Atšķirīgi, tomēr vienoti: Baltijas valstu mūziķi Eiroradio džeza orķestra koncertā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

9. novembrī Dzintaru koncertzālē un 10. novembrī Vidzemes koncertzālē “Cēsis” uzstājās Eiroradio džeza orķestris, kuri atskaņoja Baltijas valstu džeza komponistu īpaši šiem koncertiem par godu radītus trīs skaņdarbus, šādi atzīmējot Baltijas valstu simtgadi.

Eiroradio apvieno sabiedriskās raidorganizācijas visā pasaulē, kopā realizējot dažādus projektus un atbalstot programmu tiešraižu un ierakstu apmaiņu, šādi klausītājiem visā pasaulē piedāvājot pēc iespējas daudzveidīgāku muzikālo programmu.  Eiropas džeza orķestris (Euroradio Jazz Orchestra) kopā sanāk reizi gadā, kad katras dalībvalsts džeza producents uz orķestri nosūta savu talantīgāko mūziķi vecumā līdz 30 gadiem. 

Šogad Eiropas džeza orķestra sastāvu veidoja 18 mūziķi no 16 valstīm, ikkatrs no viņiem jau zvaigzne savā valstī vai jau reģiona mērogā, šādi dodot iemeslu pēc koncerta tuvāk papētīt katra individuālos mūziķa profilus. 

Eiroradio džeza orķestra koncertu atklāja igauņu komponiste Kirke Karja. Būdama arī klasiskās mūzikas pianiste, viņa šīs zināšanas izmanto arī savā mūzikā, piedāvājot grūti prognozējamu formas attīstību, bet no izpildītājiem sagaidot īpašu ekspresivitāti.

Kirkes mūzika ir ritmiski sarežģīta, un brīžiem šķita, ka viss orķestris bija kļuvis par vienotu ritma instrumentu, šādi dodot iespēju jo spilgtāk iemirdzēties solista izpildītajai melodijas līnijai. 

Komponists Kārlis Vanags savos skaņdarbos bija domājis par Latviju un mūsu zemes cilvēkiem, īpaši skaņdarbā “People” veldzējot ar lirisku, dzidru melodiju. Nākamajos skaņdarbos ar džeza mūzikai raksturīgo grūvu jeb dzīvi pulsējošo ritmu ievedot klausītājus mūzikas vienotajā plūdumā, Vanags bija sagatavojis negaidītus pārsteigumus – ritmiski vai toņa nokrāsās atšķirīgāku daļu, ko izpildīja viss orķestris vai konkrēts solists. 

Komponists Daiņus Pulausks bija sagatavojis skaņdarbu “Pro Rata”, kas sastāvēja no 5 daļām. Skaņdarbu atklāja pastorāla muzikālā ainava, kurā dzied putni un zied puķu pļavas, pamazām pārtopot par deju latīņamerikāņu ritmos, šādi atgādinot par to, ka sākotnēji, 20. gadsimta pirmajā pusē, bigbends spēlēja mūziku dejām. 

Koncerta noslēgumā izskanēja visu komponistu kopā sarakstītais skaņdarbs “Baltic Vibes”, parādot atšķirīgos komponistu rokrakstus un to, cik ļoti labi tos var kopā savīt, un, galu galā ļaujot pārdomāt Baltijas valstu kopējos 100 gadus, kuros piedzīvoti gan drūmi, gan mierpilni gadi. Skaņdarba noslēguma daļas pamatā Kārlis Vanags bija izmantojis latviešu tautas dziesmas “Tumša nakte, zaļa zāle”  tēmu.

Šī dziesma mūziķiem ir tuva, jo dod iespēju atrādīt pašos glabāto radošumu, un arī klausītājiem “Tumša nakte, zaļa zāle”  ir noslēpumaina, dzīves gudra dziesma.

Ņemot vērā šo kontekstu, vēl jo vairāk izbaudīju, kā dziesmas minora tēmā pianists iespēlē mažora akordus. Džeza mūzikā tā pat ir ikdienišķa lieta, taču simtgadei veltītā koncerta ietvaros šiem mažora akordiem jau ir filozofiska, cerību pilna noskaņa. 

Neapšaubāmi Eiroradio džeza orķestra koncerts raisīja manī  muzikālu līdzpārdzīvojumu, tādēļ esmu jo priecīgāka, ka koncertu būs iespējams noklausīties atkārtoti  – 17. novembrī to pārraidīs Latvijas Radio “Klasika”, savukārt 30. novembrī Eiropas raidorganizāciju apvienība koncertu pārraidīs visā pasaulē.
 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti