Eiroradio džeza orķestrī katrs mūziķis ir zvaigzne

Speciāli Eiroradio džeza orķestra koncertiem skaņdarbus radījuši visu trīs Baltijas valstu džeza mūzikas komponisti – Kirke Karja no Igaunijas, Kārlis Vanags no Latvijas un Daiņus Pulausks no Lietuvas. Turklāt orķestrī spēlējošie mūziķi katrs pats par sevi ir zvaigzne.

“Šī ideja man dzima pirms diviem gadiem, tiekoties ar Eiropas raidorganizāciju (EBU) džeza producentiem.  Ņemot vērā, ka visas Baltijas valstis šogad svin savu simtgadi, vēlējos projektā iesaistīt trīs komponistus, nevis tikai vienu. Uzaicināju sev labi zināmos komponistus Kirki Karju, Kārli Vanagu un Daiņu Pulausku. Skaņdarbu ar nosaukumu "Baltic Vibes" viņi ir sakomponējuši kopā. Tas būs šī projekta kulminācija un izskanēs koncerta noslēgumā,” atklāj projekta producents Māris Briežkalns. 

Eiroradio džeza orķestra koncerts

Šajā nedēļas nogalē 9. oktobrī Dzintaru koncertzālē un 10. oktobrī Vidzemes koncertzālē Cēsīs notiks Eiroradio džeza orķestra (Euroradio Jazz Orchestra) koncerts, kurā uzstāsies 18 džeza mūziķi no 16 valstīm.

Latvijas Radio, būdams pasākuma rīkotājs, nodrošinās tiešraides un ieraksta pārraidīšanas iespēju EBU dalībvalstīm. Īpašo Baltijas valstu simtgadei veltīto koncertu dzirdēs miljoniem radio klausītāju visā pasaulē. Latvijas Radio 3 "Klasika" klausītāji to varēs dzirdēt 17. novembrī.

Kirke Karja Latvijā ir uzstājušies pietiekami bieži un džeza mūzikas klausītājiem ir labi pazīstama gan kā pianiste un grupas līdere, gan kā komponiste. Viņas mūzika ir sarežģīta, avangardiska, ritmiski precīza un mūsdienīga. Saksofonists Kārlis Vanags ir Latvijas Radio bigbenda mākslinieciskais vadītājs ar plašu pieredzi, daudzveidīgām zināšanām. Vanags komponējis mūziku dažādiem mūziķu sastāviem – trio, bigbendam, simfoniskajam orķestrim. Viņa kompozīcijas ir pārdomāti strukturēts,  melodisks mūsdienu džezs.

Pianists Daiņus Pulausks, kurš Latvijas publikai ir zināms kā “Baltic Jazz trio” dalībnieks, ir viens no pamanāmākajiem Lietuvas džeza vēstnešiem. Viņa mūziku raksturo izpratne par melodiskumu, kurā viņš “sakausē” džezu ar dažādām tautas mūzikas tradīcijām. 

Iespējams, visu laiku labākais sastāvs

Eiroradio džeza orķestrī šogad spēlēs 18 džeza mūziķi no 16 valstīm: Francijas, Anglijas, Vācijas, Serbijas, Slovēnijas, Horvātijas, Zviedrijas, Dānijas, Norvēģijas, ASV. Latvija pārstāvēta ar diviem mūziķiem  baritona saksofonistu Kristapu Loginu, kurš šoreiz spēlēs arī basa klarneti, un trombonistu Vilhelmu Loginu.  

Abi ir arī Latvijas Radio bigbenda mūziķi. Iepriekš orķestrī Latviju pārstāvējuši trompetists Konstantīns Jemeļjanovs, trombonists Rūdolfs Kulbergs, kontrabasists Staņislavs Judins un  arī  trombonists Intars Busulis. 

“Manuprāt, šis ir labākais sastāvs Eiroradio džeza orķestra vēsturē! Ierasti katras valsts džeza producenti sūta savu jauno talantu, bet šajā gadījumā mūziķu sarakstu sastādījām mēs. Šī situācija droši vien bija grūtāka EBU cilvēkiem, bet galu galā mūziķu sastāvs ir iespaidīgs! Tā kā EBU nav tikai Eiropas valstis, bet arī ASV un Kanāda, šogad Eiroradio džeza orķestrī spēlē arī amerikāņu mūziķi, ” atbild Māris Briežkalns, jautāts par orķestra sastāvu.

Briežkalns turpina: “Lai gan vecuma ierobežojums ir 30 gadi, bet es negribētu šos mūziķus saukt par jaunajiem. Neskatoties uz mūziķu faktisko vecumu, viņi visi ir nobrieduši un pieredzējuši mūziķi, katrs no viņiem ir "zvaigzne" savā valstī vai džeza apritē.” 

No visa mūziķu kolektīva grūti izcelt vienu lielāko zvaigzni. Ja nu tomēr, nedaudz ieskicējot, tad noteikti jāpiemin britu trompetists Toms Saisons, kurš ir saņēmis džeza mūzikas kritiķu uzslavas par savu spilgto debiju gan kā instrumentālists, gan albuma “Green” komponists.

Saisons ir prestižā orķestra “National Youth Jazz Orchestra” pirmā trompete. 

Somu saksofoniste un komponiste Adele Sauros savas radošās idejas realizē vairākos sastāvos visā Eiropā. Pateicoties Adeles iniciatīvai, laikā no 2014. līdz 2016. gadam vadot savu džeza klubu, Helsinkos tika atdzīvināta džeza klubu kultūra. Pievēršoties ritma sekcijai, izrādās, ka Zviedrijas pārstāvis pianists Povels Vīdestrands un Vācijas pārstāvis bundzinieks Lūkass Akintaja kopā spēlē trio “HOLON Trio”.  

Ar Eiroradio džeza orķestra  sastāvu ir vērts iepazīties, jo tas ļoti labi reprezentē aktuālās norises –

lai gan mūziķi pārstāv konkrētu valsti, viņi ar savu radošo darbību, veidojot un vadot starpkontinentālus projektus, parāda arī to, cik ļoti relatīvs mūsdienās ir jēdziens robeža. 

Katrs komponists ar savu raksturu un mūzikas rokrakstu

Igauņu pianistei un komponistei Kirkei Karjai jau bijusi sadarbība ar Latvijas Radio bigbendu: “Pirms trim četriem gadiem ar Kārļa Vanaga laipnu atļauju pabiju vienā no bigbenda mēģinājumiem, bet šīgada maijā Latvijas Radio bigbends Tallinā atskaņoja vienu no manām kompozīcijām.”

Jautāta par atšķirībām starp Latvijas Radio bigbendu un Eiroradio džeza orķestri, mūziķe teic, ka atšķirības neesot pārāk lielas – lai gan Eiroradio orķestrī ir vecuma limits, abos muzicē labi mūziķi. 

Interesanti, ka pie bigbenda vadības pults viņa stājas pirmoreiz: “Nekas tāds vēl nav bijis, lai gan esmu vadījusi desmit dalībnieku ansambli. Bigbendā spēlējošie mūziķi šobrīd dod man padomus. Esam no vienas paaudzes – man šobrīd ir divdesmit astoņi – , tāpēc

nejūtu, ka būtu diriģente, un viņi – orķestranti: visi esam līdzīgi un sadarbojamies, lai rezultāts būtu pēc iespējas labāks.”

Taujāta, kāds vēstījums ir viņas kompozīcijai, Karja pauž šādu vēlmi: “Aiz katra nosaukuma slēpjas daudzas dažādas nozīmes. Gribētu, lai katrs klausītājs atrod ko savu.”

Visbeidzot, vai Baltijas valstu džezam raksturīgs kas īpašs? Komponiste atbild noraidoši: “Domāju, ka ne. Šobrīd, kad ir tik daudz iespēju starptautiskai sadarbībai, visi esam pasaules pilsoņi. Protams, ja esmu Rīgā, Tallinā vai Viļņā, ir sajūta, ka esmu mājās. Tomēr neesmu pārliecināta, ka tādēļ manā mūzikā būtu kāds īpašs vēstījums.”

Arī Daiņus Pulausks, kuru labi pazīstam kā vienu no “The Baltic Jazz trio” dalībniekiem, runājot par savas mūzikas saturu, izvēlas būt mazliet noslēpumains: “Nav viegli runāt par to, kas ir mūzika – tā ir mana oriģinālmūzika; tas ir tas, kā es to saklausu un sajūtu. Šoreiz mūzika bija jārada lielajam orķestrim, bigbendam, un tā ir zināma specifika, jo parasti darbojos savā sekstetā, trio vai citos kamersastāvos, vai arī muzicēju viens. Tāpēc šis bija interesants process. Protams, esmu rakstījis arī bigbendam, taču šajā gadījumā interesantākais ir fakts, ka sastāvu veido mūziķi, kas kopā līdz šim nav spēlējuši – ir satraukums, kā viņi manu mūziku sapratīs un atskaņos. Lai gan mēģinājumu nav daudz, bigbendam jāapgūst triju komponistu darbi, arī “Baltic Vibes”, ko esam veidojuši kopīgi – katrs komponējām vienu atsevišķu daļu: kopīgi lēmām par tematismu, tempiem, par to, kāda būs dinamika, apmainījāmies ar nošu materiālu. Šķiet, ka viss būs kārtībā.

Kopīgajā kompozīcijā esmu izmantojis vienu senu tautasdziesmu, kuru jau esmu atskaņojis kopā ar lietuviešu slavenāko tautas dziedātāju Veroniku Pavilionieni, bet tagad to atskaņos bigbenda kontrabasiste, kura ir arī dziedātāja – man ir interesanti, kā viņa to sajutīs. Bet

kopumā visa mana daiļrade ir ļoti saistīta ar folkloru: tagad sadarbojos gan ar Veroniku, gan folkloras ansambļiem. Kaut kādā veidā arī manā mūzikā tas atklājas.”

Kārlis Vanags saka: “Piekritīšu Māra Briežkalna apgalvojumam, ka paša EBU džeza orķestra skatījumā  šis ir viens no pēdējo gadu labākajiem sastāviem.

Lai cilvēki būtu motivēti darboties, jābūt izaicinājumam, uz kuru tiekties.”

Vaicāts, kā jūtas viens no trim komponistiem, kuram uzticēts kopīgā skaņdarba fināls, Vanags saka tā: “Lai gan apkopoju idejas un ņēmu vērā, ka tās būs koncerta beigas, tā nekādā gadījumā nav sāncensība ar pārējiem. Katrs no mums ir ar savu raksturu un mūzikas rokrakstu. Arī skaņdarba daļas ir pietiekami kontrastējošas – taču viss saliekas kopā un veido vienotu veselumu.”

Vanags atzīmē, ka mūzika rakstīta speciāli šim pasākumam un tieši šim kolektīvam: “Tāda ir arī tradīcija, ka vai nu daļa vai visa programma ir jauna mūzika.”

Kārļa Vanaga kompozīcijas nosaukums ir “Dabas ritmi”. “Tas ir mans skatījums, manas domas par mūsu valsti, mūsu dabu, mūsu cilvēkiem. Protams, mani izteiksmes līdzekļi ir džeza ritmi, bet, radot šo mūziku, tās bija domas, kas mājoja manā galvā,” komentē komponists.
 

Šogad orķestra sastāvā

Trompetes: Roks Nemaničs (Rok Nemanič, Slovēnija), Jiržījs Kotača (Jiří Kotača, Čehija), Dominiks Fuss (Dominik Fuss, Austrija), Toms Saisons (Tom Syson, Lielbritānija), Magnuss Ānestads Osets (Magnus Aannestad Oseth, Norvēģija).

Trombons: Jievars Jasinskis (Jievaras Jasinskis, Lietuva), Vilhelms Logins (Latvija), Mirons Hausers (Miron Hauser, Horvātija), Roberts Hēdemanis (Robert Hedemann, Vācija).

Saksofoni: Pjērs Marī Lapprands (Pierre-Marie Lapprand, Francija), Mairo Marjamā (Mairo Marjamaa, Igaunija), Adele Saurosa (Adele Sauros, Somija), Rastko Obradovičs (Rastko Obradović, Serbija), Kristaps Lubovs (Latvija).

Ritma sekcija: Povels Vīdestrands - klavieres (Povel Widestrand, Zviedrija), Jākobs Artveds – ģitāra (Jakob Artved, Dānija), Keitija Ernsta – kontrabass (Katie Ernst, ASV), Lūkass Akintaja –  bungas (Lukas Akintaya, Vācija). 

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti