Kultūras rondo

Smalkais un klusais mākslinieks Andris Freibergs

Kultūras rondo

Medicīnas vēstures muzejs aicina dalīties ar liecībām par Covid laiku

Jaundarbi un jaunrade – vārdi, kas raksturo jaunās mūzikas festivālu "Arēna"

16 jauni skaņdarbi un trīs dubultkoncerti – sākas jaunās mūzikas festivāls «Arēna»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Trīs reiz divi – tāds ir 21. jaunās mūzikas festivāla "Arēna" programmu rēķins. Laikposmā no 23. oktobra līdz 8. novembrim Rīgas Reformātu baznīcā skanēs trīs dubultkoncerti, kuros pirmatskaņojumu piedzīvos vairāki Latvijas skaņražu jaundarbi.

"Tā kā šogad, vēl nav bijis nekad – 16 jauni skaņdarbi, tai skaitā daži pirmatskaņojumi Latvijā un arī jaundarbi, kas pasaules gaismu ieraudzīs tieši šajos koncertos," Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" festivālu "Arēna" piesaka tā direktore Antra Dreģe. Laikmetīgās mūzikas koncertu kopskaits – seši, un tie visi izkārtoti trīs vakaros. Dubultkoncertu piedāvājumu festivāls praktizē pirmo reizi, atzīmē Dreģe. Viņasprāt, 

programmu salikums izdevies ļoti labs, tās savstarpēji viena otru papildina vai kontrastē. 

Ko dzirdēsim šīgada "Arēnā"? Stāsta festivāla direktore: "Sāksim mēs jau šo svētdien, 23. oktobrī, pulksten 16.00 ar diviem duetiem, kuros piedalās vijolniece Magdalēna Geka un pianists Kišins Nagai. Otrajā programmā šajā dienā spēlēs saksofonists Kārlis Auziņš un pianists Rihards Plešanovs. Nākamais koncerts mūs aizvedīs pie nākamajiem diviem māksliniekiem, un tas notiks 26. oktobrī pulksten 19.00. Vienu koncerta daļu aizpildīs viens cilvēks un viena balss bez jebkāda instrumentālā pavadījuma. Tā būs Helēna Sorokina – dziedātāja no Austrijas. Viņai esmu pateicīga par vislielāko pienesumu jaundarbu ražā [..]. Koncerta otrajā daļā mums būs četri brīnišķīgi kungi, kas spēlēs saksofonus – tas ir saksofonu kvartets "Atomos". Arī viņu repertuārā būs vairāki jaundarbi. Tad mēs nedaudz ievilksim elpu, lai 8. novembrī noslēgtu festivālu arī ar diviem koncertiem. Vakaru iesāks divi mākslinieki – igauniete Monika Matīsena, kura ir flautiste, arīdzan Igaunijas laikmetīgās mūzikas festivāla "Afekt" direktore [..], sadarbībā ar [vācu] pianistu Mihaelu Vendebergu. [..] Koncerta otrajā daļā seši sitaminstrumentālisti atskaņos ļoti interesantu darbu, kuru Latvijas klausītāji pavasarī jau ir dzirdējuši Ventspils koncertzālē; tas ir veltījums šīgada jubilāram komponistam Jannim Ksenakim – "Pléïades". Neiztiks arī bez jaundarba – Andris Dzenītis ir komponējis jaunu dziesmu Armandam Siliņam un Guntaram Freibergam."

Festivālā iekļauti arī skaņražu Evijas Skuķes un Jāņa Petraškeviča jaundarbi.  Skuķes kompozīcija vijolei un klavierēm "About Bela", kas pirmatskaņojumu piedzīvos "Arēnas" pirmajā koncertvakarā, tapusi ciešā sasaistē ar ungāru mūziku, proti, autore izmantojusi Bēlas Bartoka un arī sava mīļākā ungāru komponista Ģērģa Ligeti pieeju mūzikai. "Es ļoti ilgi domāju, ko es varu iesākt ar šo visu, kā es varu pastāstīt savas domas par pasauli caur ungāru filtru, sauksim to tā. Tad es atradu mazītiņu skaņdarbiņu klavierēm bērniem, ko rakstīja Bēla Bartoks. Skaņdarba nosaukums ir "Ungāru bērnu dziesmiņa" – tieši tik vienkārši –, kur labajā rokā pilnīgi vienādi tiek atkārtota viena frāzīte, kas droši vien ir šīs tautas dziesmas melodija, un kreisajai rokai tur ir tāds ostinato ar dažādiem aptuveni kvintas intervāliem, kas kaut kur bišķiņ pārvietojas. Tāds ļoti statisks pasākums. Es to visu izdomāju pārspīlēt," skaidro autore. 

Savukārt Petraškeviča kompozīciju "Strāvas" pirmatskaņos festivāla trešajā koncertvakarā. Kā stāsta komponists, jaundarbā satikās dažādas ierosmes: "Mani ļoti uzrunāja šo divu konkrēto atskaņotājmākslinieku pieeja mūzikai. Es jau iepriekš zināju Moniku [Matīsenu] kā flautisti. Attiecībā uz Mihaelu Vendebergu (viņš ir gan pianists, gan diriģents) – es biju klausījies viņa ierakstus. Šī iespēja man ļāva kaut kādā ziņā fantazēt par to, kāds varētu būt mans sapņu skanējums šiem abiem instrumentiem. Tā būtu viena šķautne. Ja runājam par kompozicionālo pusi, 

viena lieta, kas mani pēdējā laikā ļoti interesē mūzikā – kādā veidā viena un tā pati muzikālā ideja var skaņdarbā parādīties vairākas reizes pilnīgi atšķirīgos veidos, 

[respektīvi], kā konteksts iekrāso dažādos veidos un kā viena un tā pati muzikālā matērija iegūst pilnīgi savādākas krāsas."

Festivāla sūtība ir laikmetīgās mūzikas izcelšana, un tam lieti noder ne tikai koncerti, bet arī sarunas, kas ir klausāmas festivāla raidierakstā "Arēna runā". "Un "Arēna runā" ar komponista Andra Dzenīša muti, kurš vada visas sarunas, studijā aicinot gan mūziķus, gan komponistus, gan cilvēkus, kuri ikdienā ar mūziku nenodarbojas, tomēr ir šajā kustībā iekšā kā koncertu apmeklētāji," piebilst Antra Dreģe. Jaunākajā sarunu ciklā piedalās pianiste Agnese Egliņa, viņas kolēģis Reinis Zariņš, komponists  Jēkabs Nīmanis, kā arī nu jau bijušais Ventspils koncertzāles "Latvija" mākslinieciskais vadītājs Miks Magone un citi. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti