Kultūras ziņas

Pasniegti „Baltie zvirbuļi”

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Krēsls kā mākslas darbs

Nacionālajā mākslas muzejā atklās izstādi «Krēsls kā mākslas darbs. Galilas kolekcija. Beļģija»

No 2019. gada 11. aprīļa līdz 12. maijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas 3. stāva vestibilā notiks mākslas un kultūras portāla “Arterritory.com” rīkotā izstāde “Krēsls kā mākslas darbs. Galilas kolekcija. Beļģija”, informēja Nacionālā mākslas muzeja pārstāvji.

Kultūras un mākslas izdevniecība “Arterritory.com” sadarbībā ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju (LNMM) piedāvā īpašu ekspozīciju, kurā būs skatāma daļa no beļģu kolekcionāres un "Purvīša balvas 2019" žūrijas locekles Galilas Barzilai-Olandē (Galila Barzilaï-Hollander) krēslu kolekcijas. Tas ir viens no viņas krājuma vairāk nekā 20 dažādajiem tematiskajiem un konceptuālajiem atzariem.

Izstādes idejiskais sākumpunkts ir krēsla kā objekta ceremoniālais un tai pašā laikā daudzietilpīgais raksturs, kālab šis šķietami vienkāršais un ikdienišķais priekšmets regulāri nonācis mākslinieku uzmanības lokā. “Krēslā ir kaut kas no pašiem pamatiem, tas iemieso kopā būšanu. Līdzko jūs ienākat telpā, ir šis aicinājums: apsēdieties! Sajūta, ka esat gaidīts. Krēsls ir ļoti cieši saistīts ar komunikāciju,” paskaidro Galila Barzilai-Olandē. “Manā kolekcijā krēsli ir absolūti radoši objekti, jebkurš no tiem ir atšķirīgs un ar savu personisko stāstu.”

Izstādes vizuālais koptēls veidots kā monolīta lielformāta instalācija, izceļot katra eksponāta savdabību un unikalitāti. Iekārtojuma autors ir viens no "Purvīša balvas 2017" ieguvējiem Krišs Salmanis, kura inspirācijas avots šai gadījumā bijusi Stenlija Kubrika leģendārā filma “2001: Kosmosa odiseja”. 

“Arterritory.com” direktore Una Meistere saka: “Uz izgaismotās stikla grīdas novietotie objekti līdzinās ekstravagantai citplanētiešu ordai, kas piezemējusies uz šī pjedestāla. Pašpietiekami, iedvesmojoši un radoša trakuma pārpilni. Tādējādi piedāvājot auditorijai divējādu pieredzi – baudīt instalāciju kā kopumu un reizē iespēju iepazīt katru no krēsliem līdz to detaļu un mākslinieka ieceres smalkumam.”

Izstādē kopumā tiks eksponēti 50 krēsli, kuru radītāji ir gan pazīstami, gan arī jauni mākslinieki, dizaineri un arhitekti, viņu mītnes zemēm variējoties no Francijas, Vācijas, Lielbritānijas un Beļģijas līdz Senegālai, Mozambikai, Libānai, Izraēlai un Dienvidkorejai. Autoru vidū arī tādi nu jau leģendas statusu iemantojuši vārdi kā Francs Vests (Franz West), Hanss-Peters Feldmans (Hans-Peter Feldmann) un industriālais dizainers Rons Arads (Ron Arad).

Te ir krēsli no atslēgām, vecām riepām, radiotehnikas detaļām, ieročiem. Pārsvarā no lietotiem materiāliem, arī no Galilas garderobes, ieskaitot kāzu kleitu. Viņa šo kolekciju sauc “Krēsli no nekā”. Tomēr katrs krēsls izstādē ir kā tronis un Mākslas muzeja interjerā atrodas uz izgaismotas platformas.

“Vairākums cilvēku dzīvē iet taisni, un, saskaroties ar problēmu, apstājas. Bet, ja tu spersi soli pa kreisi vai labi, iespējams, atradīsi risinājumu. Tā ir domāšanas elastība. Ne tikai krēsli, arī citi manas kolekcijas darbi palīdz vieglāk pieņemt lietas un palūkoties uz tām citādāk. Tas ir veids kā kļūt par labāku cilvēku,” uzskata Galila Barzilai-Olandē. 

Izstāde “Krēsls kā mākslas darbs. Galilas kolekcija. Beļģija” ir "Purvīša balvas 2019" satelītprojekts. "Purvīša balvas 2019" laureāts tiks nosaukts 12. aprīlī īpašā ceremonijā mākslas centrā “Zuzeum”.

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti