Telpiskā skaņa
Festivāla centrālais jēdziens ir telpiskā skaņa – tā ir skaņa, kas patiesībā ir ļoti dabiska, skaidro Voldemārs. "Kad ieejam mežā, džungļos vai citā vidē, skaņa mūs iekļauj no visām pusēm." Lai imitētu šādu skaņas vidi ir izveidots īpašs kupols, kurā var ieiet gluži ka kosmosa kuģī. Kupola forma ir izvēlēta praktisku iemeslu dēļ – visas līnijas, kas ved uz centru, ģeometriskai sfērai ir vienādas. Tāpēc izdodas skaņas lauku simulēt pārliecinoši.
Kupola tērauda struktūrai piestiprinātas ir trīsdesmit sešas skandas. Skaits saistīts ar tehnoloģiju, kas tiek izmantota – ambisonic. Telpiskajai skaņai ir vairākas pakāpes, šī ir piektā, bet ir iespējams kāpt arī daudz augstāk – tas nozīmē, sasniegt augstāku skaņas izšķirtspēju, palielinot skandu daudzumu.
Festivālā atskaņošanai kupolā ir sarakstīta īpaša mūzika – organizatori to laicīgi pasūta Latvijas un ārvalstu komponistiem, sadarbojoties ar tiem un palīdzot iedzīvināt skaņdarbus šādā telpā, jo nav daudz vietu, kur to oficiāli iespējams apgūt. Ārvalstu akadēmijās un konservatorijās gan šī joma ir attīstītāka, arī daudzi latviešu komponisti, kas piedalās festivālā, ir studējuši arīdzan ārvalstīs un nav ar to pavisam sveši.
"Es uzskatu, ka šis ir viens no optimālākajiem veidiem kā piedzīvot elektroakustisko mūziku, laikmetīgo mūziku, ne tik akadēmisko mūziku. Šāds skaņas piedzīvojums ir daudz pārāks, nekā aizejot uz vienkāršu koncertu," saka Johansons.
Skaņas horeogrāfija
"Skaņas horeogrāfija nav tikai nejaušs vārdu salikums," skaidro Voldemārs Johansons, "tajā ir daudz jēgas. Komponistiem ir jādomā par to, kā skaņas pārvietojas telpā, kā tās sadarbojas cita ar citu".
Viens no komponistiem, ar kuriem festivāla veidotāji sadarbojas, šobrīd Tallinas mūzikas akadēmijā raksta doktora disertāciju, kurā tiek aplūkots šis horeogrāfijas jēdziens. Viņš arīdzan sadarbojas ar horeogrāfiem un kustību māksliniekiem, pielietojot motion-capture tehnoloģiju, lai kustībā rastu iedvesmu mūzikas radīšanai.
Voldemārs Johansons norāda, ka šī ir ne vien skaņas, bet arī zinātnes platforma – zinātnes iekļaujošā veidā. Festivāla laikā tiks piedāvāta arī bezmaksas izglītības programma profesionāļiem un interesentiem, šogad īpašu uzmanību pievēršot kvantu fiziskai, kvantu skaitļošanas jomai, mašīnmācīšanās un neironu tīklu tehnoloģijām, kas ir virzieni, kuri aizvien vairāk tiecas uz savienošanos.
Viens no pašiem pirmajiem atklāšanas pasākumiem ir "Mirkļu stāvokļi", kā radīšanā izmantotas kvantu skaitīšanas tehnoloģijas burtiskā veidā, komponistam pielietojot eksperimentus kvantu un neironu tīklos. Arī pats komponists būs klātesošs un iepazīstinās ar savu darbu.
Kupolā gan ir ierobežots iespējamo klausītāju skaits vienā reizē. Voldemārs Johansons stāsta, ka "koncepts, ko mēs attīstām, ir tāds, ka šī ir kamermūzika. Arīdzan no akustikas viedokļa vislabāk ir sēdēt telpas centrā, tad skaņas avoti atrodas apmēram vienādā attālumā no dzirdes aparātiem. Tāpēc mēs netaisām ļoti daudz sēdvietu, domājot par optimālu klausīšanos".
Šī iemesla dēļ koncerti tiek strukturēti seansos vairākas reizes dienā, un tiem ir jāpiesakās laicīgi.