Labrīt

Eiropas Savienības ekonomika ir izvairījusies no recesijas

Labrīt

Atkritumu problēma lauku viensētās: daļai mājsaimniecību joprojām nav konteineru

Britu fotogrāfijas vecmeistares Dorotijas Bomas izstāde aplūkojama Fotogrāfijas muzejā

Rīgā skatāma britu fotogrāfijas vecmeistares Dorotijas Bomas izstāde

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Latvijas Fotogrāfijas muzejā atklāta britu fotogrāfijas vecmeistares Dorotijas Bomas (Dorothy Bohm) izstāde "Pasaules vērojums". Fotogrāfei ir jau 98 gadi, viņa dzīvo Londonā, bet izstādes atklāšanā Rīgā viņu pārstāvēja meita Monika.

"Skatieties, viņa ir uztvērusi perfektu mirkli: skaista, jauna sieviete, saules apspīdēta, un jauns vīrietis, kam viņa interesē, bet viņš vēl nav spēris soli… Izstāstīšu – ir vēl viena fotogrāfija, uzņemta to pašu piecu minūšu robežās, un tur var redzēt, kā viņi abi jau runā un neapšaubāmi flirtē," mākslas zinātniece Monika Boma-Duhena Latvijas Fotogrāfijas muzejā rāda savas mātes, ievērojamās britu fotogrāfes Dorotijas Bomas darbu. Viņa to uzņēma ar "Rolleiflex" kameru, kam bija tikai 12 kadru ietilpība.

Ar Latvijas Radio tiekoties brīdi pirms Dorotijas Bomas izstādes "Pasaules vērojums" atklāšanas, Monika, kas atbild par mammas arhīvu, aizrautīgi stāsta par viņas 70 gadu ilgo karjeru fotogrāfijā, kas sākusies jau pagājušā gadsimta 40. gados: "Mana mamma bieži teica: būt sievietei fotogrāfei tolaik bija priekšrocība. Vai viņa fotografēja sievietes, bērnus vai vīriešus, neviens viņu neuztvēra kā kādu draudu. Ļoti atšķirīgi no mūsdienām – cilvēki pat fotografēšanu izbaudīja, uztvēra kā glaimu sev."

Monika Boma-Duhena
Monika Boma-Duhena

Dorotija Boma veiksmīgi šķērsoja ne tikai robežu starp melnbalto un krāsu fotogrāfiju, ko daudzi viņas paaudzes meistari nespēja pieņemt, bet arī robežas starp valstīm, kultūrām un valodām. Sākumā gan – eksistenciālu apstākļu spiesta.

Dzimusi 1924. gadā Kēningsbergā, tagadējā Kaļiņingradā, vācvalodīgā ebreju ģimenē. Vēlāk pārcēlusies uz Klaipēdu, kur situācija ebrejiem šķita drošāka. 1939. gada vasarā, īsi pirms 2. pasaules kara sākuma, viņas tēvs Tobiass Izraelīts, veiksmīgs tekstilrūpnieks, izlēma Dorotiju tāpat kā viņas vecāko brāli Igo (jeb Izidoru) nosūtīt mācīties uz internātu Anglijā. Viņai bija tikai 14 gadi, tēvs atvadoties meitai kaklā uzkāra savu "Leica" fotokameru. Šis mirklis bija simbolisks pagrieziens Dorotijas dzīvē. Mančestrā pabeigusi tehnisko koledžu, viņa 1946. gadā atvēra portretu fotosalonu.

Dorotijas Bomas izstāde "Pasaules vērojums"
Dorotijas Bomas izstāde "Pasaules vērojums"

Bet Lietuvā palikušos vecākus un mazo māsiņu no nogalināšanas holokaustā paradoksālā veidā izglāba deportācija uz Sibīriju 1941. gada jūnijā, ko paveica jau padomju vara. Ģimene satikās tikai pēc 20 gadiem.

"Un te parādās saikne ar Rīgu – pēc Sibīrijas mani vecvecāki un tante dzīvoja Rīgā. 1960. gadā mana mamma ar mani, mazu bērnu ieradās Rīgā. Man bija trīs gadi, atbraucām, lai mani vecāki pirmoreiz satiktu savu ģimeni. Neticams stāsts, kā viņiem izdevās manus vecvecākus dabūt ārā no Padomju Savienības uz Angliju!" stāsta Monika Boma-Duhena.

Kāpēc vecvecāki pēc izsūtījuma izvēlējās Rīgu – to Latvijas apciemojuma laikā Monika Boma-Duhena centās noskaidrot muzejā "Ebreji Latvijā". Iespējams, viņiem pēc Sibīrijas neļāva apmesties Lietuvā, kur ģimenei bija piederējuši īpašumi. Dorotijas Bomas jaunākā māsa Latvijā palika vēl līdz 70. gadu sākumam, kad emigrēja uz Izraēlu. Tipiska pagājušā gadsimta vidus ebreju sāga, saka fotogrāfes meita: izkaisīti pasaulē, ar izrautām saknēm un dvēseles traumu.

Dorotijas Bomas izstāde "Pasaules vērojums"
Dorotijas Bomas izstāde "Pasaules vērojums"

Arī Latvijas Fotogrāfijas muzeja vadītāja Baiba Tetere uzsver: šādas izstādes iespējamība viņu īpaši uzrunājusi šī brīža ģeopolitisko notikumu kontekstā. Kā mākslinieks, kurš devies bēgļu gaitās, spēj veidot jaunu dzīvi, rast radošu prieku svešos apstākļos? Kad Kauņas galerijas kurators Gintars Česonis ieminējies par iespēju Latvijā eksponēt vairāk nekā 80 Dorotijas Bomas darbus, kas pērn bija izstādīti Lietuvā, viņa atsaukusies. Tie ir arī spilgti pieturas punkti fotogrāfijas attīstībā viena cilvēka mūža garumā.

Baiba Tetere skaidro: "Fotogrāfijas medijs tika izgudrots pirms nepilniem 200 gadiem, tad iedomājaties, te ir pārstāvēti 70 gadi. 20. gadsimta vidus dokumentālais fotogrāfijas virziens, ko Dorotija Boma ļoti izkopa. Arī ielu fotogrāfija, humānisma skolas fotogrāfijas virziens. Sākot no 80. gadiem, viņa izmanto "Polaroid" kameru un eksperimentē ar krāsu fotogrāfijas iespējām."

Izstāde "Pasaules vērojums" Fotogrāfijas muzejā apskatāma līdz 7. maijam, bet nākamgad Dorotija Boma Anglijā svinēs simto jubileju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti