Kultūras rondo

"Cilvēkam vajag suni" - Valmieras drāmas teātrī tapis iestudējums pusaudžiem

Kultūras rondo

"Pāris" un "Suņa dzīve" – Roberta Koļcova un Aivara Vilipsōna izstādes

Margarita Germane izstādē ļaujas metamorfozēm

Margaritas Germanes izstāde «Metamorfoze»: Skulptūra sāka veidoties pati no sevis

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Metamorfoze jeb pārvēršanās no vienas formas otrā laikā uzrunājusi ne vienu vien mākslinieku, ļaujoties iztēlei par krasām esamības vai apkārtējās pasaules pārmaiņām. Mākslinieces Margaritas Germanes laikmetīgās tēlniecības izstādē Rīgas mākslas telpā ar tieši šādu nosaukumu "Metamorfoze" ir vērojama kā pārējas process, kad esi vairākās izmaiņu stadijās vienlaikus.

Savā pirmajā personālizstādē Margarita eksponē darbus, kas tapuši metamorfozes procesā starp Venēciju un Latviju. Rīgas Mākslas telpas Intro zāle piepludināta ar intensīvu zilu krāsu, uz kuras spoguļburtos izkombinēts ekspozīcijas nosaukums "Metamorfoze", kā arī dzirdams Sarmas Gabrēnas un Agitas Reķes speciāli izstādei komponētais skaņdarbs. 

Tāpat telpā sastopama masku trijotne, savīta no dažāda biezuma metāla stieplēm, un sievietes ķermenis pusguļus stāvoklī, kas darināts no sīkām metāla skaidām. Sievietes sejas vietā – askētisks, spīdošs galvaskauss. Vai to varētu interpretēt kā visa cilvēciskā sākotni?

"Nē, tas nav sākums. Dīvainā kārtā vai likumsakarīgi galvaskauss ir kā vainagojums visam procesam. Skulptūra sāka veidoties pati no sevis. Es tikai palīdzu tai rasties. Galvaskauss izrādījās, kā domas utopiskais redzējums un plāns par apgaismību," skaidro Margarita Germane.

Māksliniece norāda, ka ķermenis, struktūra un materiāli liek aizdomāties par pieredzi, ko gūstam dzīves laikā. 

"Šis konkrētais gadījums varētu būt nevis par viena cilvēka dzīves pieredzi, bet vairāku dzīvju pieredze. Laikmeti, kuriem iziet cauri ķermenis, sakrāj visu, kas nācis klāt, pārmaiņas, visas reizes, kad esi "apdedzinājies" ar pieredzi," vērtē Germane.

Bet metāla skaidas, no kurām veidota skulptūra, viņa raksturo kā drupačiņas no visa laika, ko pavadi šajā pasaulē, citās pasaulēs.

"Tas strukturējas nesakārtotā veidā, paskatoties no attāluma tu redzi likumsakarību tajā. Beigās, kad izej cauri visam utopiskajam, ir apgaismība," turpina Germane.

Māksliniece atklāj, ka pati smalcinājusi materiālu, lai iegūtu metāla skaidas un tas sagatavošanās posms savā ziņā ir sadraudzēšanās ar materiālu. 

Luīze Lismane (no kreisās) un Margarita Germane
Luīze Lismane (no kreisās) un Margarita Germane

Savās izjūtās par Margaritas Germanes kombinēto metamorfozi dalās izstādes kuratore Luīze Lismane. Viņa vērtē, ka izstādes enerģija ir noslēpumaina un mistiska.

"Likās brīnišķīgi novērot Margaritas kā mākslinieces iekšējās sajūtas atainojumu šajās maskās un sievietē," stāstā Lismane. "Novietojums maskām ir apzināts, lai varētu nostāties punktā, ka masku pielaiko tālāk esošajā plānā sievietes figūrai. Gan arī sev vari maskas pielaikot."

Margarita Germane absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Vides mākslas dizaina nodaļas bakalaura programmu maģistra studijas turpina Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības apakšnozares programmā, studējusi arī Venēcijas mākslas akadēmijas apmaiņas programmā.

Piemērīt, gan pārnestā nozīmē, Margaritas Germanes maskas Rīgas Mākslas telpā būs iespējams līdz 1. martam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti