Spilgts domu maratons. Ieskats Sandras Vingres izstādē Liepājā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Ģeometriski skaidras līnijas, spilgtas krāsas, nedaudz “plakātiska” gleznošanas maniere – tā ir tikai mākslinieces Sandras Vingres vizuālās valodas daļa. “Kluso domu maratons” – tā viņa nosaukusi savu izstādi, kura šobrīd skatāma Liepājas muzejā.

Sandra Vingre (1986)

Studējusi Latvijas Universitātē. 2010. gadā ieguvusi bakalaura grādu mākslā Latvijas Kristīgajā akadēmijā, 2017. gadā ieguvusi maģistra grādu glezniecībā Latvijas Mākslas akadēmijā. Piedalījusies grupu izstādēs Latvijā, Lielbritānijā un ASV. Personālizstādes notikušas Rīgā, Liepājā, Ventspilī, Jelgavā un citviet.

Viena no galvenajām Sandras Vingres darbu labajām īpašībām ir noskaņojums. Spilgtā palete un dažbrīd neparastā kompozīcija sniedz skatītājam pozitīvas emocijas. Un iespēju “paspēlēties ar asociācijām”.

Daudzas gleznas ir vienkārši “piestūķētas” ar simboliem. Un katrs tos noteikti nolasīs pa savam.

Lūk, piemēram, “Modus”. Centrā – ķieģelis. Bet varbūt – kaste? Līdzās – grāmatu kaudzīte, augstāk nevīžīgi nomestas kārtis, bet tikai ercena sešinieks – ar bildīti uz augšu. Zīlēšanā to bieži skaidro kā patīkamu ceļojumu, kas gaidāms. Nedaudz augstāk melnbalts signālkarodziņš, kura mājiens nozīmē sacīkšu beigas. Malā – “Adidas” firmas emblēma, taču neierastās krāsās. Un tā ir tikai daļa gleznas detaļu. Tāds, lūk, “Modus”. Veids. Modus vivendi vai operandi. Dzīvesveids vai darbības veids. Sāc savu domu maratonu, skatītāj!

Tas nav vienīgais darbs, no kura burtiski nevar atrauties – gribas turpināt baudīt dīvaino detaļu salikumu, minēt nozīmes… Taču neapšaubāma izstādes “nagla” – “japāņu” triptihs “Mainīgi nemainīgā”. Mūžīgais svētais Fudzijama [Fudzi] un ziedošā sakura, hieroglifi un kimono tērpta skaistule. Un tūlīt pat – debesskrāpji un reklāma angļu valodā. Sandra no senā un mūsdienīgā izveidojusi miksli – brīnišķīgu, valdzinošu, tādu, kas liek domāt. Tāpat kā citi viņas darbi.

Māksliniece saka, ka par darbu pamatelementu skiču izstrādes posmā izmanto kolāžas tehniku, kur rotaļīgas interpretācijas rezultātā tiek improvizēts ar seniem kokgriezumiem, ornamentiem, reklāmu grafikām un ilustrācijām, žurnālu izgriezumiem, urbānās kultūras un citiem elementiem. (“Samaisīt, bet nesakratīt,” Rus.Lsm.lv autors klusi iedomājas slaveno aģenta 007 frāzi*.) Tā rodas Sandrai Vingrei raksturīgais stils.

Sandras Vingres izstāde “Kluso domu maratons” Liepājas muzejā skatāma līdz 22. septembrim.

Rakstu krievu valodā lasiet šeit!

* Džeimsa Bonda frāze gan skanēja "Sakratīt, bet nemaisīt!" Agrīnajos Bonda filmu tulkojumos (videosalonu laikos, 1980. gadu otrajā pusē) šo frāzi krievu valodā tulkoja ačgārni: "Samaisīt, bet nesakratīt". Krievvalodīgajā vidē joprojām tiek lietotas abas versijas (red.).

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti