Pirmais ir skats tālo austrumu – Ķīnas – virzienā. "Ir maiga nakts: Kana Haitao māksla" ir ne tik daudz krāsu, kā spriedzes pilna izstāde, pirmo reizi Latvijā iepazīstinot ar vienu no zīmīgākajiem Ķīnas 70. gadu paaudzes māksliniekiem. Šīs izstādes kurators ir Filips Dods (bijušais Londonas Laikmetīgās mākslas institūta direktors). Lūk, viņa vārdi par mākslinieku: "Kans Haitao būtībā dzīvo starp divām pasaulēm: no vienas puses, ir vecās Ķīnas pasaule, kurā viņš ir dzimis, un [no otras] – mūsdienu globalizētās Ķīnas pasaule, kurā dzīvojam šodien. Tā bija mākslinieka apzināta izvēle palikt uz dzīvi turpat, kur viņš ir dzimis. Viņš ir budists. Un,
ja apskatām viņa gleznas, tad tajās var redzēt, ka viņš atrodas meklējumos, viņš meklē gaismu mūsu tumšajā pasaulē."
Māla uguns darbi ir jau cits šīs vasaras sezonas izstāžu ieskicējums Rotko centrā. Tā ir vērienīgākā no Rotko centrā līdz šim skatāmajām Lietuvas keramikas izstādēm. Tās nosaukums – "Teiku kambari. 21. gadsimta Lietuvas keramika", un tā pārstāv iespaidīgi kuplu saimi – 65 māksliniekus simboliskā kopsavilkumā, kas atspoguļo tendences Lietuvas keramikas mākslā pēdējo 20 gadu laikā. Jāatzīmē, ka tā nav vienīgā keramikas izstāde.
Ar ekspozīcijām iepazīstina kurators Valentīns Pecko: "Pirmkārt,
ir jābrauc un jāskatās Lietuvas laikmetīgās mākslas izstāde, kurā ir gan no dizaina līdz tēlniecībai, gan no mazajiem formātiem līdz lielformātiem.
Ir astoņas teikas par varavīksnes rašanos, par akmeņu augšanu un tā tālāk. Katram ir jānāk, jālasa īsās teikas un [jāskata] katrai teikai piemeklētā darbu izlase. [..] Otrais projekts ir mūsu latviešu keramiķa Rūda Pētersona izstāde "Laipni lūgti manā mīlestības dārzā". Tā ir viegli sirreāla izstāde. Tajā lielākoties izstādītas vāzes, bet tās ir ar fantastisku un tiešām sirreālu gleznojumu. Katrā darbā ir redzamas dziļi filozofiskas pārdomas. Ir jānāk, jāpēta un jādomā līdzi!"
Tieši šie darbi ir pirmo vasaras sezonas izstāžu apmeklētāju uzmanības un novērtēšanas priekšplānā. Uzrunāti, izstādes vērotāji par redzēto teic vien atzinīgus vārdus.
Marka Rotko mākslas centrā jāredz arī Austrālijā dzimušā un šobrīd Parīzē dzīvojošā mākslinieka Entonija Vaita personālizstāde. Te tā piedāvāta ar jaunu nosaukumu – "Materiāla mobilizācija". Šis mākslinieks reflektē par Rietumu kapitālisma civilizācijas ietekmi uz mūsdienu pasauli, atgriežoties pie tādām tēmām kā piespiedu aizturēšana, netaisnība un migrācija. Par ekspozīciju stāsta Rotko centra pārstāvis Aivars Baranovskis:
"Šī izstāde drīzāk fiksē mākslas darbu procesu, gaitu, kurā svarīgākā ir filozofiskā doma, kas mākslinieku nomoka, tirda laikā, kad viņš kaut ko dara.
Uz paša audekla tas var nebūt tik izteikti redzams, bet šādā veidā viņš savu radošo darbību padara par mākslas darbu [..]."
Vēl Rotko mākslas centrā foto darbi, arī divās izstādēs. "Ar fotogrāfijas projektu ir pārstāvēts Eduards Kapša, kas ir izcils kustības fiksators. Izstādes nosaukums ir "Kustība. Balets". Tajā viņš meistarīgi nofiksē baleta kadrus, savā ziņā klasiskā fotogrāfijas manierē ar dekadences elementiem. Klasiskais, melnbaltais ķermeņa skaistums pretī industriāliem objektiem, pretī dekadentām būvēm un tām anturāžām, kas ir apkārt," komentē Baranovskis, "Un pilnīgi citāds projekts ir norvēģu māksliniecei Anjai Karrai. Viņa veido performances un fiksē tās mirkļos, un tāds ir arī izstādes nosaukums – "Mirkļi".
Ārkārtīgi spilgti darbi, netipiski Norvēģijas "manierei", netipiski tam, kā mēs varbūt esam ieraduši domāt par Skandināvijas mākslu."
Vasaras izstādes Marka Rotko mākslas centrā ir pārpilnas krāsu, formu, dinamikas un izjūtu. "Vasara visās tās izpausmēs – gan ar klusiem vakariem un atmiņām, gan ar spilgtiem brīžiem, kas ņirb no krāsām, gan tādiem, kas ir nesaprotamu, neizdibināmu ceļu pilni, gan arī tāda vasara, kas varbūt nofiksējas drūmākā noskaņā. Vasara ir pilna ar visu," uzsver Baranovskis.
Šīs vasaras sajūtas Marka Rotko mākslas centrā Daugavpilī varēs baudīt līdz 16. oktobrim, līdz rudens sezonas izstāžu sākumam.