Edavārdi: Pašlaik sākas latviešu hiphopa atdzimšana

Latviešu repa izpildītāji atkal redz iemeslu izdot dziesmas, albumus, kā arī tos prezentēt, uzskata reperis Edavārdi, kurš šogad izcīnīja uzvaru divās “Ghetto games” brīvrunu cīņās un tagad strādā pie jauna albuma.

Edavārdi

Reperis, savulaik bijis daļa no radošās apvienības PKI (Pagrīdes Karaļvalsts ieraksti) un projekta "Riekstu Armija". Izdevis vairākus albumus, kā arī piedalījies un uzvarējis vairākos „freestyle” cīņās.
Edavārdu albumi:

  • „Ej ellē" (2007),
  • „Visi Mani Trūkumi EP” (2009),
  • „Izlaušanās” (2010),
  • „Es esmu šeit” (2013),
  • „Galvaskauss” (2015).

2015. gadā iesildījis Gacho „Spēka tūres” koncertus Rīgā un citās Latvijas pilsētās, kāpis uz skatuves Lielajā ģildē orotorijā „Rīgas laiki”, piedalījies Latvijas Radio 5 - pieci.lv organizētajā reperu cīņā „Pieliec punktu” un „Ghetto games” brīvrunu cīņā, uzstājās neskaitāmos pasākumos, tai skaitā festivālā "Studentu paradīze".

2016. gadā piedalījies Ozola (Ģirta Rozentāla) kompozīcijas “Situācijas” ierakstā, kas iekļauts Ozola piektajā studijas albumā "Atpakaļ Nākotnē”, kopā ar mūzikas producentu un izpildītāju Arstarulsmirusu publiskojis kopdarbu "Forša dziesma" un jūlijā laidis klajā dziesmu „Pa īsto”.

Sekojot tavu sociālo tīklu ierakstiem, izskatās, ka tev ir bijusi diezgan aizņemta vasara. No vienas uzstāšanās otrā. Vai pats paguvi saskaitīt, cik daudz un dažādos pasākumos tu uzstājies?

No ierakstiem liekas, ka esmu uzstājies ļoti daudz, bet ja paskatās kalendārā, patiesībā koncertu tik daudz nebija. Man šķiet, ka kopumā bija astoņi koncerti.

Atceros, ka aktīvākā vasara man bija pirms diviem gadiem. Viemērīgi sadalot visu, sanāca uzstāšanās katru nedēļas nogali. Lūk, tas bija daudz.

Kādi bija lielākie mazākie pasākumi, kuros uzstājies?

Lielākais pasākums, jau septembrī, bija LU “Aristotelis”. Viens no mazākajiem končiem bija “Dzīres Kuldīgā”, pilsētas svētki, kur man bija jāuzstājas sešos vakarā. Nebija pārāk daudz tautas, taču bija skaista skatuve.

Ir pagājis vairāk nekā gads kopš publicēji minialbumu “Galvaskauss”. Kā skaties uz paveikto?

Ļoti labi. Man liekas, ka “Galvaskauss” ir viens no tiem minialbumiem, kas ir ļoti introspektīvs, abstrakts. Tas runā par netaustāmām lietām, tajā ir ļoti daudz pārdomu par sevi, par savu vietu pasaulē. Par to, kā attiekties pret apkārtējo vidi pasaulē.

Interesantā kārtā, tieši šis albums ir guvis ļoti lielu atsaucību. Piemēram, dziesma “Galvaskauss”, kas manuprāt formāta ziņā nav “ejošs gabals”, guva ļoti lielu atsaucību.

Šī relīze tiešām uzrunāja cilvēkus. Par spīti tam, ka, manuprāt, tā bija bez kačkas, bez tā, kas varētu uzrunāt daudz cilvēkus.

Albums bija vairāk domāts kā dziesmu apkopojums. Tā bija kā alternatīva tam, lai dziesmas izdotu pa vienai. Es izdomāju izdot relīzi, lai pievērstu vairāk cilvēku uzmanību.

Man pēc “Galvaskausa” arī turpināja nākt vairāki uzaicinājumi uzstāties un piedalīties.

Manuprāt, bieži vien, kad tiek izdota šāda relīze, tad izpildītājs tiek mazāk pamanīts. Bet “Galvaskauss” foršā veidā tieši palielināja manu klausītāju skaitu.

Tu esi daļa no kolorītās un dažkārt pretrunīgi vērtētās apvienības „Singapūras Satīns”. Ko tu esi guvis no šīs pieredzes?

Esmu guvis daudz pozitīvu emociju. Esmu iepazinies ar jaunu pieeju, kā var rakstīt. „Singapūras Satīns” ir daudz brīvāks formāts. Tur es varu atļauties uzrakstīt pantu tajā pašā dienā, kad jāieraksta dziesma, ar vienu vai diviem piegājieniem, nepiestrādājot pie tā. Ir ļoti interesanti manīt to, kas nāk ārā, kad ir maz laika un tu apmēram zini, par ko jāraksta.

Es sajutu, ka no manis tajā brīdī nenāk nekas lieks. Tiek izlaistas pārdomas par tekstu. Tāpat ir interesanti manīt, ar kādiem paņēmieniem ir iespējams popularizēt grupu. Un būtībā arī aizdomāties par to, kas tad īsti skaitās “nopietna”, kas “nenopietna” mūzika, kur ir tā robeža.

Vai tu šo rakstības stilu esi izmantojis saviem tekstiem?

Īsti nē. Lai gan, pirms „Singapūras Satīna” man bija pāris gabali, kur es mēģināju rakstīt nedaudz ignorantāk. Mazāk domājot par teksta struktūru un standartu, ko cilvēki gaida no manis. Pēc tam parādījās Satīns. Ar šo grupu es plānoju eksperimentēt arī turpmāk.

Kāpēc raksti?

Es šodien klausījos audiogrāmatu par gribasspēku. Tur bija interesanti definēts tas, kā sagrupēt mērķus. Ir primārie un mazāk svarīgie mērķi. Piemēram, tu agri pamosties no rīta, lai laicīgi tiktu uz darbu. Tu gribi tikt uz darbu laicīgi, lai parādītu, ka esi punktuāls. Tu gribi parādīt, ka esi punktuāls, lai parādītu, ka esi labs darbinieks. Kas beigās rezultējas tajā, ka tu vēlies pelnīt naudu.

Man rakstīšanai un izpildīšanai nav tāda mērķa kā, piemēram, uzrakstīt dziesmu, lai varētu uzstāties un pēc tam to ieliktu internetā. Es to daru, jo man tas patīk. Manuprāt, rakstīšana un repošana ir foršs veids, kā izpausties. Tas ir veids, kā es varu prezentēt un pārstāvēt savas idejas. Arīdzan, tas ir labs veids, kā trenēt savu domāšanu, skatu uz pasauli. Mēģinot uzrakstīt labāku dziesmu, vai kādu konkrētu stāstu, es paralēli padaru labāku sevi.

Kas, tavuprāt, pašlaik notiek latviešu hiphopā?

Manuprāt, pašlaik sākas hiphopa atdzimšana.

Latviešu hiphopu var sadalīt periodos. Iesākumā bija Ozola, Gustava un STA ēra. Pēc tam sekoja „Runu Zāles” ēra. Tad parādījās PKI un „Kreisais krasts”. Pēc šīs ēras viss kļuva nekonrētāks, PKI pajuka, „Kreisais krasts” tapa klusāks, cilvēki izvēlējās solo ceļu. Kādu laika periodu scēnā definēja Skutelis. Ap to periodu vēl bija Gustavo, kurš izdeva “Trešo elpu”, bet tā vairs nebija kustība, cilvēku apvienība.

Tad sākās pagrimuma periods. Kad pazuda apvienību enerģija, uzreiz bija manāms, ka saruka pasākumu skaits. Palika pāris cilvēki, kas gāja savu ceļu un organizēja solo koncertus. Tie nebija pasākumi, kas parādītu, kāda bija scēna. Protams, bija „Ritms un Plūsma”, kā arī citi pasākumi. Tomēr to nesalīdzināt ar „Hip-hop zaptēm, vai „Pulses” laikiem.

Tagad, pēc tāda vakuuma, klusuma perioda, cilvēki sāk atgriezties un darīt. Piemēram, scēnā ir atgriezies Skutelis (intervija ar Skuteli lsm.lv - red. piezīme). Prikolprojekti, kā "Satīns" vai "Olas" arī iekustināja kaut ko. "Augša" izdeva albumu. Izpildītāji atkal redz iemeslu izdot dziesmas, albumus, kā arī tos prezentēt. Man kā izpildītājam ir vajadzīga šī scēna. Tas ir mans gaiss, mans ūdens, kurā peldu. Ja citi kaut ko dara, es varu iedvesmoties no viņiem.

Vai tu seko līdzi aktualitātēm ārzemju repā? Kas no tā būtu atrodams tavās austiņās?

Jā. Man ir iepatikusies Trevisa Skota daiļrade. Viņš forši darbojas ar „autotune”. Labi notverta tā tumšā, nedzīvā skaņa. Atkārtoti austiņās ir skanējis jaunākais „Schoolboy Q” albums “Blank Face”. Noteikti iesaku Dr. Dre albumu „Compton”, kas iznāca 2015. gadā. Vēl varu minēt Kanjes Vesta jaunāko albumu “The life of Pablo”, kā arī „The Game” albumu “The Documentary 2”.

Ir interesanti sekot līdzi štatu scēnai. Tur var daudz labāk redzēt, kā aktualitātes un laiks izmaina izpildītājus. Kā mākslinieki mēģina parādīt sevi, cīnās par savu vietu, par to, lai viņus dzirdētu.

Šovasar notika ne viens, bet pat divas „Ghetto games” brīvrunu sacensības. Tu uzvarēji abās no tām. Kas, tavuprāt, ir kopīgs un kas atšķir šādu skatuves pieredzi no koncertiem?

Kopīgais, ir jābūt harismai, attieksmei pret publiku. Jāparāda sevi no labākās puses. Par atšķirīgo, brīvrunā cilvēki klausās katru tavu vārdu, kā tas koncertos var arī nebūt. Koncertā cilvēki mēdz koncentrēties uz dziesmu kopumā, mazāk uz tekstu.

Vai tu strādā pie jauna materiāla? Kad tas būtu sagaidāms?

Jā, tas ir albums. Ceru, ka tas tiks publicēts 2016. gadā. Manuprāt, man nav jēgas ieturēt ilgas pauzes. Izdot kaut ko un tad trīs gadus klusēt, kā māksliniekiem ASV. Latvijā tas tā nestrādā. Šeit tā scēna, tas ūdens nav tik biezs, lai tajā varētu peldēt trīs gadus neko nedarot. ASV šādas “atgriešanās” nereti izpildītāju padara populārāku, kamēr Latvijā par tevi vienkārši aizmirst.

Es vēlētos rīkoties kā bītli sešdesmitajos gados. Izdot albumu katru gadu.

Es vēlos būt tajā radošajā tonusā, būt formā un mēģināt kaut ko radīt. Vienīgais, ko pauze pašlaik varētu izdarīt, ir mani notrulināt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti