Sadaļas Sadaļas

LMS piedāvā izstādi «Pinnomānija»

Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) galerijā skatāma latviešu glezniecības vecmeistara Rūdolfa Piņņa (1902-1992) darbu izstāde "PINNOMĀNIJA. Glezniecība. Rūdolfs Pinnis".

Latvijas glezniecības vecmeistara Rūdolfa Piņņa darbu retrospektīva ir 36 unikāli vecmeistara 60. - 80.gadu darbi no Mākslinieku savienības uzkrātās kolekcijas. Senākais darbs ir no 1954.gada.

Ekspozīcijas iekārtojuma autori Jānis Purcens un Igors Dobičins telpu piepildījuši ar Piņņa meistardarbiem tā, ka skatītājiem redzamas arī gleznu otrās puses. Dažām gleznām vēl saglabājušās pat cenu zīmītes. Meistara darbiem piemīt franču modernisma košums un patiesums - darbiem nav laika noilgums, jo pats meistars dzīvoja ar savu stipro latvieša mugurkaulu.

Rūdolfs Pinnis (1902-1992) – glezniecības vecmeistars, kurš ieņem savdabu un nozīmīgu vietu Latvijas 20. gadsimta mākslas ainā; spilgta personība ar savu uzskatu sistēmu un individuālu pasaules redzējumu. No 1919. – 1920. gadam glezniecību mākslinieks apguvis Valdemāra Tones studijā, 1921. gadā uzsācis studijas Mākslas akadēmijā. Daiļrades meklējumos un individuālā rokraksta izveidē būtiska loma bija 20. gadsimta sākuma Parīzes avangarda skolas ietekmei. Francijā autors pavadījis laika posmu no 1929. līdz 1935. gadam, kur apmeklējis privāto akadēmiju Academie de la Grande Schaumiere. Daiļrades sākumposmā iespaidus guvis arī Itālijā, Ēģiptē, Turcijā un Spānijā. Gleznotāja dalība izstādēs sākās 20. gadsimta 30. gadu sākumā. Līdz ar 2. pasaules karu Rūdolfs Pinnis atgriezies Latvijā un aktīvi turpinājis attīstīt radošo darbību.

Rūdofa Piņņa daiļradē nozīmīgs ir klusās dabas, urbānās ainavas žanri un apkārtējā vidē tvertie motīvi, kas atspoguļo jau kopš bērnības radušos īpašo saikni ar dabu. Pakāpeniski Rūdolfa Piņņa glezniecībā notiek arvien izteiktāka attālināšanās no tiešas sasaistes ar realitātē tveramo un abstrahēšanās no priekšmetiskām formām. 20. gadsimta 60. gadu periodā dažādojas tēmu loks, mākslinieka izteiksme kļūst asociatīva, līdzsvars tiek atrasts kontrastos un spilgtu krāsu laukumu sabalsojumos. Dabas elementi kļūst par subjektīvajai izjūtai pakļautu interpretāciju. Rūdolfs Pinnis ļaujas gleznas virsmas eksperimentiem, izmanto krāsu faktūras, lazējumus, veido kolāžas, apspēlē krāsu laukumu kontrastus. Autora mākslinieciskajā sniegumā sabalsojas ekspresija, spilgta krāsu palete un netieši nolasāma atvērtība jaunajam, nepārtrauktai sevis un apkārtējās pasaules izziņai.

Ekspozīcija veidota Latvijas Mākslinieku savienības muzeja programmas ietvaros ar mērķi popularizēt 20.gadsimta otrās puses Latvijas mākslu. Rūdolfa Piņņa 60.–80. gadu radošais sniegums uzrāda Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcijas glezniecības krājumam raksturīgo iezīmi - nacionālās mākslas skolas tradīciju noturību, kas realizējas māksliniecisko izteiksmes līdzekļu daudzveidībā, dzīvi un mākslu apliecinošā formā. Izstāde Latvijas Mākslinieku savienības galerijā ļauj ielūkoties Rūdolfa Piņņa dažādu laika posmu radošo meklējumu diapazonā un apzināt mākslinieka glezniecības daudzpusīgumu. Izstādē apskatāmas Rūdolfa Piņņa gleznas no Latvijas Mākslinieku savienības muzeja krājuma kolekcijas. Izstādes ekspozīcijā vērojami Rūdolfa Piņņa citāti no Pētera Zirnīša grāmatas "Rūdolfs Pinnis.Glezniecība" (izdevniecība Liesma, 1990).

Izstādes kuratori - Inguna Irbe-Krolle un Gulnara Skutele.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt