Ar ko atmiņā paliks 2022. gads Latvijas hiphopā? Kompakts atskats uz padarīto 

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Latvijas populārajā mūzikā 2022. ir bijis hiphopa gads – izdoti 40 dažāda garuma albumi, notikuši lieli solo koncerti, iegūtas galveno mākslinieku vietas uz festivālu lielajām skatuves un iepriecināti klausītāju tūkstoši. Mirkļa birku #reperuvasara ir jāpapildina ar #reperugads. Kas bija spilgtākie notikumi?

LVHH ieraksti laika posmā no 2021. gada decembra līdz 2022. gada decembrim

  1. 3PK artis – "AKMENS" 
  2. 3PK artis – "Dusmu slēdzis"
  3. AFK – "Plūsmas vidū"
  4. Amanito – "5th dimension"
  5. Arturs Skutelis – "Jā"
  6. chuks – "Fantastiskie izgudrojumi a' bišk jift'"
  7. E.V. – "Smoke & Mirrors"
  8. E6 – "RWD"
  9. Edavārdi, Čižiks, Dubra – "Krata" 
  10. Eiksho, Unstable music –  "Process" 
  11. Fiņķis, "PRAGAII" – "Tāds slinkums"
  12. Flovs – "Flova mistika"
  13. Graafs – "Ceļā"
  14. G-Frank – "Frankenšteina dienasgrāmata" 
  15. indigo – "maldīgs iespaids"
  16. Ivans Baigais – "Ceļojums uz Rajonu"
  17. Yam – "Saldētie panti"
  18. Kaizers – "Uz līnijas"
  19. Kapteinis Reinis – "Antiņa pantiņi"
  20. Kjuumanis – "Vēl smaragdā" 
  21. Klawdy – "Ceļotājs" 
  22. Kreatīvs – "Boo"
  23. Liriskie sētnieki & 3PK – "Parubijies Pur4ikā"
  24. M.Sencis, Grandmasters Neons – "goda vards cetri" 
  25. Marko un Hotte – "Pāvests un Hottheads" 
  26. Mauzoleju muuzika – "Dēmonu dienas 2"
  27. Mazirbe – "Pāķis brīvsolī"
  28. Nātre – "Dimensijas" 
  29. Ods – "Nestāsti Mammai"
  30. Ozols – "Starpsezonas mīlas balādes" 
  31. Pionieris – "Kaut mēs uzvarētu tās cīņas, par kurām nerunājam"
  32. prxmvc un Regejs – "istaba."
  33. Reinis Ragga – "Svētdienu reperis" 
  34. Rencis x Amanito – "Viela pārdomām"
  35. rolands če – "visurgājējs"
  36. Sh. ft. To4ka – "Divas Latvijas"
  37. "Singapūras Satīns" – "Luksuss Stonks" 
  38. Steps – "Slikc Sunc" 
  39. Sudrabu Sirds – "Big Bad" 
  40. Thomas Haze – "Grēku panti"
  41. Trench Mafia Locco – "Lauku puika" 
  42. Tumši Sarkana Maģija – "Vēl"
  43. Wiesulis, sangvn – "Fianchetto"
  44. Zeļģis – "PARALĒLES"

Viens no Latvijas zināmākajiem reperiem ansis sociālajā vietnē  "Twitter" regulāri veicina dažādas muzikālas diskusijas. Tajā skaitā aktualizējot jautājumu:

vai hiphopa kultūra ir popkultūra vai tomēr neatkarīga vienība?

Viennozīmīga atbilde būs virspusēja, bet jautājums lika man aizdomāties. Manuprāt, tieši caur hiphopu latviešu populārajā kultūrā atbilstoši lokālai specifikai ienāk pasaules popmūzikā aktuālās mūzikas tendences. Vēlāk tās absorbē citi pašmāju mūzikas stili. No otras puses – hiphopa kultūru iepazīstot, arī mūzika iegūst citu jēgu. 2022. gadā Latvijas hiphopu iepazinu tā pilnbriedā, apmeklējot pasākumus, klausoties ierakstus. 

Reperi ir izdomas bagāti un asprātīgi, aiz atslēgas frāzēm ietilpinot plašus stāstus. Tā ir šī brīža realitātes dokumentēšana, kas tik bieži palikusi problemātiski nemainīga jau gadus 30, tā arī paša repera mākslinieciskais manifests. Svarīga ir arī atgriezeniskā saite, komunikācija ar publiku, tāpēc hiphopa kontekstā jārunā arī par kopējo ballīti un reperiem kā šovmeņiem. Katru reizi piedomājot pie jauna šova elementa (piemēram, video projekcijas, atšķirīga muzikālā programma un īpašie viesi), hiphopa koncerti bija izklaidējoši arī plašai publikai, ne vien hiphopa kultūras cienītājiem. 

Tas, ka gada laikā izdoti vairāk nekā 40 hiphopa žanram pietuvināti albumi, parāda žanra konkurētspēju un veicina kopējo izaugsmi.

Tiesa gan, mūzikas ierakstu gada balvas "Zelta mikrofons'23" vērtēšanai iesniegti tikai 16 albumi. Iespējams, tas norāda uz paškritiskumu vai alternatīvu, neatkarīgu attieksmi. 

Gadu sāku ar izvērstu rakstu-apskatu "Kuri albumi ir Latvijas hiphopa stūrakmeņi?", kas guva lielu atsaucību. Gadu noslēdzu ar kompaktu atskatu, jautājot reperiem un skatuvei pietuvinātiem cilvēkiem viņu spilgtākās atmiņas par 2022. gadā dzirdēto un redzēto, gan Latvijas, gan pasaules hiphopa skatuvē. 

Reperis Arturs Skutelis uzsver: "Latviešu hiphopā šogad varēja novērot vairākas tendences. Pirmkārt, jaunus ierakstus un lielus koncertus radījuši vairāki veterāni – gan tādi, kas aktīvi darbojas jau desmit un vairāk gadu, gan tādi, kuri ilgāku laiku bija klusējuši (piemēram, tikai šogad debijas plati beidzot izdevis Pionieris no "Kreisā krasta", notika lielais Gustavo koncerts ''Arēnā Rīga''). Otrkārt, sevi spilgti pieteikusi jaunākā paaudze – gan ar spēcīgiem debijas albumiem (piemēram, Wiesuļa "Fianchetto"), gan ar dalību lielos pasākumos ("Positivus", "Straume" un citi). 2022. gads ir pagājis Krievijas iesāktā kara zīmē, bet vienlaikus latviešu hiphopam tas izvērtās par vienu no spilgtākajiem tā pastāvēšanas vēsturē; līdzīgs uzplaiksnījums bija ap 2008. / 2009. gadu, kad Latviju smagi skāra globālā finanšu krīze. Es nezinu, vai to var skaidrot tik vienkārši kā "jo lielāka problēma ārpasaulē, jo vairāk mākslinieks koncentrē spēkus uz iekšējiem procesiem", mūziķa gadījumā – uz mūziku. Tomēr kaut kāda korelācija šajos procesos noteikti ir.

Viens no spilgtākajiem 2022. gada hiphopa notikumiem man noteikti ir labdarības koncerts Ukrainas atbalstam, kurā vienkopus uz skatuves kāpa vairāk nekā 50 latviešu repa izpildītāju.

Un jāpiemin arī mans solo albums "Jā" un tā prezentēšana koncertzālē "Palladium Rīga" un arī lielajos mūzikas festivālos." 

Arstarulsmirus akcentē aizvadītā gada svarīgākos notikumus: "Latvijas hiphopa kontekstā 2022. gads man noteikti paliks atmiņā ar pārbagāto žanra pārstāvju koncertu klāstu.

Tostarp tika piedzīvots jauna Latvijas hiphopa festivāla "Straume" aizsākums, kurš uzbūra tiešām īpašu atmosfēru, kur būs vēlme atgriezties daudziem tā apmeklētājiem.

Arī lielie festivāli šogad bija pārblīvēti ar spēcīgām hiphopa performancēm. Atmiņā paliks marta beigās piedzīvotais labdarības koncerts "Latviešu reps pret karu Ukrainā". Jāpiemin rekordlielo hiphopa relīžu daudzums, un, protams, arī Gustavo projekta atsākšana un lielkoncerts" Beidzot!" Arēnā Rīga."

rolands če ir gandarīts par jaunu reperu parādīšanos: "Šogad papildu garšu kvalitatīvo ierakstu skaitam iedeva reperu masīvā dalība lielajos mūzikas festivālos, šādi hiphopa skatuvei piešķirot nozīmīga spēlētāja lomu Latvijas mūzikas industrijā.

Šogad ir izteiktāks jauno reperu pieplūdums, kas ar saviem albumiem pierāda, ka hiphopa komūnā ir uz palikšanu."  

Ozols iezīmē nozīmīgākos albumus: "2022. gads Latvijas hiphopā bija pasākumiem un jauniem albumiem bagāts. No albumiem jāpiemin rolanda če " visurgājējs", Stepa "Slikc Sunc", Artura Skuteļa "Jā", Oda "‘Nestāsti mammai". No dziesmām – Prusax ar "W". Atmiņā paliekoša būs A$AP Rocky viesošanās festivālā "Positivus", anša koncerts Anderjostas kvartālā un Gustavo atgriešanās koncerts "Arēnā Rīga", kā arī manis paša organizētais pasākums Grobiņā.

Pasaules mērogā hiphopa komūna piedzīvoja daudz sliktu ziņu, sēru vēstis. Ļoti žēl, ka šajā novembrī tajā saulē aizgāja "Migos" dalībnieks Take Off. Tā arī jāpiemin, ka Kanjes Vesta skaļās pārdomas par vienu, otru lietu rezultējās ar lielu kritiku.

Bet no albumiem izcelšu Pusha T " It's Almost Dry".

Hiphops.lv galvenā redaktore Inese Grīnberga uzsver:

"Tas, kas 26. martā notika peldošajā darbnīcā "Noass", ir Latvijas hiphopa komūnas lielākais un nozīmīgākais notikums! Arturs Skutelis kā vēl nekad saliedēja reperus kopīgam virsmērķim – ukraiņu tautas atbalstam karā.

Tā ir ne tikai apvienošanās pret karu un par brīvību, bet arī nenovērtējams ieguldījums Latvijas hiphopa nākotnē! Arī "Reperu vasara" ar ansi priekšgalā būs ierakstīta Latvijas hiphopa vēstures lappusēs. Hiphopa mākslinieki šovasar bija arī lielāko festivālu galvenie mākslinieki. Tāpat jāpiemin, ka dzimis jauns hiphopa festivāls "Straume".

  Daudzi jaunie repa klausītāji šo piedzīvoja arī kā "visurgājēja" sezonu, ne vien ar izcilas rolanda če relīzes sagaidīšanu, bet arī naski apmeklējot vēsturiski rekordlielu repa koncertu daudzumu. Šis iespaidīgais gads ir iznesis plašās tautās tādus jaunos vādus kā Wiesulis, Ods/M.Sencis, Grandmasters Neons un Zeļģis. Vairāki pieredzējuši reperi izdeva savus debijas solo albumus, tostarp, Pionieris, Kaizers, Fiņķis. "Repa gada" kulminācijā saņēmām Gustavo lielkoncertu "Beidzot!", kurš vienoja repa klausītāju paaudzes. Gads kā apļveida kompozīcija, ko zīmīgi noslēdz Artura Skuteļa solo koncerts Vagonu zālē decembra vidū. Bet, skat, arī gadu miju sagaidīsim ar iespaidīgu pašmāju hiphopa piedāvājumu. Vai gaidāms "Repa gads 2", tāds ir jautājums!"

Fotogrāfs Ritvars Stankevičs secina: "Tāpat kā katru ziemu mūs "negaidīti" pārsteidz sniegs, šajā vasarā visus "negaidīti" pārsteidza Latvijas hiphopa popularitāte. Bija komiski skatīties, ka pasākumos reperiem bija iedalītas skatuves ar mazu ietilpību (ar labiem izņēmumiem, protams). 2022. gadā nebija vienas lokomotīves, katrs pārsteidzis ar savu: gan roļiks (rolands če) ar "visurgājēju",  gan M. Sencis ar Grandmasteru Neonu.

Albuma "goda vards cetri" grāvēji, manuprāt, ir jāierindo starp pēdējos gados labāk skanošajām popmūzikas dziesmām, lai gan dvēselē tās joprojām ir hiphopā.

Noteikti jaizceļ Fiņka, Skuteļa un arī Oda solo albumi. Ļoti labi žanrus sajauca projekts "KRATA" (Chižiks, Eds, DJ Dubra). Gada dziesma Latvijas hiphopā vienozīmigi ir xantikvariāta "Skudra". Arī pasaules mērogā šī žanru sajaukšana strādājusi labi –  Bejonses (Beyonce) un Dreika (Drake) solo albumos dzirdam elektroniskās mūzikas sajaukumu. Kelvina Herisa (Calvin Harris) jaunākajā albuma "Funk Wav Bounces Vol. 2" viesi ir reperi. Tas nozīmē, ka hiphops gan pasaulē, gan Latvijā vada spēli un spiežas iekšā it visur, un tas tikai iepriecina."

Edvards Kuks, latviešu dzejnieks, atdzejotājs un hiphopa kritiķis, arī Hiphops.lv literārais redaktors par pērn piedzīvoto saka: "Pasaules hiphopā īpašs šī gada notikums ir vairāku kolektīva "Top Dawg Entertainment" ("TDE") mākslinieku atgriešanās. Maijā klausītājus sasniedza ilgi gaidītais Kendrika Lamāra (Kendrick Lamar) dubultalbums "Mr. Morale & the Big Steppers", kas turpina jau kopš "Section. 80" aizsāktu tēmu – risinot iekšējas problēmas sevī, Kendriks atkal atrod sabiedrības spoguli. Savukārt rudenī klausītājus beidzot sasnieguši R&B dziedātājas SZA albums "SOS" un repera Ab-Soul albums "Herbert". Visiem trim māksliniekiem pauze starp albumiem ilgusi vismaz piecus gadus, kas, iespējams, ļauj klausītājiem viņus iepazīt no jauna."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti