Pārmijas

Guntars Freibergs: Atbildes uz sarežģītiem jautājumiem bieži ir vienkāršas

Pārmijas

Saksofonspēles leģenda Bobs Mincers: Džezs vienmēr būs blakus

Latvieši Dzintaros. "Klasikas" studijā – Jānis Šipkēvics, Reinis Zariņš un Andris Dzenītis

Latviešu krustpunkti. Mūzikā tiekas Jānis Šipkēvics, Reinis Zariņš un Andris Dzenītis

9. jūnijā pulksten 20.00 "Rīgas festivāla" programmā Dzintaru koncertzāles Mazajā zālē klausītājus iepriecinās koncerts "Jānis Šipkēvics un Reinis Zariņš. Latvieši", kurā skanēs Bendžamina Britena opusi, Jāņa Šipkēvica oriģinālmūzika un Artura Maskata dziesmas ar Jāņa Šipkēvica vārdiem, bet pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Andra Dzenīša "Baltas dziesmas". Jāņa Šipkēvica balsi un Reiņa Zariņa klavierspēli papildinās Mārtiņa Klišāna vokāls.

Koncertprogrammas ieceres "krusttēvs" ir komponists Andris Dzenītis: "Domāju, gribu Jānim uzrakstīt ar klavierēm. Kurš varētu klavieres spēlēt? Reinis, protams, kurš tad vēl!" Mūziķiem Jānim Šipkēvicam un Reinim Zariņam šis būs pirmais "krustpunkts uz skatuves". Runājot par Andra Dzenīša ciklu "Baltas dziesmas" ar Aleksandras Lines dzeju, komponists atzīst, ka teksts un tā interpretācija mūzikas tapšanā ir ļoti būtiski un diktē savus noteikumus: "Man ar tekstu attiecības ir šādas: es atveru grāmatu, ieraugu dzejoli, man viņš vai nu skan tūlīt pat, vai es ap viņu vispār nekrāmējos." Ar Aleksandras Lines dzeju viņš sastapies Uģa Prauliņa Ērmaņmuižā, koncertā, kur Line savu dzeju izpildīja kopā ar projektu "Klausies". Komponists radījis astoņas dziesmas ar viņas tekstiem. Dziesmas ietver trīs klavieru solo miniatūras, kuras tapušas vēl pirms dziesmām, kā meditācija sev pašam: "Pēc ilgiem laikiem apsēdos pie klavierēm un [..] Tā soli pa solim taustoties, izdomāju, ka gribu uzrakstīt kaut ko sev, kaut ko tādu, ko es pats varu nospēlēt, ko spēlējot varu izjust kā savu meditāciju ar sevi, kas nav jādod kādam citam, lai viņš to piepilda, bet ko es pats varu izdarīt – tā uzrakstīju nelielo miniatūru "Drosme", kura ļoti mierīgi, harmoniski un klusi noslēdz šo ciklu," stāsta komponists. Ciklā izskan arī miniatūras "Pacietība" un "Skaidrība".

Jautāti, vai šis būs klasiski akadēmisks koncerts, mūziķi smej, ka revolūciju netaisīs, tomēr atšķirība no klasiski akadēmiska koncerta būs, un tā ir mikrofona klātbūtne. "Tas ir mans instruments, ar kuru es strādāju. Tas ir tas, kā es daudz vairāk varu būt savā dinamikā fleksibls, arī intonācijas, elpas, čukstu ziņā," skaidro Šipkēvics. Kopā ar kolēģi, skolotāju, diriģentu un tenoru Mārtiņu Klišānu tiks izpildīts Bendžamina Britena Otrais kantikls "Abrahāms un Īzaks". "Britena kantikls man ir ļoti īpašs darbs, ļoti īpašs cilvēks manā dzīve ir Mārtiņš Klišāns – viens no maniem lielākajiem skolotājiem, kā mentors, zēnu kora diriģents, visus tos gadus, kamēr es pieaugu un izveidojos kā mūziķis," atklāj Šipkēvics. Programmā izskanēs arī Krista Auznieka "Karmīns", kuru pianists Reinis Zariņš iepazinis pandēmijas laikā un pirmatskaņojis koncertzālē "Gors". "Kad nolēmām, ka gribam Britena Otro kantiklu dziedāt, tēma kas tur ir par Abrahāmu un Īzaku, man saslēdzās ar Krista darbu, kas ir ļoti asociatīvs darbs, asociāciju plūsma, bet tas skaistums, kas tur ir iekļauts, es teiktu, ir kaut kas neparasts" stāsta Zariņš. "Tēva – dēla attiecības, attiecības ar dievišķo, "Baltās dziesmas" ar šo "Karmīna" asinssarkano krāsu, beigās to Latvijas karogu izveido, kaut kā liekas, tas ir viens vienots veselums," par koncertprogrammu "Latvieši" saka Jānis Šipkēvics.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti