Skatītājs mierīgi slīd cauri mākslas muzeja “Rīgas Birža” greznajām zālēm un vēro senus mākslas darbus, līdz pārsteigumā ierauga – kāds no gleznu rāmjiem ir apdedzis. Tieši šāda aina vērojama Frančeskas Kirkes izstādē “trauslums / fragile”. Pastāvīgajā ekspozīcijā esošo darbu oriģināli aizstāti ar mākslinieces šodienas redzējumu. Māksliniece Frančeska Kirke cenšas uzspridzināt muzeju. Ne jau tiešā nozīmē, bet izjaucot ierasto Rīgas Biržas atmosfēru un aizvietojot dažus pastāvīgās ekspozīcijas mākslas darbus ar saviem tā, lai saasinātu skatītāja uztveri un apziņu, kairinot dažādas maņas, ne tikai redzi, bet arī ožu un dzirdi.
“Frančeskas Kirkes izstāde “Trauslums” ir ļoti intriģējoša ar to, ka ienākot Rīgas Biržas pastāvīgajā ekspozīcijā, it kā nekas nav mainījies sākumā.
Bet sākot staigāt un skatīties, parādās akcenti, kuri muzejā it kā liekas pilnīgi nepieņemami, jo tās ir gleznas, kur ir kāds notecējums virsmā, kurām ir izjaukti rāmji, un tas viss ir mūsu ekspozīcijas sastāvdaļa,” skaidro izstādes kuratore Vita Birzaka.
“Savā ziņā tā ir mana vēlme bišķiņ paprovocēt skatītāju. It īpaši tas bija interesanti, kamēr nebija anotācijas, kā cilvēki skatījās. Viņi uztvēra kā veselu vienotu ekspozīciju. Un viņiem neradās jautājumi, viena sieviete gan bija šokēta par to “Jaunības eliksīra” kundzi gados ar notecējušu virsma audekla, ar saplēstu rāmi. Viņa teica: “Ārprāts, kas noticis ar šo darbu?” Bet vispār jautājumu nebija,” par izstādi stāsta māksliniece Frančeska Kirke.
Izstāde ir par bijību pret muzejisko garu, kā sastingušu, nemainīgu vērtību. Frančesku Kirki interesē laika jēdziens – mākslas darbi pirms restaurācijas un bojātas virsmas. Mākslinieces tehniskā varēšana ir ik virtuoza, ka viņa spēj gleznot kā vecmeistari, tomēr nevis atdarinot, bet gudri spēlējoties ar pasaules kultūras vēsturi. Piemēram, divus portretus sagleznojot vienā, viņa atgādina par cilvēces lielāko vēlmi – iegūt zeltu un atklāt jaunības eliksīru, kas sasaucas ar pārspīlēto jaunības kultu mūsdienās.
Izstādē skan arī plīstoši trauki, skatāma protesta vāze kā replika par Ķīnas vēsturi un Mao Dzeduna kultu . Tas ir Frančeskas Kirkes skats uz muzeju ar mūsdienu cilvēka acīm, pieredzi un atmiņu
“Es pievērsos tam, kā.. – veids, kā cilvēki uztver gleznas muzejā. Viņi it kā redz un neredz. Un tad acīmredzot mūsdienās ir arvien skaļāk jākliedz, lai cilvēks ievēro,” norāda Kirke.
“Es skatos, kā apmeklētāji skatās, viņi neskatās un nelasa katru informāciju, viņi vienkārši tā klīst, un pēkšņi – kaut kas savādāks!"
Interpretējamos darbus Rīgas Biržas pastāvīgajā ekspozīcijā māksliniece izvēlējusies kopā ar muzeja darbiniekiem.
Frančeska Kirke par izstādes ideju saka: “Mani vienmēr interesējuši mākslas darbi pirms restaurācijas, to bojātās virsmas, uzslāņojumi, viss, kas saistāms ar laika jēdzienu. Nesenie notikumi ar zudušiem Palmīras tempļiem, Parīzes Dievmātes katedrāles degšana tikai apstiprina manas izjūtas – nekas nav mūžīgs. Šī zūdamības sajūta ir atslēgvārds visai ekspozīcijai, kur ar izstādes “karti” mēs izstaigājam muzeja stāvus: pie holandiešiem, Ķīnas porcelāna, Japānas un Indonēzijas kolekcijām, arī pie mūžīgi jaunajām nimfām, un viss muzejs kļūst par neuzkrītoša inscenējuma radīšanas vietu.''
Izstāde “trauslums / fragile” muzejā “Rīgas Birža” aplūkojama no 14. decembra līdz 16. februārim. Ekskursija mākslinieces pavadībā gaidāma 19.decembrī.