Pa ceļam ar Klasiku

Guntars Prānis: Dziedātāji viduslaiku Rīgā bija apveltīti ar īpašu temperamentu!

Pa ceļam ar Klasiku

Maestro Kazadesī: Ravels un Rimskis-Korsakovs bija labi draugi manai ģimenei

Jānis Liepiņš: Nepiekrītu tiem, kuri saka – Pučīni "Bezdelīga" ir slikts Lehārs

Diriģents Jānis Liepiņš par Pučīni «Bezdelīgu»: Šis darbs ir ciets rieksts!

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

"Noteikti nepiekrītu tiem, kuri saka, ka Pučīni "Bezdelīga" – tas ir slikts Lehārs. Tikai jāatrod savs piegājiens tās interpretācijai," uzskata diriģents Jānis Liepiņš, kurš 7. decembra vakarā Baltajā namā diriģēs "Bezdelīgas" koncertiestudējumu, ko tiešraidē pārraidīs Latvijas Radio 3 "Klasika".

Savulaik paša autora vēlme bijusi šo operu veidot kā vieglāku žanru – opereti vai kabarē. "Kaut arī tajā dzirdam vieglākas tēmas un deju ritmus, pamatā tas ir darbs ar dziļu iekšējo drāmu – tur ir viss, ar ko mums saistās Pučīni," stāsta Liepiņš. "Bet, cik nu vien esmu skatījies dažādus iestudējumus – ja to mēģina trivializēt, taisīt kā kabarē, kaut kas nestrādā – opera kļūst sekla. Tāpēc jāpieliek dziļums. Un tieši tāpēc šis darbs ir ciets rieksts!

Bet noteikti nepiekrītu tiem, kuri saka, ka "Bezdelīga" ir slikts Lehārs, kā tas pēc operas pirmizrādes savulaik izskanējis. Tikai jāatrod savs piegājiens: nevar to interpretēt ne kā "Sikspārni", ne arī kā "Turandotu".

Mūsu koncertiestudējumā liekam pamatuzsvaru uz mūziku un atskaņojumu – lai nepastarpināti varētu parādīt, ka šī mūzika ir vērtīgāka, nekā savulaik tā tikusi novērtēta. "Bezdelīga" ir skaista, melodiska, labi instrumentēta opera."

Jānis Liepiņš stāsta, ka vismaz viens koncertuzvedums sezonas laikā mūsu Baltajā namā tiek iestudēts. Pērn tas bija Džuzepes Verdi ''Ernani''. "Tagad par "Bezdelīgu” vislielākajā mērā paldies jāsaka solistei Dinārai Alijevai, jo šī koncertuzveduma tapšanas vēsture ir šāda: pati pirmā operas pieredze, ar ko man pašam nācās saskarties, bija vēl Andreja Žagara laikā. Rīgas Operas  festivālā man tika uzticēts diriģēt "Trubadūra" izrādi, uz kuru bija atbraukusi viessoliste Dināra Alijeva.

Ļoti labi sapratāmies – ir tādas retas reizes, kad pārņem sajūta: esam pazīstami jau sen. Viens otru muzikāli ļoti labi izjutām, un viss izdevās veiksmīgi.

Pēc izrādes Dināra mani aicināja uz Maskavu, kur ik pa diviem gadiem rīko pati savu festivālu. Toreiz Pučīni "Bezdelīgai" tika veidots tieši šāds – koncertuzveduma formāts, un viņa uzaicināja mani kā diriģentu to iestudēt. Viss izdevās labi, tāpēc radās doma, ka varētu kaut kad to parādīt arī Latvijas publikai.”

Dināra Alijeva
Dināra Alijeva

Pati Dināra Alijeva, starptautiski augstu novērtētā Krievijas Lielā teātra izcilā soliste, šajā operā atveido galveno – Magdas lomu, kas Liepiņa vērtējumā viņai ir ļoti piemērota: "Visa opera pamatā balstīta uz soprāna partiju. Dinārai ir izcila vokālā tehnika; balsi un šo lomu viņa pārvalda brīnumaini skaisti. Augšas – lieliskas! Tas savulaik bijis arī Ineses Galantes trumpis mūsu operas "Bezdelīgas" iestudējumā 1990. gadā.”

Magdas iemīļoto Rudžero atveidos izcilais amerikāņu tenors Džons Ērvins, Prunjē lomā – baltkrievu tenors Pāvels Petrovs, kura uzlecošās operzvaigznes slavu apliecina nesenā spožā uzvara prestižajā "Operalia" konkursā.

Lomās - Latvijas Nacionālās operas solisti Inga Šļubovska-Kancēviča, Krišjānis Norvelis, Marlēna Keine, Jūlija Vasiļjeva un Laura Grecka. 

Protams, solistu uzticamie sabiedrotie šajā koncertiestudējumā būs Latvijas Nacionālās operas koris un orķestris.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti