Kultūras ziņas

NKC piešķir naudu debijas filmām

Kultūras ziņas

Gaismas pili atver apmeklētājiem

Brīnumainā pasaule: simbolu pārvērtības jūgendstilā

Pēterbaznīcā skatāma ceļojošā izstāde «Daba jūgendstilā»

Rīgas Svētā Pētera baznīcā līdz pat 7.septembrim aplūkojama starptautiska ceļojošā izstāde „Daba jūgendstilā”, kas iepazīstina ar dažādu Eiropas reģionu jūgendstila atšķirībām, atklājot tās kā vienas izteiksmes valodas vienojošus elementus.

„Izstāde mums rāda gan poētisku, gan dokumentālu tēlu izlasi. Mēs strādājām ar visiem jūgendstila tīkla sadarbības partneriem, atlasot tēlus, kas vislabāk ilustrētu šīs izstādes mērķi,” stāsta izstādes kuratore, Barselonas universitātes mākslas vēstures profesore Teresa M. Sala. „Esmu pārliecināta, ka šai izstādei ir liela kultūras nozīme.”

19.gadsimta beigās Eiropā dzimst plaša mākslas atjaunotnes kustība, kuras galvenais iedvesmas avots ir daba. No Barselonas līdz Helsinkiem, no Briseles līdz Ļubljanai un no Glāzgovas līdz Nansī dabas ietekmē top jauna estētika, kas rada revolucionāras, iepriekšējo dzīvesveidu mainošas formas, kas ļauj vienā modernā stilā apvienot zinātni un mākslu. Pateicoties tā laika progresam un zinātniskajām publikācijām, mākslinieki radīja savu izpratni par skaistumu.

„20.gadsimta sākums nāk ar visām tām modernajām lietām, kas šobrīd ir zināmas mums. Tā ir ekoloģija, higiēna, tehniskas attīstība, mašīnas, dzelzceļš, bioloģijas attīstība, mikroskopa izgudrošana, fotogrāfijas izgudrošana. Tā, ka novitātes bija raksturīgas tieši jūgendstila laikam,” stāsta Rīgas Jūgendstila centra direktore Agrita Tipāne. „Lielais projekts runā par ekoloģiju un šī projekta sakarā katru gadu notika gan konferences, gan semināri un paralēli tika veidota izstāde.”

Tipāne skaidro, ka izstādes koncepcijas pamatā ir 20.gadsimta sākuma cilvēka izpratne par dabu. Būtiska nozīme tajā laikā ir gaismai, proti, elektrības izgudrošanai, kas ļāva mainīt ieradumus. Nozīmīga loma ir arī ūdenim, proti, pilsētu ūdensapgādes ieviešanai. Tolaik veidojas arī ūdens ārstniecības iestādes, kūrorti un sanatorijas.

Izstādes ievadā izmantotās Šarla Bodlēra dzejas rindas ieved skatītāju Dabas templī. Pirmajā izstādes daļā eksponētie attēli ļauj sajust "laikmeta skatienu". Caur mikroskopu jaunatklātie augi un organismi zīmētos ornamentos un foto etīdēs veido ne tikai inovatīvu, bet arī pārsteidzoši bagātu dokumentālo krājumu.

Otrajā izstādes daļā “Dabas darbnīca" radīti mākslinieku darba galdi, pie kuriem skatītājs uzzina, kā radošas personības rokās top jauna izteiksmes valoda, kas sastāv no līnijas, ornamenta, struktūras, modeļa, tehnikas un simboliem. Mākslinieku prātos izauklētās “Mākslinieciskās ainavas" attēlotas izstādes trešajā daļā. Tās atgādina metaforām pilnu dārzu, kurā kā dabas atjaunojošais un iedvesmojošais spēks dominē četri pirmelementi - zeme, uguns, ūdens un gaiss.

Izstādi papildina katalogs "Brīnumainā pasaule: simboliskās pārvērtības jūgendstilā" un priekšmeti no Rīgas Jūgendstila muzeja  krājuma. „Rīgas Jūgendstila centrs” iekļāvies Eiropas kustībā kā viens no 23 tīkla "Réseau Art Nouveau Network" (RANN) dalībniekiem.

Izstādi Pēterbaznīcā iekārtojis mākslinieks Mārtiņš Heimrāts.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti