«Drivers License» – gada karstākā dziesma. Meistardarbs vai publicitātes meistarklase?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

2021. gada sākumā strauju vispasaules popularitāti piedzīvojusi 17 gadus vecās amerikāņu dziedātājas Olīvijas Rodrigo dziesma “Drivers License”, laužot visus iespējamos topu rekordus. No interneta mūzikas straumēšanas dienestiem dziesma ir nonākusi arī pašmāju radio staciju rotācijās. Vai “Drivers License” ir ģeniāla dziesma? Tā ir klasiska popdziesma, kas labi izmantojusi mūsdienu interneta priekšrocības.

Par ko ir stāsts?

Olīvija Rodrigo, līdzīgi kā citas ASV popmūzikas slavenības – Mailija Sairusa, Britnija Spīrsa, Selena Gomeza –, savu karjeru sākusi kā aktrise “Disneja klubā”, augot kopā ar savu klausītāju jau no bērna kājas. Un tomēr dziesmas popularitāte nav tikai Disneja fanu nopelns, jo lielākā daļa klausītāju Olīvijas Rodrigo vārdu uzzinājuši, pateicoties “Drivers License”. Dziesma ir liriska popmūzikas balāde, kas izstāsta personīgu stāstu par nelaimīgu pirmo mīlestību. Tās autore ir pati Olīvija Rodrigo, sadarbojoties ar producentu Danielu Nigro.

“Drivers License” labi atklāj dziedātājas balss iespējas gan diapazonā, gan emocionālās niansēs. Dziesmas teksts ir sirsnīgs, un klausītājs ar to var viegli identificēties. Plūstošai, melanholiskai melodijai ir viegli dziedāt līdzi – tā rada nepiespiestu atmosfēru. Dziesmā iekļauti arī apkārtējās vides troksnīši, piemēram, mašīnas durvju slēdzenes skaņa, šādi radot reālu klātbūtnes sajūtu.

Kopumā “Drivers License” raksturojums atbilst klasiskai popmūzikas balādei, kāpēc tad tik liela ažiotāža?

Šo jautājumu uzdod daudzi, redzot, ka “Drivers License” mūzikas straumētāju topos ir izrāvusies ar trīskāršu pārsvaru, mūzikas žurnāls “Rolling Stone Magazine” dziesmu nodēvējis par “agru pieteikumu uz gada dziesmas titulu”. Olīvijas Rodrigo panākumus publiski atbalsta un slavē ietekmīgā popmūzikas autore un izpildītāja Teilore Svifta, pievēršot papildu uzmanību. Intriga tiek uzturēta arī, publiski spekulējot par dziesmā aprakstīto mīlas trijstūri.

Olīvija Rodrigo
Olīvija Rodrigo

“TikTok” fenomens

“Drivers License” panākumi ir visnotaļ ļoti saistīti ar “TikTok” fenomenu. Popularitātē vietnē “TikTok” mūsdienās ir ļoti svarīgs faktors, lai dziesma iemantotu globālu atpazīstamību. Starp visā sociālajām platformām “TikTok” izceļas ar dabiskumu, ērtumu un daudzveidīgo saturu katrai gaumei. Vietni lieto visdažādākā vecuma, izskata, piederības cilvēki, radot paši savus satura video, kā arī izmantojot un papildinot jau aktuālas tendences. Šādā veidā par “TikTok” sensāciju ir kļuvušas, piemēram, tādas dziesmas kā Bilijas Eilišas “Therefore I Am” un grupas “Fleetwood Mac” 1977. gada dziesma “Dream”. Arī Olīvijas Rodrigo “Drivers License” ir par iedvesmu neskaitāmiem “TikTok” lietotāju videoklipiem, kuros tiek komentēts dziesmas saturs, teorijas par dziesmas stāsta personīgo piesaisti dziedātājas dzīvei, tiek veidotas kaverversijas un tā tālāk. Dziesma “Drivers License” gan iepriecina ausis, gan ir praktiski pielietojama.

Lai gan fanu veidots saturs interneta platformās nav jaunums, īsinot laiku 2020. gada piespiedu mājsēdē, “TikTok” parocīgās sistēmas dēļ video, kaverversijas, memes un cita veida interakcijas kļuvušas par iemīļotu interneta lietotāju izklaidi.

Kad dziesma ir iekļuvusi “TikTok” “trendos”, tad, ļoti iespējams, piecu minūšu laikā savā “TikTok” jaunumu lentē to varēs redzēt piecos atšķirīgos video (“TikTok” video garums ir 1 minūte) – šādu redzamību nevar nodrošināt ne radio, ne TV.

Dziesma ir pievērsusi uzmanību, un tiek pievienota mūzika straumēšanas dienestu izlasēs. Tam seko radio staciju rotācijas un citas mūzikas vietnes.

Olīvija Rodrigo
Olīvija Rodrigo

Turēt roku uz pulsa

Kamēr “TikTok” iegriež popkultūras apgriezienus, nākamais iespējamais interneta platformu hits ir jau klāt – platforma “Clubhouse”. Tas ir audio ziņu čats bez tekstu rakstīšanas iespējas, kas internetā nonācis 2020. gada martā. Vēl “Clubhouse” ir tāds kā noslēpums, kurā var iekļūt ar uzaicinājumu, savas uz skaņu orientētās specifikas dēļ tā ir interesanta platforma gan mūziķiem, gan klausītājiem. Tā, piemēram, 2020. gada nogalē “Clubhouse” veiksmīgi notikusi mūzikla “Karalis lauva” adaptācija, piedaloties mūziķiem, stāstniekiem, koristiem. Ļoti iespējams, ka platformā arī nākotnē notiks koncerti un improvizētās sesijas, radot klausītājiem vēl savdabīgu radio staciju, šādi veidojot savu auditoriju.

Un atliek secināt, ka labi aizmirsts vecais atdzimst jaunos formātos. Jautājums tikai, kurš pirmais šos formātus spēs izmantot savā labā.

Protams, lielajiem mūzikas tirgus pārstāvjiem šajā jautājumā ir priekšrocības, jo viņu auditorija jau pēc būtība ir iela. Kamēr mazāku mūzikas nozaru pārstāvjiem jaunie formāti ir lielāka veiksmes spēle – tapt pamanītam lielajā interneta okeānā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti