Māksliniece Dinere Gustavam Klucim veltītā pastmarkā attēlo izmisumu

Šīs nedēļas nogalē ''Latvijas pasts'' izdevis jaunu pastmarku bloku, veltītu pasaulslavenajam latviešu avangarda māksliniekam Gustavam Klucim. Tas ir jau piektais izdevums pastmarku ciklā ''Izcilie latviešu mākslinieki'', kas sākās ar velti Janim Rozentālam viņa 150. jubilejas gadā.

Māksliniece Dinere Gustavam Klucim veltītā pastmarkā attēlo izmisumuBaiba Kušķe

    Pastmarku dizains ir īpašs mākslas žanrs, kas pieprasa ļoti mazā formātā ielikt ļoti daudz informācijas, intrigu un dziļu vēstījumu – atzīst šī cikla autore, māksliniece Lilija Dinere. Gustavs Klucis ir pasaules klases mākslinieks un reizē arī ļoti traģiska personība – un to viņa akcentējusi arī viņam veltītajās pastmarkās.

    Pastmarkas ir ne tikai līdzeklis, ar ko var atmaksāt pasta sūtījumus. Tās ir arī vēstneses par valsti, tādēļ pie to dizaina un sižeta ļoti rūpīgi tiek piedomāts.

    Latvijas Pasts vidēji katru gadu izdod 20 - 25 pastmarkas, daļu no tām arī sērijās.

    Jaņa Rozentāla 150. jubilejas gadā radās ideja par izciliem māksliniekiem veltītu sēriju, un Rozentāls arī bija pirmais, kam veltīts pastmarku bloks 2016. gadā iznāca. Pēc tam sekoja markas, veltītas Jānim Tīdemanim, Ansim Cīrulim un Johanam Valteram, un šīs nedēļas nogalē klajā nākusi velte Gustavam Klucim, viņa 125. jubilejā.

    Sērijas māksliniece ir Lilija Dinere, un viņas veikums allaž ietver divu pastmarku bloku. Vienā no tām redzama konkrētā mākslinieka darba reprodukcija, otrā – Lilijas Dineres gleznotais mākslinieka portrets, kas ir kā dialogs ar mūsdienām.

    Gustava Kluča portrets ir vistraģiskākais no visiem līdz šim tapušajiem. Tam fonā kā pretmetu māksliniece likusi divas viņa jaunības fotogrāfijas, kur viņš pasaulē vēl raugās ar dzirkstošām acīm, cerībām, ambīcijām un pašapziņu. Priekšplānā viņš jau redzams kā pilnībā sagrauta personība, stāsta Lilija Dinere:

    ''Pats frontālais portrets ir gleznots no nelielas bildītes, kas ir no KGB arhīviem, kur viņš redzams izmocīts apcietinājumā. Un es gleznoju no tās fotogrāfijas miniatūru ar akrilu uz akvareļa papīra. Un man tiešām bija ļoti interesanti - man bija sajūta, ka es sarunājos ar viņu.

    Un viņa acīs es ieraudzīju izmisumu, un es arī vēlējos to izmisumu parādīt, jo viņš nesaprata, par ko... Kā ļoti daudzi nesaprata, kas tika iznīcināti staļinisma terora laikā. Un tā fotogrāfija ir uzņemta aptuveni mēnesi pirms viņa nošaušanas.

    Es gribēju pastmarkā parādīt viņa likteni. Lai viņš uzrunā mūs no šīs pastmarkas, atgādina par to, ka ir šāds laiks bijis, par ko mums visu laiku jābūt modriem, un mēs nedrīkstam pieļaut, ka kaut kas tāds vēl atkārtotos.''

    Pirms traģiskās mūža izskaņas Klucis, kurš dzīvoja Krievijā, tika cildināts kā izcils novators ar īpašiem nopelniem grafiskā dizaina un plakāta mākslas attīstībā.

    Mūsdienās viņa darbi no visiem Latvijas māksliniekiem ir visvairāk pieprasīti, pasaules vadošie modernās mākslas muzeji tos regulāri eksponē līdzās citiem 20. gadsimta avangarda dižgariem.

    Kā atsauci uz viņa daiļradi Lilija Dinere pastmarku blokā iekļāvusi reprodukcijas no viņa darbiem ''Konstrukcija'', kas atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājumā un ļoti spilgti raksturo viņa rokrakstu.

    Pirms pastmarku izstrādes Lilija Dinere kā allaž ļoti pamatīgi iedziļinājās gan mākslinieka daiļradē un personībā. Visciešākā sadarbība viņai bija ar mākslas zinātnieci, Kluča daiļrades pētnieci Ivetu Derkusovu, kura atzīst, ka markās patiešām izdevies parādīt avangarda māksliniekam ļoti raksturīgo kodu.

    ''Mēs visu šo gan viņa daiļrades ceļu, gan traģisko personību šajā te ļoti mazajā lietā, kāda ir pastmarka, redzam. Tas stāsts ir izstāstīts ļoti veiksmīgi, gaumīgi un arī labā grafiskā izpildījumā,'' uzsver Derkusova.

    Lilija Dinere atzīst, ka pastmarku dizains patiešām ir īpašs mākslas žanrs, jo miniatūrajā formā ir jāieliek esence no kopumā ļoti plašas informācijas, markai jābūt arī skaistai, intriģējošai, un tai ir arī jāuzrunā filatēlistu publika.

    ''Tas ir tāds īpašs žanrs. Tajā arī nedrīkst neko pārblīvēt. Jāieliek domas esence, idejas esence. Arī detaļas ir svarīgas, lai būtu ko pētīt, lai būtu iespēja iedziļināties.

    Strādājot ar pastmarkām, es sapratu to specifiku, ka tajā mazajā, mazajā laukumiņā ir jāieliek ziņojums, vēstījums.

    Šis cikls ir ļoti svarīgs arī tāpēc, ka te ir viena glezna no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, mēs pie reizes ar šo izdevumu arī parādām kaut vai nelielu daļu no tām bagātībām, kas glabājas mūsu muzejā,'' stāsta māksliniece.

    Mūsu mākslas vērtību popularizēšana arī bijis viens no mērķiem, kādēļ sērija uzsākta – atzīst ''Latvijas pasta'' Pasta vērtszīmju un filatēlijas departamenta direktors Edmunds Bebrišs. Viņa vērtējumā jaunā pastmarka izdevusies gan informatīvi bagāta, gan estētiski ļoti pievilcīga.

    Sēriju ''Izcilie latviešu mākslinieki'' Latvijas Pasts turpinās arī nākamajos gados. Tā top konsultācijās ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju un mākslas vēsturniekiem.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Māksla
    Kultūra
    Jaunākie
    Interesanti