Kultūras rondo

"Viss ir akmenī" - tēlnieka Paula Jaunzema jubilejas cikla noslēdzošā izstāde

Kultūras rondo

Divas kino pirmizrādes: Hannas Bergholmas "Izšķilšanās" un Toma Harjo "Sēklis"

Daudzpusīgo mazzināmā tēlnieka Riharda Maura veikumu var iepazīt grāmatā

Monogrāfija «Rihards Maurs» iepazīstina ar daudzpusīgo tēlnieka radošo veikumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Rihards Maurs – izsmalcināts meistars, kurš atstājis paliekošu ieguldījumu Latvijas tēlniecības vēsturē. Par Maura radošo daudzpusību, par veikumu pilsētvidē, par interjeriem un portretiem, arī par tēlnieka dzimtu varam lasīt izdevniecības "Neputns" sērijas "Latvijas mākslas klasika" grāmatā "Rihards Maurs". Monogrāfijas autors ir mākslas zinātnieks Aivars Leitis.

"Ja arī nebūtu pazīstama Riharda Maura daiļrade, tad, iespējams, vismaz Rīgā, Ausekļa ielā, pie nama sienas ir redzēts viņa veidotais snaudošais "Naktssargs" ar lielo atslēgu saišķi. Tiesa, tēlnieka māksla jāskata ne vien pēc šī apburoši omulīgā šedevra, bet arī pēc citiem darbiem," – tā grāmatu par Rihardu Mauru iesāk Aivars Leitis. 

Monogrāfijas "Rihards Maurs" atvērums
Monogrāfijas "Rihards Maurs" atvērums

Vaicāts, kā pavērās ceļš uz Riharda Maura daiļradi un vai pamatā tam bija personiska interese vai tomēr pamudinājums no malas, Leitis Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" teic: "Tā ir paša personiska interese. Es dzīvoju Valmierā. Tad, kad es biju mazs puika, mammai (viņa bija mākslas un teātra mīļotāja) Ausekļa ielā, mājā, kurā ir tas "Naktssargs", dzīvoja kaut kāda paziņa. Tad es to skulptūru pirmoreiz ieraudzīju. Man tā ļoti patika, jo ārpus Rīgas pilsētās skulptūras principā nekādas nebija. Valmierā bija viens ģipša pionieris un Ļeņins centrā, un man pret šīm skulptūrām alerģija bija."

Monogrāfijas "Rihards Maurs" vāks
Monogrāfijas "Rihards Maurs" vāks

"Neputna" izdotajā monogrāfijā aplūkojams atjaunotais "Zilonītis" pie nama Gaujas ielā 5 un attēls, kurā Maurs veido "Zilonīti". Ir arī nelieli attēli ar Ausekļa nama pagalmu un baseinu, kāds tas izskatījās 30. gados un dekoratīvajiem ciļņiem pie blokmājas Jāņa Asara ielā. 

Rihards Maurs ir izteiksmīgs Art Deco pārstāvis, bet diemžēl par viņu Latvijā maz runā, secina Aivars Leitis.

Nodaļā "Interjera apdare" kā spilgtu piemēru grāmatas autors aplūko ekstravaganto kinoteātri "Splendid Palace". Kas šeit ir no izcilā tēlnieka devuma? "Maurs ir veidojis principā visas interjera skulptūras – palmas, eņģelīšus… [Hermanim] Grīnbergam ir gleznojumi. Dažkārt kļūdaini norādīts, ka Maurs ir veidojis arī tās skulptūras, kas ir pie ieejas kinoteātrī. Tas nav viņa darbs, tad ir [Jēkaba] Legzdiņa darbs," skaidro Leitis.

Monogrāfijas "Rihards Maurs” atvērums
Monogrāfijas "Rihards Maurs” atvērums

Maurs tostarp bija populārs portretists. Nozīmīgs tēlnieka veikums ir plašā latviešu sabiedrisko un kultūras darbinieku portretu galerija. Leitis piebilst: "Viņš tiem darbiem darināja atlējumus un ļoti daudz. Tā bija sava laika tirgus prece." 

Mākslinieks nācis no kuplas ģimenes, kurā līdz ar viņu pašu auga vēl četri dēli un divas meitas. Bērnība Rihardam pagāja, krāsas, līmes un ēveļskaidu smaržas pavadīta. Septiņu gadu vecumā zēns sāka palīdzēt tēvam elementāros galdnieka darbos. Aivars Leitis turpina par dzimtu, no kuras nāk tēlnieks Rihards Maurs: "Tā bija diezgan pamatīga dzimta un populāra – Rīgas amatnieki. Droši vien, ka darbi, ko tēvs un brāļi  [darināja], varbūt joprojām kaut kur ir, bet mēs vienkārši nezinām, jo tie visdrīzāk ir anonīmi."

Visubeidzot par atklājumu, kas nācis reizē ar monogrāfijas iznākšanu. Pēc tam, kad grāmata par tēlnieku jau bija iznākusi, kāda kundze piedāvājusi Aivaram Leitim attēlus – pastkartes ar Riharda Maura darbiem. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti