Sadaļas Sadaļas

Kultūras rondo

Purvīša balvas 2021 kandidāti. Mākslinieks Kaspars Groševs

Kultūras rondo

Durvis apmeklētājiem ver LNMM Galvenā ēka un Rīgas Birža. Tiekamies ar Māru Lāci klātienē

Ar ekspozīciju muzejā bez sienām aktulizē Laikmetīgās mākslas muzeja nepieciešamību

Tie ir darbi bez mājām. «Boļševičkā» atklāts «Mobilais muzejs. Nākamā sezona»

Mākslas darbi bez mājām – ar tādu vēstījumu 3. jūnijā darbību uzsāk „Mobilais muzejs. Nākamā sezona”. Tā atrašanās vieta – bijušās tekstilfabrikas „Boļševička” teritorijā. Ekspozīcijā skatāmi Latvijā labi pazīstamu mākslinieku darbi, kas tapuši dažādos mākslas projektos pēdējo 30 gadu laikā. Ar mākslas ekspozīciju muzejā bez sienām tiek aktualizēta Laikmetīgās mākslas muzeja nepieciešamība. 

“Mēs šeit esam, lai atgādinātu mūsu sabiedrībai, politiķiem, mākslas videi un visiem citiem mākslas mīļotājiem un interesentiem, ka mums ir vajadzīgs laikmetīgās mākslas muzejs.

Tik vienkārši. Mēs par šo muzeju runājam un cīnāmies jau ļoti, ļoti ilgu laiku, un kaut kā tā muzeja nav un nav. Man liekas, šis ir tas brīdis, kad atkal par to vajadzētu sākt runāt,” Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" norāda izstādes „Mobilais muzejs. Nākamā sezona” kuratore, Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore Solvita Krese.

Lielformāta mākslas objekti, kas savu vietu atraduši “Boļševičkas” plašajā iekšpagalma teritorijā, būtu pelnījuši atrasties Latvijas laikmetīgās mākslas muzeja kolekcijā, pārliecināta kuratore: “Mēs rādām Latvijas mākslas vēsturē ļoti nozīmīgu segmentu, ko lielai daļai skatītāju bijusi iespēja redzēt fragmentāri trīsdesmit gadu laikā. Darbi ir izņemti no to sākotnējā konteksta un salikti vienkopus “Boļševičkas” teritorijā. Tie ir darbi bez mājām. 

Ja ar tādu gleznu, divdimensionālu darbu vai nelielu skulpturālu veidojumu vēl ir cerība, ka to iegādāsies kāds kolekcionārs, tad šādi lielformāta darbi parasti tiek uzglabāti mākslinieku šķūnīšos vai radinieku lauku īpašumos. Tie vienkārši pazūd, iet bojā.”

Krese vērtē, ka, izstādīti mobilajā muzejā bez sienām, uz drupu ainavas fona, darbi jo īpaši pasvītro nepieciešamību pēc pienācīgiem uzglabāšanas apstākļiem laikmetīgajai mākslai. Viņa atzīmē, ka veidojot šo izstādi, atlasītos darbus nācies gan restaurēt, gan rekonstruēt, citiem izgatavot replikas, adaptācijas: 

“Mēs izmēģinājām visu, ko darīt ar šiem mirstošajiem mākslas darbiem un kā tos var atgriezt realitātē, padarīt redzamus skatītājiem.”

Akūto vajadzību pēc pajumtes laikmetīgajai mākslai ataino arī Evelīnas Deičmanes darbs. “Viņa ir tā māksliniece, kura teica, ka tiešām daudz ko nācies aizvest uz Getliņiem. Tad, kad es uzrunāju Evelīnu, vai viņa var izstādīt kādu no savām lielajām instalācijām, viņa teica, ka diemžēl nekas jau nav saglabājies. Māksliniece padomāja un nolēma, ka saliks jaunu skulptūru no darbu atlikumiem, karkasiem. Un tagad mēs redzam tādu kā modernisma valodā veidotu objektu.”

Mākslas parkā valda radoši darbīga atmosfēra. Te ir gan informācijas centrs, gan bārs, ir arī jumts, kur var patverties lietus laikā – tāda neliela pieturas vieta mākslas ceļojumā. Ikviens apmeklētājs varēs sekot digitāli sagatavotam norises ceļvedim un audiogidam. Paredzēta arī plaša publiskā programma.

Mākslas parks ar nosaukumu „Mobilais muzejs. Nākamā sezona” bijušās tekstilfabrikas „Boļševička” teritorijā trīs dienas nedēļā bez maksas būs pieejams visu vasaru (līdz 29. augustam).

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt