Sadaļas Sadaļas

Algoritmi mūzikā un mākslā. Notiks meistarklases radošajā programmēšanā

Māksla arvien digitalizējas arī Latvijā – šonedēļ tiešsaistes meistarklasēs interesentiem būs iespēja apgūt reāllaika radošo programmēšanu. Māksliniece Šellija Notsa no trešdienas, 21. aprīļa, līdz piektdienai, 23. aprīlim, Liepājas Universitātes Mākslas pētījumu laboratorijas veidotā tiešsaistes festivālā “Hybrid Labs” piedāvās ieskatu elektroniskās mūzikas programmēšanā. Šādas mūzikas skaņas pilnībā veido dators, reaģējot uz cilvēka dotām norādēm. Pagaidām Latvijā šis žanrs nav pārāk pazīstams, taču pasākuma veidotāji cer, ka to var mainīt.

Iespēja apgūt reāllaika radošo programmēšanuPaula Dēvica, LR1

Latviešu skaņas māksliniece Krista Dintere skaidro: “Algoreivs ir algoritmiskā deju kultūra, kurā priekšnesumi norisinās sekojošā veidā – skatuves mākslinieks reāllaikā raksta programmatūru, raksta kodu, kas rada mūziku. Tātad – improvizē muzikāli, rakstot programmas. Šī programmēšana, tas teksts kļūst arī par performances vizualizāciju. Tas, kas rodas, ir improvizēta deju mūzika.”

Darbnīcas dalībniekiem būs iespēja vērot mākslinieces paraugdemonstrējumus un piedalīties diskusijā ar skaņas mākslinieci Kristu Dinteri. Viņa iepazīstina ar darbnīcas vadītāju: “Šellija Notsa darbojas algoritmiskā mūzikā ar programmatūru, kuras nosaukums ir “SuperCollider” – tā ir tāda teksta veida valoda, kurā ir iespējams aprakstīt skaņas veidošanu.

Darbnīcas laikā viņa mūs iepazīstinās, kā ar datora palīdzību uzrakstīt sintezatorus un kā tos digitāli darbināt. Būtībā apgūsim skaņu sintēzi datorā.”

Dintere stāsta, ka ar datoru ir iespējams ne vien radīt metāliskas datorizētas skaņas, bet arī tādas, kas līdzīgas dabīgi radītām skaņām. Šis esot salīdzinoši lēts un ērts mūzikas radīšanas veids – māksliniekam nepieciešams vien dators un attiecīgā programmatūra. Tomēr vēlamas arī priekšzināšanas programmēšanā. Pagaidām Latvijā plaši zināmu mākslinieku, kas nodarbojas ar šo mākslas veidu, nav.

Mākslas laboratorijas vadītāja Anna Priedola skaidro: “Šī reāllaika programmēšana ir ļoti maz zināma un, man šķiet, ļoti ērta skaņrades forma. Īpaši tagad, kad labāk neiet ārā no mājas un ar cilvēkiem netikties.

Mākslinieks var pats uzrakstīt savu skaņdarbu uz sava datora, nav nepieciešama nekāda atbalsta sistēma, nekāda studija.

Šī programmatūra ir brīvpieejas, un ap to ir liela atbalsta kopiena, kas ir reāllaika programmēšanas jeb “live-coding” kopiena. Viņi organizē regulārus algoreivu pasākumus, kur satiekas dažādi programmētāji no visas pasaules un rāda, ko viņi māk.”

Latvijā šādi pasākumi pagaidām notiek vien šādu darbnīcu ietvaros, taču pasākuma organizatores cer, ka ar laiku tas mainīsies.

Festivāls “Hybrid Labs” aizstāj ikgadējo novembra festivālu “Apdeits”. Šogad tajā aktualizē dažādas digitālās prasmes, piemēram, digitālu 3D objektu veidošanu, 3D skenēšanu, tas notiek dažādu starptautisku mākslinieku vadībā. Savukārt maijā būs vizualizāciju un projekciju veidošanas darbnīca.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt