4. studija

Pusdienas skolā - burkāni

4. studija

Kā medicīniski izmeklēs patvēruma meklētājus?

Muzeju bieds - vandāļi un sieviešu rokassomiņu asie stūri

Muzeju bieds - vandaļi un sieviešu rokassomiņu asie stūri

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Pirms pāris nedēļām, kā iepriekš jau vēstīts, Latvijas Mākslinieku savienības izstāžu zālē, kur bija Pablo Pikaso un Salvadora Dalī darbi, notika nebijis gadījums Latvijas vēsturē - ielauzās puskails vīrietis, kurš sāka sist stiklus, demolēt izstādi un pat sabojāja vienu no Salvadora Dalī skulptūrām. Taču ne tikai vandaļi ir izstāžu zāļu bieds. Kaitējumu mākslas darbiem var nodarīt arī rokassomiņu asie stūri.

“Tas bija tiešs uzbrukums muzejam,” uzskata izstādes kurators Jaroslavs Šadrins. “Cilvēks, kurš nekontrolēja savu uzvedību, bija vai nu narkomāns vai psihiski nelīdzsvarots. No sākuma viņš ienāca blakus zālē, tur sasita stiklus, tā kā stiklus viņš sita kailām rokām, viņš viss bija vienās asinīs un tāds arī ieradās pie mums. Viņš apgāza skulptūru “Eņģela parādīšanās”, nodarot bojājumus, bet pēc tam devās uz nākošo zāli, kur arī sabojāja dažus darbus.”

Vīrietis nogādāts psihoneiroloģiskajā slimnīcā, Dalī statuete palikusi ar nolauztu kāju un saliektiem pirkstiem, restaurācija izmaksāšot pie desmit tūkstošiem eiro. Līdz šim Latvijā  vienīgais vandalisma akts, kad apzināti sabojāta glezna, noticis tālajos 30.gados Vērmanes dārzā 

"Pilnīga klasika ir pagājušā gadsimta 30.gadi, kad “Izstādē zem liepām” Vērmanes dārzā kāds saniknots apmeklētājs Kārļa Padega pašportretam iemeta ar ķieģeli, izsitot caurumu,” stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja pārstāve Ruta Lapiņa. “Protams, neviens nav pierādījis, bet toreiz un tagad daudzi domā, ka tas bija paša Kārļa Padega inspirēts akts, lai piesaistītu sabiedrības interesi par šo izstādi, un to viņš arī panāca.”

Tāpēc ikvienā muzejā vai izstāžu zālē ir sava drošības sistēma - nedrīkst ienākt ar virsdrēbēm, lietussargiem, lielām somām. Drošība ir atkarīga no eksponātiem, piemēram, porcelāna izstādē drošība būs daudz augstāka nekā gleznu izstādē. Tieši šī iemesla dēļ pagājušajā Muzeju naktī tika slēgta ''Provansas valdzinājuma'' izstāde no Francijas Biržas namā

“Mums nācās slēgt plkst. 23 muzeja telpas - jo viss bija pārpilns ar cilvēku simtiem -, lai noturētu drošību un lai nepazustu mikroklimats” stāsta mākslas muzeja “Rīgas birža” vadītāja Daiga Upeniece. “Ne visi izrādīja izpratni, un bija pat brīdis, kad biržas vārti tika spārdīti kājām, sisti ar pleciem, mēģinot vārtus atvērt.”

Drošības pasākumi muzejos paredzēti ne tikai pret tīšiem ļaundariem, bet lielākoties pret negadījumiem, jo apmeklētāji bieži vien neapjauš, cik nejauši var atgadīties neatgriezeniskais

“Bija sen, kad vienu bronzas statueti nogāza pilnīgi nejauši un izsita diezgan lielu bukti. Atjaunoja, bet vieta redzama,” atklāj Lapiņa.

“Ja māmiņa iebrauc ar ratiņiem zāles vidū, izceļ bērnu un iedod, lai viņš pats pavizinās ar ratiņiem, lai pastumj, un ja tā ir porcelāna izstāde, kur divus gadus vecs bērns brauc ar ratiņiem, ir ļoti bīstami,” norāda Upeniece.

“Dāmas ar rokassomiņām, kurām ir asas malas, mēdz izsist gleznām caurumus,” turpina Lapiņa, stāstot, ka arī skolotājiem gadās, ar pildspalvu rādot kaut ko, sabojāt gleznu.

“Var vispār nerādīt neko, tas ir pats drošākais variants; uzticēties cilvēkiem ir daudz sarežģītāk nekā to visu kontrolēt vai arī visus kā vistas vest konveijerā - ne soli pa labi, ne pa kreisi. Es domāju, tā tam nevajadzētu būt,” saka Šadrins.

Lai arī Latvijas muzejos nekas nopietns nav atgadījies, izņemot šo vienu gadījumu, muzejnieki vienmēr saka, ka drošībai jābūt pirmajā vietā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti