Mākslas muzejs “Rīgas Birža”, iespējams, ir viens no krāšņākajiem un cēlākajiem Rīgas muzejiem. “Paldies, ka uzskatāt, ka šis ir viens no skaistākajiem muzejiem. Tieši tā uzskata arī pats kolektīvs. Šeit kopā saplūst gan Austrumu, gan Rietumu kolekcijas,” stāsta muzeja vadītāja Daiga Upeniece.
Liela daļa muzeja eksponātu ir no 18. un 19. gadsimta. Ekspozīcija izvietota četros ēkas stāvos. “Viena no šī muzeja vājībām ir kabineti. Mums ir antīkais kabinets, Senās Ēģiptes kabinets, un šobrīd mēs esam Meisenes porcelāna kabinetā. Tā ir viena no skaistākajām mūsu muzeja kolekcijām, jo mums ir izdevies savākt Meisenes porcelānu, sākot no pašiem pirmsākumiem. Meisenes porcelāns ir pirmais Rietumeiropas porcelāns,” stāsta Upeniece.
Muzejā pieejama ļoti plaša slavenu autoru gleznu kolekcija. Gleznu apjoms sniedzas vairākos simtos. Mākslas cienītāji muzejā var tiešām pavadīt visu dienu. Ja nepieciešams, var izmantot gida vai audiogida pakalpojumus, arī detalizētākus aprakstus par kolekciju izzināt skārienjutīgajos ekrānos.
No Ēģiptes uz muzeju atceļojusi pat īsta mūmija. “Mūsu muzeja dārgums – mūmija – atrodas “Rīgas biržas” bijušajā seifā. Drošībā. Tas ir bijis vīrietis, ap 40 gadu vecs,” stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izglītības programmu kuratore Maija Mackus.
Bet runājot par Latviju, izrādās – savulaik mūsu teritorijā esošās dabas vērtības kalpojušas par pamatu daudzu nozīmīgu mākslas darbu tapšanā. “Mēs atrodamies izstādē, kas veltīta Baltijas ozoliem un brīnišķīgajai flāmu un Holandes glezniecībai. Šajā izstādē apvienojas māksla un zinātne. Mēs pēc dendrohronoloģijas un DNS analīzēm esam noskaidrojuši, ka liela daļa no šīm gleznām ir gleznotas uz Baltijas ozola. Par dažām mēs zinām pilnīgi droši, ka tas pat ir bijis Latvijas ozols,” zina stāstīt Mackus.
Zināms, ka 16. un 17 gadsimtā no Latvijas sūtīja kokmateriālu uz tagadējo Holandes teritoriju, kur talantīgi gleznotāji radīja patiešām brīnumus.
Dažādas ekspozīcijas muzejā regulāri tiek mainītas. Tiek organizētas arī darbnīcas gan bērniem, gan pieaugušajiem.