Festivāls “Liepājas mākslas forums” rīkots ar mērķi, lai vēju pilsētā un visā Latvijā ienāktu laikmetīgā māksla un mūzika. Kā stāsta koncertzāles “Lielais dzintars” mākslinieciskā vadītāja Baiba Bartkeviča, tas piedāvā ļoti plašu spektru ar dažādiem eksperimentiem un radošiem meklējumiem. Kopumā forums norisināsies četras dienas, kurās būs iespēja apmeklēt 16 pasākumus. Festivāls tika atklāts ar izstādi “Melnais caurums”.
“Dzīvojot šajā laikmetā, jebkurš kaut kādā veidā, es ticu, arī rezonē ar mūsdienu mākslu un mūsdienu teātri, jo tas arī notiek apkārt. Mēs esam šī laika bērni,” norāda koncertzāles “Lielais dzintars” mākslinieciskā vadītāja Baiba Bartkeviča.
“Tā ir eksperimentālā laikmetīgās mākslas izstāde “Melnais caurums”, kas šeit koncertzālē nonāca dažādu apstākļu sakritības rezultātā. Izstādē piedalās pieci projekti un attiecīgi seši mākslinieki,” pauž izstādes “Melnais caurums” kurators Kaspars Lielgalvis.
Tāpat pirmās foruma dienas ietvaros koncertzāle tika pārvērsta par milzu mūzikas instrumentu. Spāņu izcelsmes komponists un mākslinieks Hosuē Moreno šeit izveidojis īpašu un līdz šim Latvijā nebijušu skaņas instalāciju “Dzintara diptihs”. Tās nosaukums norāda uz to, ka radītā skaņa ir saklausāma divās koncertzāles vietās. Mākslinieks stāsta, ka darbības pamatā ir telpā izvietotie interaktīvie skaņu punkti – kādu no tiem aktivizējot, mainās instalācijas kopējā skaņu vide.
“Parasti, lai īstenotu šādas skaņu vibrācijas, es izmantoju skaļruņus, taču šeit skaļruņu vietā es izmantoju stiklu. Tā teikt, skaņa rodas no pašas ēkas. Es domāju, ka, izplatoties skaņai, tā piepilda telpu,” saka komponists un skaņu pētnieks Hosuē Moreno.
Vakara turpinājumā uz sarunu un performanci apmeklētājus aicināja beļģu profesors Godfrīds Villems Rāss, kurš radījis pats savu – 70 robotu instrumentu orķestri. Tomēr, lai tos veiksmīgi varētu nogādāt “Lielajā dzintarā”, atlasīti tikai trīspadsmit no tiem. Mākslinieks stāsta, ka orķestrī ir pārstāvētas dažādas klasisko instrumentu grupas. Viņaprāt, nākotnē tā ir liela konkurence cilvēkiem.
“Galu galā man šis apgalvojums ir jāizdara – mašīnas paliek arvien labākas, bet cilvēce diemžēl ne,” atzīmē Rāss.
Laikmetīgās mākslas festivāla ietvaros būs apskatāma instalācija pilsētvidē – mākslinieces Zanes Elertes veidotais vides objekts “Okeānā". Tas ir zinātnisks pētījums par viļņa uzbūvi, formu un struktūru, kas radīts trīsdimensionālā metāla tehnikā. Tāpat apmeklētājiem būs iespēja vērot laikmetīgās dejas priekšnesumus un teātri, kā arī padomāts par mazākajiem apmeklētājiem.
Forums noslēgsies 6. augustā ar stāvkoncertu un tehnomūzikas ballīti kopā ar intelektuālās deju mūzikas pārstāvi un starptautiski atzītu klasiskās mūzikas pianistu Frančesko Tristano no Luksemburgas.