Kultūras Rondo

Laikmetīgā cirka izrāde un starptautiskā laboratorija cirka nozares profesionāļiem

Kultūras Rondo

Starptautiskais tautas deju festivāls "Sudmaliņas" aicina uz līksmiem koncertiem

Mencendorfa namā aplūkojama stikla mākslas izstāde "BAMA1K”

Laikmetīgi, konceptuāli un idejās ietilpīgi darbi jauno stikla mākslinieku izstādē

Stikls ietver sevī vairākus slāņus, patīk, ja stiklu nevar atpazīt kā stiklu, atzīst izstādes „BAMA1K” veidotāji. Mencendorfa namā atklāta jauno stikla mākslinieku darbu izstāde. Tajā aplūkojami gan Latvijas  Mākslas akadēmijas Stikla mākslas nozares studentu, gan diplomandu darbi. Izstādē redzami laikmetīgi un konceptuāli, idejās ietilpīgi un daudznozīmīgi stikla darbi.  Turklāt vienā no zālēm savu pirmo personālizstādi sarīkojusi studente no Rumānijas Alīna Marija Dobrica.

Mākslas akadēmijas Stikla mākslas katedras vadītāja Vineta Groza iepazīstinot sauc visus jaunos un topošos stikla māksliniekus, kuru darbi šeit eksponēti. Viens no viņiem - diplomands Kārlis Bogustovs.

"Šis ir tikai fragments no maģistra darba, diemžēl tas nav pabaigts," ar savu darbu iepazīstina Kārlis Bogustovs.

"Gribēju novietot pie Mākslas muzeja skeitbordam paredzētus vides objektus. Valdība vēl lemj, vai vajag vai nevajag to atbalstīt.

Man bija jāsaskaņo šis projekts ar septiņām institūcijām, un viens cilvēks iebilda, neteikšu, kurš, vēl gaidu."

Mencendorfa namā ir izstādītas soliņa stikla detaļas, savukārt uz ekrāna var sekot ieceres attīstībai kopš 2014. gada. Kārlis Bogustovs pats arī ir skeitbordists, tāpēc vēlējies palīdzēt savējiem.

"Tas, ko mēs redzētu pie Mākslas muzeja, būtu liela pusrampa. Pa to skeitbordists varētu uzbraukt un izpildīt savu manevru, un braukt atpakaļ," atklāj Bogustovs.

Arī Atis Birze ir šī gada Mākslas akadēmijas absolvents, specializējies stikla mākslā, viņa diplomdarbā stikls ir kopā ar ādu.

"Mana diplomdarba ideja radās jau bakalaura studiju laikā, kur es sāku spēlēties ar ideju, ka varētu apvienot stiklu un ādu,'' stāsta Atis Birze.

Darbs atspoguļo emocijas, kas jauno mākslinieku pavadījušas no studiju sākuma līdz absolvēšanai.

"Sākās ar kaisli, es aizrāvos, bija ļoti forši un patīkami mācīties kaut ko jaunu vai turpināt to, ko jau zināju. Kur man pārgāja uz dusmām, kad man kaut kas nesanāca vai kur man aizrādīja, ka es tā nedrīkstu darīt.

Tad jau uz beigām man iestājās tāds lepnums, ka es jau esmu jau pabeidzis, kur man ir kronis burtiski galvā.

Tagad jau viss ir pabeigts, un mani ir apņēmis miers, kurš man ir pārgājis galvai pāri kā plīvurs. Un ir iestājusies tā pilnības sajūtu, kad viss jau ir aiz muguras," skaidro Atis Birze.

Artis Birze arī nākotnē domā pētīt šo divu materiālu savienojumus.

Mākslas akadēmijas docents Viktors Jansons izrāda savu studentu maģistra 1. kursa meiteņu darbus, arī viņas pašas ir gatavas sarunai - Kitija Almane, Krista Kononova, Evita Valdmane un Renāte Kalmikova.

"Stikls ir apbrīnojams, stikls ietver sevī vairākus slāņus. Pirmais, stikls ir tas, ko mēs vismazāk vai visvairāk pazīstam; un šie brīnišķīgie studenti, es viņiem uzdevu lasīt Heses "Stikla pērlīšu spēli", Blaumaņa "Nāves ēnā", Raiņa "Zelta zirgu" un pēdējo darbu viņi lasīja Edvarta Virzas erotisko dzeju "Biķeris". Viņas radīja savu erotisko pasauli," stāsta Viktors Jansons.

"Edvarta Virzas dzejolis "Lietainā vakarā" iedvesmoja, tas lika aizdomāties par agrākiem laikiem un savilkt mūsdienas ar vectēva laiku. Tāpēc tieši šim darbam paņēmu loga rūti no vecās mājas, kuru tagad renovē," atklāj Krista Kononova.

Kitija turpina par savu Virzas iedvesmotu darbu.

"Es, lasot Edvarta Virzas dzeju,

man bija grūti iedziļināties kādā konkrētā dzejolī vai konkrētā idejā, es to paņēmu kopumā ka kaisli un erotiku. Veidoju savu savu darbu uz tādiem  pretstatiem, apspēlējot šo kaisles motīvu, bet tieši un precīzi neko neparādot," komentē Kitija Almane.

Stikla mākslas katedras vadītāja Vineta Groza iepazīstina vēl ar kādu jaunu stikla mākslinieci.

"Šī izstāde nav tikai mūsu nodaļas izstāde, bet arī Alīnas Marijas Dobricas personālizstāde. Viņa bija pie mums  Mākslas akadēmijā "Erasmus+" programmā un pārstāv Runāniju. Darbi, ko viņa veidojusi Rīgā, ir eksponēti izstādē, " bilst Vineta Groza.

Vineta Groza saskata Alīnas darbos Rumānijas skolai raksturīgos grafējumus, savukārt no Rīgas jaunā māksliniece paņēmusi konceptuālo pieskaņu.

"Nokļūšana šeit man bija lielas pārmaiņas. Protams, jauna pieredze, jauni cilvēki, cita tehnika, jauns veids, kā skatīties uz lietām, dažādi skatu punkti. Turklāt daudz pedagogu, jo Rumānijā mēs strādājam kopā tikai ar vienu skolotāju. Mani izstādes  darbi atspoguļo  milzīgu cilvēku skaitu un pieredzi, kas šeit gūta," atklāj Alīna Marija Dobrica.

"Te jūs redzat darbu, kas atgādina zīmējumu, bet ir mana dienasgrāmata, tas ir kā logs, kolāža ar mirkļiem un vietām, kur es esmu bijusi. Daudzi darbi šeit ir tapuši kā eksperimenti.

Konkrēti šis eksperiments ir tapis litogrāfijas tehnikā, drukājot no stikla tieši uz papīra. Jā, tas izdevās."

Alīna strādājusi pie stikla mākslinieka Ernesta Vītiņa un palīdzējusi viņa personālizstādes tapšanā. Alīna plāno atgriezīsies Rumānijā, Bukarestē, un smejoties teic, ka tagad no asistentes kļuvusi par pilntiesīgu mākslinieci.

Stikla mākslinieki, ne tikai studenti, savus darbus rāda Mencendorfa namā, jo tieši šajā namā 17. gadsimtā atradās Jirgena Helma stiklinieku darbnīca, to atgādina Mencendorfa nama vadītāja Ilona Audere, kas vienmēr priecīga šeit redzēt studentu darbus.

Stikla mākslas izstādes Mencendorfa namā apskatāmas līdz 31. jūlijam.

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti