Kultūra

Koncertā «Zeme» - kokles skaņas un elektronika

Kultūra

Pīgožņa balvas izstāde Pētera baznīcā

Siguldas opersvētkiem top sarežģītais "Falstafs"

Atvars Lakstīgala: «Falstafā» ir grūti pazīt Verdi pat izteiktiem viņa pazinējiem

Siguldas opermūzikas svētki savā 25.jubilejas reizē piedāvās ļoti drosmīgu izvēli - to galvenais notikums būs Verdi pēdējās operas „Falstafs” brīvdabas iestudējums. Šī Verdi komiskā opera ir ļoti sarežģīts darbs, Latvijā tā vēl ne reizi nav iestudēta. Kā atzīst diriģents Atvars Lakstīgala, kurš piekritis diriģēt iestudējumu, pat izteiktiem Verdi mūzikas pazinējiem šo Verdi ir grūti pazīt.

"Falstafs" ir Verdi pēdējā, 26.opera, ko viņš sacerēja teju jau 80 gadu vecumā. Tās pamatā ir Arrigo Boito librets, veidots pēc Šekspīra lugu „Henrijs IV” un „Jautrās vindzorietes” motīviem, un tā ir otrā Verdi komiskā opera.

Tās galvenais varonis ir Džons Falstafs, skaļš, lielīgs un miesās brangs muižnieks, kuram ļoti patīk iedzert un ļauties sieviešu valdzinājumam, taču operas gaitā lielais kārumnieks tiek pārmācīts.

Kā atklāj opermūzikas svētku rīkotājs Dainis Kalns, Latvijā vēl nekad neiestudēto operu uzvest Siguldā ir dziedātājas Maijas Kovaļevskas ideja. Novērtējot Maiju jau kā lielisku dramatisko soprānu, Kalns viņai piedāvājis dziedāt Tosku, bet viņai šķitis, ka vēl nav īstais laiks.

Dainis Kalns: „Viņa saka – jā, es Tosku dziedāšu, bet vēl viens gads jāpagaida. Un viņa man piedāvāja šo izrādi „Falstafs”, ko viņa dzied Šveicē vairākos sastāvos ar lieliem panākumiem. Prīmām jau nedrīkst atteikt, tātad tālākais bija veidot šī iestudējuma ansambli."

Maija Kovaļevska dziedās galveno sieviešu lomu, bet Džona Falstafa lomai uzaicināts Siguldā jau labi pazīstamais franču baritons Pjērs Īvs Privo.

Operas muzikālā partitūra ar savu ļoti ātro tempu un sarežģītajiem ansambļiem ir ļoti ciets rieksts – atzīst diriģents Atvars Lakstīgala, un viņš ilgi apdomājis, vai piekrist to diriģēt, līdz tomēr nolēmis pieņemt šo izaicinājumu.

Atvars Lakstīgala: „Pat izteiktiem Verdi mūzikas pazinējiem šo Verdi ir grūti pazīt. Šajā mūzikā viņš atklājis tādas laikmetīgas tendences, kas citu komponistu mūzikā parādās daudzus gadus vēlāk. Muzikāli to visu formu savilkt kopā – tas ir liels izaicinājums. Taču man izaicinājumi patīk, un vēl jo vairāk kopā ar tik brīnišķīgu komandu."

Režisora Gunta Gailīša vadībā radošā komanda šobrīd cītīgi strādā, lai atrastu pareizo kodu, caur kuru slēgt šo Verdi darbu, bet jau tagad skaidrs – vienā aspektā šis darbs ir pat ļoti pozitīvs.

Guntis Gailītis: „Mūsu priekšstati par Verdi vienmēr saistās ar daudziem līķiem, mazāk līķu, vairāk līķu, pavisam daudz līķu. Piemēram, ja mēs runājam par „Makbetu”, tur bija aptuveni deviņi līķi, nu, viena līķu kaudze! Falstafā” – neviena līķa! Pozitīvus, pozitīvus, pozitīvus! Par ko tad ir šī opera? Mūsu skatījumā tā būs par sieviešu triumfu pār vīriešu vājībām”.

Bezrūpīgās un atraktīvās vindzorietes vislabāk varētu izskatīties tieši Šekspīra laika kleitās – ir pārliecināta Ieva Kundziņa, kura strādā pie kostīmu izveides operai.

Ieva Kundziņa: „Operas stilistiku mēs nepārcelsim ne uz šodienu un ne uz pagājušo gadsimtu, bet izmatosim 17.gadsimta kostīmu elementus. Ja runā par grūtībām… Citiem tās būs muzikālās grūtības, bet man tas būs droši vien pats Falstafs, jo režisors viņu ir iecerējis tiešām apaļu, omulīgu, īstu gardēdi, tas nozīmē, ka ir jāšuj polsteris, kam vajadzētu daudz vairāk uzlaikošanu nekā viena nedēļa, tās ir tās manas bažas, bet jācer, ka būs laimīgas beigas."

Verdi opera „Falstafs” būs 25.Siguldas opermūzikas svētku centrālais notikums, un tā būs skatāma 29.jūlija vakarā. Kopumā svētki ilgs trīs dienas, piedāvājot piecus notikumus, to vidū, protams, arī galā koncertu, kura spožākā zvaigzne būs Olga Peretjatko, viens no šobrīd vadošajiem operpasaules soprāniem.

Starptautiskie Siguldas Opermūzikas svētki Siguldas pilsdrupu estrādē šogad norisināsies no 28. līdz 30.jūlijam.

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti