Sadaļas Sadaļas

Attieksme pret Covid-19 vakcināciju šķeļ pasaules un Latvijas mūziķus

Starptautiskās mūziķu vides pārstāvju nostāja pret Covid-19 vakcināciju, atgriežoties apritē, aizvien biežāk kļūst par nozīmīgu un radikāli atšķirīgu daļu no mākslinieku publiskās komunikācijas.

Eirovīzijas uzvarētāji “Lordi” no Somijas nesen publiski saņēma otro vakcinācijas devu mobilajā vakcinācijas teltī Lapzemē. Kampaņas mērķis bija motivēt cilvēkus vakcinēties un popularizēt ātro Covid-19 testēšanu.

Kleptons negrib būt "vergs"

Savukārt Lielbritānijā mūziķis Ēriks Kleptons, reaģējot uz premjerministra Borisa Džonsona paziņojumu par obligātu vakcinācijas sertifikātu nepieciešamību publiskos koncertos, paziņoja, ka šādu prasību uzskata par diskriminējošu attiecībā uz nevakcinēto publikas daļu. Kleptons, kurš pats pret Covid-19 ir vakcinējies, publiski pieprasīja tiesības uzstāties arī nevakcinētajai sabiedrības daļai.

Kleptons jau agrāk ir licis noprast, ka ir vakcinācijas un Covid-19 dēļ noteikto ierobežojumu pretinieks. Pagājušā gada nogalē viņš kopā ar ziemeļīru mūziķi “Van Morrison” ierakstīja pret mājsēdes ierobežojumiem vērsto dziesmu “Stand and Deliver”, kurā ir arī šādas rindas:

“Vai tu vēlies būt brīvs cilvēks/Vai arī tu vēlies būt vergs?”.

“Visu mūžu esmu bijis dumpinieks, kas vēršas pret tirāniju un aroganto varu, kāda mums ir arī tagad,” pavēstīja Kleptons.

Nenoteiktība rada haosu

Citi britu mūziķi gan bijuši daudz pozitīvāk noskaņoti pret Covid-19 vakcīnas saņemšanu. Piemēram, izcilais mūziklu autors Endrū Loids Vēbers jau pagājušā gada vasarā brīvprātīgi pieteicās Covid-19 vakcīnas izmēģināšanai, jo esot gatavs darīt visu iespējamo, lai tikai teātri un koncertzāles varētu ātrāk atsākt darbu.

Aicinājumu vakcinēties pret Covid-19 izplatījis arī leģendārās grupas "The Beatles" mūziķis Pols Makartnijs.

Tikmēr Latvijā ir mākslinieki, kas joprojām cer no valdības sagaidīt skaidrāk definētus nosacījumus pasākumu rīkošanai. Producents un mūziķis Guntars Račs stāsta, ka plānoto 47 jubilejas koncertu vietā ir palikuši vien tie 12, kur mākslinieki bijuši uzaicināti un atbildību uzņēmušies organizatori.

 “Viens koncerts ir dalītai auditorijai, bet viens - vakcinētai. Tās ir papildu izmaksas un neapmierināti klausītāji. Vieniem nepatīk justies kā no zemākas šķiras, arī zaļajā zonā ir neapmierinātie. Tā vai citādi mēs esam ķīlnieku lomā,” pauž producents.

Grāvers iebilst pret publikas šķirošanu

Račs uzsver, ka visgrūtākais pasākumu rīkošanā pašlaik ir nenoteiktība no lēmumu pieņēmēju puses. “Visiem būtu daudz vienkāršāk, ja valdība uzņemtos atbildību, ja būtu skaidrība, ka ir tikai viena veida pasākumi. Es katru dienu esmu spiests skaidrot, ka ne es to esmu izdomājis, tās ir negācijas, mēs zaudējam auditoriju. Nenoteiktība rada haosu,” piebilst mākslinieks.

Daži mākslinieki gan joprojām uz jebkāda veida publikas dalīšanu koncertu laikā raugās ar skepsi. Mūziķis Aigars Grāvers stāsta, ka viņa līdzšinējā pieredzē pasākumos publikas iedalījums vakcinētajos un nevakcinētajos klausītājos esot radījis nepatīkamu gaisotni.

“Tas ir kā 50. gados Amerikā, kad publika tika dalīta melnādainajos un baltādainajos,” uzskata Grāvers.

Šaubas par vakcinācijas nepieciešamību paudis arī grupas "Gain Fast" mūziķis Kaspars Zlidnis.

Mielavs: vakcinēties nozīmē izrādīt cieņu līdzcilvēkiem

Turpretī dziedātājs un dziesmu autors Ainars Mielavs norāda, ka, viņaprāt, šis jautājums nav sarežģīts un ka pats koncertus rīko vakcinētajai sabiedrības daļai, jo vakcinēties Mielava redzējumā nozīmē ne vien rūpēties par savu veselību, bet arī izrādīt cieņu līdzcilvēkiem.

“Esmu gandarīts par to atmosfēru, kas ir bijusi tajos koncertos, kas šādā veidā jau ir notikuši,” uzsver dziedātājs.

Arī Austrālijā mākslinieku organizāciju un kopienu sektors, kas pandēmijā bija smagi cietis, publicēja oficiālu paziņojumu, aicinot Austrālijas iedzīvotājus vakcinēties. Britu izdevums “The Guardian” norāda, ka mākslinieki Austrālijā aizpilda vakcinācijas komunikācijas “vakuumu”, ko atstājusi valdība.

Austrālijas mākslinieki publicēja reklāmu, kuru kopā veidoja Melburnas simfoniskais orķestris, Melburnas teātra trupa un mākslinieki no Austrālijas baleta.

Reklāma tika izveidota dažu nedēļu laikā ar minimālu budžetu, tulkota vairākās valodās un ieguva plašu rezonansi sociālajos medijos. Ar simtiem tūkstošu skatījumu mākslinieku ziņojums kopumā ir saņēmis pozitīvākas atsauksmes nekā valdības kampaņa, kuras taktiku sabiedrībā vairāk saistīja ar iebiedēšanu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt