Kultūras rondo

Rotko centra jaunajās izstādēs dažādība izpausmes līdzekļos un vēstījuma tiešumā

Kultūras rondo

"Briseles pastkartes" - Ģirta Salmgrieža sajūtu fiksācija aizvērtā un pusatvērtā pasaulē

Venēcijas biennālei duets Skuja Braden radījušas ekspozīciju “Tirgot ūdeni upes malā"

Vairāk nekā 300 porcelāna darbu. Par topošo Venēcijas biennāles ekspozīciju stāsta mākslinieces Skuja Braden

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 8 mēnešiem.

Tandēms mākslā Skuja Braden – Ingūna Skuja un Melisa D. Breidena – rosīgi darbojas Venēcijas biennāles gaidās. Uz starptautisko mākslas izstādi ceļos viņu porcelāna darbi. Piedzīvojot Latvijas paviljonu "Selling Water by the River" jeb "Tirgot ūdeni upes malā", apmeklētājiem pavērsies pavisam cits skats uz lietām, sola mākslinieces. 

Gatavošanās Venēcijas biennālei nupat ieiet pēdējā etapā, Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" stāsta Ingūna Skuja. Teju visi porcelāna darbi jau atgādāti uz Rīgu. Daļa no tiem tapuši pirms vairākiem gadiem, bet daļa porcelāna mākslas darbos pārmīcīti salīdzinoši nesen. Pašreiz darbnīcā top pēdējais, vislielākais, grandiozākais – porcelāna gulta. 

Paviljona izkārtojums atgādinās dzīves telpās – būs viesistaba, kur, piemēram, varēs piesēst pie galda un tuvplānā apskatīt mākslas darbus, būs vannasistaba, virtuve, darbnīca un guļamistaba. Viss porcelānā, kas reizē ir trausls un stiprs. 

Ceļā uz Venēciju iecerēts arī starpposms, atzīmē Latvijas paviljona komisāre un kuratore, Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore Solvita Krese: "Mēs viņu [ekspozīciju] uzbūvēsim šeit fiziski uz vietas, Latvijā, Mākslas akadēmijas jaunajās telpās Kronvalda bulvārī 4. Tas ir nebijis gadījums, jo tā dara reti. Bet 

tā kā mums ir tik sarežģīta ekspozīcija, kur ir vairāk kā 300 vienības un kur ir tik ilgi jāpārdomā katrs solis, mēs jutīsimies drošāk, ja izdarīsim to šeit Latvijā, tad visu sapakosim un vedīsim uz Venēciju un tur no jauna uzbūvēsim." 

Ekspozīcijas uzbūves komanda uz Venēciju dosies marta beigās un mākslinieces pievienosies vēlāk. Starpposmā ekspozīcija nebūs plaši pieejama, jo tā vēl ir darba procesā. Kuratore pieļauj, ka Latvijas sabiedrībai to varētu izrādīt pēc atgriešanās no mākslas biennāles.

Lūgtas atgādināt, kāda nozīme gulst Latvijas paviljona nosaukumā "Selling Water by the River" jeb "Tirgot ūdeni upes malā", Melisa Breidena vispirms precizē, ka tā ir japāņu koana. Abas mākslinieces lasījušas dzenbudisma skolotājas Kenetas (pilnā vārdā – Hōun Jiyu-Kennett) grāmatu ar tādu pašu nosaukumu. "Tā doma ir tāda, ka mūks stāv pie upes un pārdod ūdeni, un visiem jau skaidrs, ka ūdens upē ir, katrs var iet un paņemt, bet, kā jau ar tādām labām lietām, cilvēki iet garām un nesaprot dažreiz tās labās lietas. Tad tev tā kā jāpiedāvā – re, te ir tas ūdens, tas ir dzerams, tas nav saduļķots. Tu redzi skaidrāk tās lietas," skaidro Skuja.

"Kad cilvēks iziet cauri šai ekspozīcijai, viņam tā kā atveras cita acs, cits prāts, un viņš ierauga lietas pavisam no citām pusēm. Mēs ar Melisu strādājam kopā jau 23 gadus, mēs pastāvīgi risinām cilvēciskās problēmas, ar kādām mēs, cilvēki, dzīvojam. 

Tāpēc mēs domājam, ka mūsu ekspozīcija būs ļoti interesanta." 

Solvita Krese Skuja Braden uzteic kā ļoti unikālu un savdabīgu vienību pašmāju mākslas kopainā: "Ja mēs redzam to formveidi, radošo rokrakstu, kas ir ekspresīvs, barokāls, krāsains un košs, mozaīkveidīgs, tas ir neparasts. Tā parādība ir neparasta Latvijas mākslas scēnā. Arī tēmu ziņā – Ingūna un Melisa met galdā gan ar tādu ironiju, gan kritiski, gan zobgalīgi daudzas tādas tēmas, ar ko mēs saskaramies mūsdienu sabiedrībā gan lokāli – Latvijā, gan globāli. Tās reizēm ir neērtas tēmas, kas pārjautā sabiedrības atvērtību, toleranci, cita iekļaušanu, sadzīvošanu. Un tas nemaz nav bieži, ka tādā tiešā veidā kāds mākslinieks tā kā uzspridzina, iemet sabiedrībā." 

Kuratore izsaka gandarījumu, ka šo unikālo parādību mākslinieciskās izpausmes un tēmu ziņā būs iespēja parādīt plašāk un noteic: "Man ir tāds prieks, ka keramika tagad piedzīvo savu renesansi. 

Arvien vairāk redzam kā starptautiskajā laikmetīgās mākslas vidē ienāk keramika. Ir tik labi, ka mēs arī varam iekļauties šajā laikmetīgajā plūsmā un dot arī savu artavu šī medija popularizēšanā." 

"Latvijā mēs esam pazīstamas ar mūsu darbiem, bet Eiropā, Venēcijā tas būs jaunatklājums," pauž Ingūna Skuja. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti