«Canto 33» - neparastākais pirmatskaņojums festivālā «Arēna»

Rīgas Svētā Pētera baznīcā piektdienas, 30.oktobra, vakarā notiks festivāla "Arēna" koncerts, kurā izskanēs viens no neparastākajiem un skaistākajiem šī gada festivāla pirmatskaņojumiem. Tas būs šveiciešu komponistes Helēnas Vinkelmanes darbs "Canto 33", kurā izmantoti Dantes "Dievišķās komēdijas" teksti. Darbu pirmatskaņot komponiste uzticējusi Latvijas Radio kora grupai un diriģentam Kasparam Putniņam. Solists koncertā būs kontrtenors Andris Sējāns.

Kompozīciju "Canto 33" Helēna Vinkelmane sarakstīja Bāzelē 2007.gadā. Tā bija velte viņas pirmajam skolotājam, izcilajam šveiciešu kordiriģentam Edvīnam Vilingeram, kurš tikko bija aizgājis mūžībā.

Uz savu pirmatskaņojumu kompozīcija gaidīja astoņus gadus, jo komponistei bija svarīgi, lai to izpilda gan tehniski, gan emocionāli ļoti meistarīgi, līdz visbeidzot viņa šo potenciālu atrada Latvijas Radio korī.

Kompozīcijas "Canto 33" pamatā ir Dantes "Dievišķās komēdijas" pēdējās daļas "Paradīze" noslēguma teksts, kurā atspoguļota autora piedzīvota mistiska pieredze. "Proti, tanī mirklī Dante aiziet tādā pilnīgā gaismas pasaulē, un viņš visu laiku runā par to, ka pieredze, ko viņš tur gūst, ir tāda, ko viņš nekādi vispār nespēj izteikt vārdos. Ka viņš ir ieraudzījis absolūto patiesību un absolūto gaismu, un absolūti visa informācija ir sakopota it kā vienā gaismas punktā, un viņš, mēģinot to izstāstīt savās dzejas rindās, jūtas kā mazs bērns, kuram vienkārši trūkst vārdu, lai aprakstītu savas sajūtas. Helēna, manuprāt, ir ļoti precīzi to uzrakstījusi mūzikas valodā," stāsta diriģents Kaspars Putniņš.

Festivāla "Arēna" direktore un Latvijas Radio kora dziedātāja Antra Dreģe ar Helēnu Vinkelmani sadarbojusies jau agrāk citos projektos, un viņu fascinē komponistes tembrālā dažādība un fantāzijas lidojums. Šajā darbā viņa koristiem devusi vēl papildu uzdevumus.

"Katrs no koristiem ir ne tikai dziedātājs, bet arī instrumentālists. Mēs apguvām dažādu jaunu instrumentu spēli. Tas ir tas brīnišķīgais moments Helēnas mūzikā, ka viņa vienmēr ir ar svaiguma elpu un simtprocentīgi pozitīva. Ja kāds saka, ka mūsdienu mūzika ir drūma un depresīva, tad šeit ir pretēji - ļoti humāna tēma un ļoti skaistas paradīzes vīzijas," pauž Antra Dreģe.

Paralēli dziedāšanai koristi muzicē uz glāzēm, spēlē tibetiešu gongus, kā arī komponistes Helēnas Vinkelmanes pašas izgudrotus instrumentus - monohordus, kas Vācijā būvēti speciāli šim projektam. "Tā ir kā tāda kokle ar daudzām stīgām, kas visas ir noskaņotas uz viena toņa, radot tādu virstoņu migliņu, virstoņu atmosfēru," norāda Antra Dreģe.

Koncertā piedalīsies arī pati komponiste, kura spēlēs vijoli, kā arī vēl citi instrumentālie mūziķi, kontrtenora solo dziedās Andris Sējāns. Viņš norāda - šis darbs viņu rosinājis atkal ķerties klāt Dantes "Dievišķajai komēdijai": "Kad es skolā lasīju šo darbu, tad šī pēdējā sadaļa "In Paradisum" man paskrēja garām. Man vairāk tolaik interesēja tie elles riņķi un loki. Tā ka - es esmu nolēmis pārlasīt šo darbu, lai saprastu, ko es tikko nodziedāju."

Kompozīcijas "Canto 33" pasaules pirmatskaņojums Latvijas Radio kora sniegumā izskanēja 24.oktobrī Vācijā, Erfurtes katedrālē, savukārt 30.oktobrī notiks Latvijas pirmatskaņojums Rīgas svētā Pētera baznīcā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti