmeklēti...

Egils Siliņš un Liene Jakovļeva

Tu pārskrēji sezonas pirmajiem diviem mēnešiem, uz kuriem jau var nopirkt biļetes. Bet mazliet atpakaļ paskatoties – šie četri minētie jauniestudējumi ir jau gatavas izrādes, kuras tikušas iesaldētas. Tagad tikai kārtīgi jāsamēģina un var laist tautās, vai ne?

Trīs bija gatavas, bet "Drakulai" kovidlaika dēļ nevarēja dabūt visus materiālus, kurus bija iecerējuši projekta veidotāji. Tā ka mums mazliet aizķērās dažas tehniskās lietas, bet praktiski viss, kas attiecas uz dejas horeogrāfiju, tika iestudēts.

Un šis ceļš, skatoties atpakaļ, tev šķiet pareizs – sagatavot izrādi, pat ja to nevar izrādīt, tad to iesaldēt, apstādināt, nevis klusēt, nedarīt neko?

Pirmkārt, mēs kā mākslinieki nedrīkstam neko nedarīt. Īpaši jau attiecībā uz baletu: ja baletdejotājs vienu gadu nedejos, nekas tur nepaliks pāri. Jā, atsevišķas baleta meitenes, kurām piedzima bērni, protams, kādu brīdi nebija, bet kopumā ņemot...

Māksliniekiem, lai būtu formā, visgrūtākais ir gatavoties, nezinot, kam tieši jāgatavojas.

Man pašam personīgi bija vairāki projekti, kurus vairākas nedēļas, pat mēnešus, gatavoju, bet pēc tam tos atcēla. Tad tu sāc nākošo projektu... Neviens jau nezina, cik ilgi tas viss vēl būs.

Rudenī domājām – nu labi, vēl divi trīs mēneši, vēl pusgads, bet nu jau drīz būs pusotrs gads. Bet ar teātriem un koncertu organizētājiem, kas piedāvājuši projektus, tevi saista līgumattiecības – jāgatavojas vienalga.

Un tad ir tā muļķīgā sevis pierunāšana. Jo, ja mācies, tad teorētiski jau pēc diviem mēnešiem jādzied. Paiet piecas nedēļas, un uzzini, ka tomēr nav jādzied. Tas ir tas grūtākais.

Man personīgi finansiāli tas neko daudz nemaina, bet ļoti daudzi mākslinieki nezina, ar ko lai samaksā īri...

Tev kā dziedātājam tikko realizējies viens projekts – uz Baltā nama skatuves tu kāp burtiski pa taisno no lidmašīnas. Esi atlidojis no Vīsbādenes, kur dziedāji Vāgneru. Vai taisnība, ka ar klavierēm?

Jā gan, tas bija ar klavierēm, jo brīdī, kad teātrim bija laiks samēģināt ar orķestri, orķestris nebija ar mieru testēties un viņus piespiest nevarēja... Tāpēc mēģinājumi notikt nevarēja un bija jādzied klavieru pavadījumā. Publikas nebija daudz, bet nu – dziedāt Vāgnera "Nībelunga gredzenu" vienmēr ir svētki.

Egils Siliņš Vāgnera operas "Zīgfrīds" titullomā

Ar Vāgneru tu pats kā dziedātājs sastapsies arī Cēsīs 14. augustā.

Jā gan, turklāt slavenajam igauņu basam Ainam Angeram aprit 50 gadu, un viņš rīko festivālu Sāremā salā, kurā piedalīšos arī es. Koncerta pirmajā daļā skanēs Vāgners, bet otrajā – Verdi. Tā ka Vāgners netiks aizmirsts arī vasarā.

Bet kamermūziku neaizmirsīsi? Vismaz Mazās Mežotnes pils afišā tavs vārds ir rakstīts.

Jā, apsolījis esmu...

Un arī Dubultu baznīcā tavu vārdu redzēju afišā. Ar to gribu teikt, ka vasara tev droši vien nebūs gluži "atpūtas, atpūtas laiks" – vai tomēr?

Divas nedēļas esmu nolēmis atslēgt telefonu un neko nedarīt, jo pat tās reizes, kad ir brīvdienas, vienmēr par kaut ko jārūpējas.

Arī opera slēgs durvis?

Nē, mums te vienmēr no operas valdes kāds uz maiņām ir.

Bet operas mākslinieki taču dosies pelnītā atvaļinājumā?

Jā, līdz jūlija beigām un augusta sākumam visi dosies atvaļinājumā, kaut gan daļa atvaļinājuma jau tika izņemts piespiedu kārtā, kad bijām dīkstāvē – aprīlī.

Un atpakaļ visi atgriezīsies augustā, lai ar jauniem spēkiem gatavotos jaunajai sezonai – cerams, labākai.

Es tomēr esmu optimists – domāju, vakcīna aizsargā, un ceru, ka vakcinētie cilvēki pasargās daudzus no mums – gan skatītājus, gan visu sabiedrību.

Bet tomēr esat pretimnākoši arī tiem, kuri nav vakcinējušies?

Jā, lai nediskriminētu cilvēkus, kuri dažādu iemeslu dēļ nav vakcinējušies, būs atsevišķi atzīmētas izrādes, kuras varēs apmeklēt tikai nevakcinētie cilvēki, uzrādot negatīvu koronavīrusa testa rezultātu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt