Ar pasaules vīziju un uzticību Latvijai. Saruna ar elektroniskās mūzikas producentu Makree

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Latviešu dīdžejs un elektroniskās deju mūzikas producents Makree ir apveltīts ne vien ar radošumu, bet arī ar stratēģisku domāšanu un, galvenais, ar mērķtiecību un pacietību. 2018. gads jaunajam producentam ir bijis veiksmīgs, tostarp - Lielbritānijā bāzēto izdevniecības Sony UK paspārnē esošo deju mūzikas “leibli” ir izdevuši Makree singlus. Tie izskanējuši arī populārā radio BBC Radio 1 ēterā. Producents šogad pārstāvējis Latvijas vārdu mūzikas konferencēs “Eurosonic Noorderslag” Nīderlandē un “Bush” Ungārijā.

Ar Makree jeb īstajā vārdā Mārtiņu Makrecki tikāmies Ungārijā, novembra vidū Budapeštā notiekošajā mūzikas konferencē un “showcase” festivālā “BUSH”. Šajā gadījumā ar “showcase” jāsaprot mūziķu skate, kur mūziķi uzstājas ar 30 minūšu programmu un kuras ietvaros sev saistošākos talantus no kāda konkrēta reģiona vai visas pasaules var novērtēt mūzikas industrijas pārstāvji – menedžeri, aģenti, žurnālisti, kā arī klausītāji no malas.   “BUSH” koncerti notika klubā “Instant”, kurā atrodas četras deju zāles, astoņi bāri, kafejnīca, iekšējais pagalms ar skatu uz klajām debesīm un atsevišķi izdalītie “Liebling”, “LARM”, “UnderWelt”. Klubs atvērts muzikālajai daudzveidībai, taču uzsvars tiek likts uz tehno. Savukārt mūzikas konference notika “Brody Studio”, kas ierasti ir “slēgtais klubs”, paredzēts īpašiem kultūras kluba biedriem. Budapeštā dzīvo vairāk nekā 1,7 miljoni iedzīvotāju un kultūras - izklaides dzīve šeit sit augstu vilni arī novembrī.

Neviens tev neko nav apsolījis

Stāsta Makree: “Šogad “BUSH” ir mana otrā mūzikas konference, gada sākumā biju “Eurosonic Noorderslag” Nīderlandē. Budapeštā ierados dienu iepriekš ar domu, izveidot jaunus kontaktus un apmeklēt konferences paneļus, ko es arī izdarīju. Sapratu, ka šīs konferences tēmas nav man aktuālas - man vairāk patīk veidot mūziku, nevis būt biznesa pusē. Tā kā Budapeštā spīdēja saule un Latvijā saulains nav bijis jau ilgāku laiku, tad nu es vienkārši staigāju pa Budapeštu. Aizgāju līdz upei, kur arī labi varēja redzēt kalnu ainavu. Esot Budapeštā, visu laiku ir sajūta, ka jāskatās uz augšu. Tur ir ko redzēt! Ielas ir šauras un katra no mājām atšķiras savā veidā. Pilsētas iepazīšanai būtu vajadzīgas piecas dienas, bet es rīt dodos uz Berlīni.”

“Pēc “Eurosonic Noorderslag” sapratu, ka nav jāliek milzīgas cerības uz mūzikas konferencēm, domājot, ka atliek vien tur aizbraukt, uzstāties un viss notiks. Laikapstākļu dēļ ierados 10 stundas vēlāk, nekā man bija paredzēts - stundu pirms kāpšanas uz skatuves. Savukārt uz “BUSH” es ierados dienu iepriekš, laicīgi biju atradis tos cilvēkus, ar kuriem gribu komunicēt un kurus aicināju uz savu setu.

Mūzikas konferences ir iespēja gūt pieredzi, taču man nevienā brīdī - ne mūzikas konferencēs, ne savā karjerā kopumā nav bijusi sajūta, ka kāds man būtu kaut ko apsolījis.

Tev pašam ir jādara un pienāks brīdis, kad redzēsi rezultātu. Tāpat neizdaru uz sevi spiedienu ar visiem iepazīties un visiem stāstīt, kas es esmu un ko es daru. Lai mūzika runā manā vietā! Ja tava mūzika būs laba, tad cilvēki tevi tāpat atradīs,” uzskata Makree.

Vārdam ir nozīme

“To, ka došos uz “Eurosonic”, uzzināju 2017. gada rudenī. Ierakstu kompānija Sony UK zem Denija Hovarda “leibla” plānoja izlaist manu singlu, bet nebija vēl zināms kad. Izdošanas datumu uzzinājām divas nedēļas pirms konferences. Uz “Eurosonic” devos bez singla un lielā mērķa. Šeit, “BUSH” konferencē, jau ir pavisam cita situācija. Piemēram, runājot ar “Reeperbahn” aģenti varu sacīt, ka strādāju ar Denija Hovarda (Danny Howard) leiblu “Nothing Else Matters”. Viņai uz tevi tad ir pavisam cits skatījums, lai arī tu nāc no Latvijas - valsts, kurā deju un elektroniskā mūzika nav attīstīta līdz citu Austrumeiropas valstu līmenim, nemaz nerunājot par Centrāleiropu. Tādā ziņā sadarbība ar šo “leiblu” ir labs atspēriena punkts. Vēl jo vairāk šī nav viena singla sadarbība. Šobrīd notiek darbs jau pie vairākām relīzēm, kas tiks izdotas 2019. gadā.

Redzu ilgtermiņa attīstību un rezultātu. Runājot ar mūzikas industrijas cilvēkiem, aģentiem, ir svarīgi tas, ka tu strādā ar "Sony UK", ka strādā ar Deniju Hovardu, kurš ir BBC Radio 1 piektdienas galvenā laika deju mūzikas šova vadītājs.

Atverot mūzikas straumēšanas vietni “Spotify”, viņi redz, ka tev ir dziesma ar 1 miljons strīmiem. Pārējām dziesmām varbūt ir mazāk, tomēr šis viens singls parāda potenciālu, kas ieinteresē arī aģentus. Un atkal - laba mūzika stāv pāri visam! “ saka Makree.

 

Viņš turpina: “Līdz šim karjerā esmu vadījies pēc principa - neuzprasies, bet kļūst tik labs, lai tevi aicina! Strādā, veido savu skanējumu, kas reprezentē kvalitāti, līdz pienāk brīdis, kad cilvēki grib tevi, nevis tu gribi viņus vairāk. Tā, varbūt, ir kāda ego lieta un problēma, bet es tā to neuzskatu. Man liekas, tā ir strādāšana, lai sasniegtu savus mērķus. Tāpat man ir svarīgi, ar kādiem cilvēkiem sadarbojos, kādos pasākumos spēlēju. Par deju un elektronisko mūziku interesējos jau no padsmitnieka gadu vecuma. Mācījos mūzikas vidusskolā skaņu režiju un elektronisko mūziku, kopš skolas pabeigšanas, prasmes esmu attīstījis pašmācības ceļā. Vēl neesmu atradis tādu cilvēku - menedžeri, kuram varētu uzticēt visu to, ko šajos gados savā karjerā esmu ieguldījis.”

Īstā vieta un laiks

“Jā, esmu jutis vēlmi pārcelties uz ārzemēm, bet galu galā atdūros pret domu, ka tā būtu jaunas dzīves uzsākšana. Būtu jāsāk no nulles, un vajadzētu ilgu laiku, lai iedzīvotos. Tieši tāpēc pēc mūzikas vidusskolas beigšanas nedevos uz Londonu, kur jau biju uzņemts skolā. Iedomājies, Tu aizbrauc uz citu valsti, kura ir dārgāka, un pusi tava laika paiet strādājot, visticamāk, ēdināšanā. Tev paliek tikai 30 procenti sava laika, kurus tu pavadi skolā, ja tev paveicās un tev vispār ir brīvais laiks, tad tu, visticamāk, gribēsi atpūsties. Tev nebūs radošā enerģija un domas, kas saistītos ar mūzikas radīšanu.

Esmu palicis Latvijā - Rīgā. Esmu šeit visu iesācis un esmu ticis labā vietā. Ja es to varēju šeit izdarīt, tad varu arī tepat turpināt.

Tā vides mainīšana, piemēram, pārvākšanās un Londonu vai Berlīni - kaut kādā tas maina tevi, taču tajā pašā laikā tā ir ilūzija, ka kādā citā vietā tev viss mainīsies. Es nāku no dziļiem laukiem - Cēres pagasta Kandavas novadā. Kad man bija seši gadi, ar ģimeni pārvācāmies uz Ventspili, kur es uzaugu. Un tā vide, kurā es uzaugu, bija svētīga. Viss ir tā sastājies, ka redzu, ka ikkatrs mans dzīves gads ir mani aizvedis līdz šai vietai, kur esmu. Es nejūtu vajadzību pamest Latviju, Rīgu. Jūtos šeit ērti. Tā ir tā vieta, kur man ir jābūt!” saka Makree.

Jādomā ilgtermiņā

“Kad 2013. - 2014. gadā sāku nodarboties ar mūziku, noliku ilgtermiņa mērķi, ka gribu būt tikpat labs, kā mūziķi, kurus es klausos kā, piemēram, britu elektroniskās mūzikas duets "Disclosure". Viņi bija vieni no interesentiem, kuri gribēja izdot dziesmu "Never Been In Love", ko sarakstīju kopā ar "Secondcity". Tajā brīdī biju sasniedzi zināmu līmeni. Tas man prasīja piecus gadus un tas bija to vērts! Tagad ir nākamais līmenis, kas, man liekas, prasīs tik pat daudz laika, tas ir izdarāms! Es neredzu to brīdi, kad es pasaku - viss, man mūzika vairs neinteresē - es gribu strādāt ofisā! Es ar mūziku nodarbojos jau no 15 gadu vecuma.

Šobrīd man ir 23 gadi. Ja es tagad pamestu mūziku, tad būtu iztērējis astoņus savus dzīves gadus.

Visu šo laiku esmu bijis priecīgs darot to, ko es daru un pamest šo visu šobrīd nešķiet kā variants. Tas būtu kā iedurt sev sirdī nazi, “ spriež producents.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti