Laikmetīgās mākslas festivāla «Survival Kit» tēma šogad būs «Būt drošībā ir bīstami»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Ikgadējais laikmetīgās mākslas festivals “Survival Kit” norisināsies no 4. septembra līdz 4. oktobrim Rīgā. Vienpadsmitā festivāla tēma būs “Būt drošībā ir bīstami”, un tā kuratore būs Katja Krupeņņikova, medijus informē festivāla organizatori.

Festivāla nosaukums "Būt drošībā ir bīstami" (“Being Safe is Scary”) aizgūts no mākslinieces Banu Džennetoglu (Banu Cennetoğlu) 2017. gadā speciāli izstādei "Documenta 14" radītā darba. Vācijas pilsētā Kaselē Džennetoglu nomainīja nosaukumu uz muzeja "Fridericianum" fasādes ar frāzi “BEINGSAFEISSCARY”, daļēji izmantojot jau esošos burtus un daļēji – no jauna atlietas kopijas. Teksts ir aizgūts no grafiti, ko māksliniece pamanīja uz Atēnu Nacionālās tehniskās universitātes sienas, kad 2016. gada martā tika parakstīta Eiropas Savienības un Turcijas vienošanās par bēgļiem. Pārkāpjot starptautiskos likumus par bēgļu aizsardzību, vienošanās piespieda izdot Turcijai katru nelegālo Grieķijas robežšķērsotāju. Pagaidu nometnes Grieķijas salās kļuva par aizturēšanas vietām uz nenoteiktu laiku, vairojot izmisumu, trauksmi un pašnāvību skaitu.

2019. gada festivāls "Survival Kit"
2019. gada festivāls "Survival Kit"

Pārņemot šo neviennozīmīgo nosaukumu, “Survival Kit 11” tēma saistās ar drošības un politiskās vardarbības diskursu. Drošības jēdziens ir piesātināts ar pretrunīgu politisku, sociālu, ekonomisku un psiholoģisku nozīmju kopumu. Festivāla rīkotāji norāda, ka parasti ideja par drošību tiek asociēta ar baiļu un nedrošības sajūtu, kas savukārt tiek pamatota ar gaidāmām briesmām, ienaidnieku vai draudiem.

Drošība un aizsardzība atrodas šodienas politiskās iztēles centrā un tiek izmantota, lai pamatotu karus, nacionālistiskas programmas, rasismu, nevienlīdzību un citus reakcionārus uzskatus un ideoloģiju.

"Būt drošībā ir bīstami" aplūkos drošības jēdzienu no dumpinieciska skatu punkta. Tas kritiski aplūko norises, kas ierobežo individuālo un sociālo attīstību, uzdodot jautājumu: cik daudz vardarbības ietver drošības diskurss? Izstādē tiks pētīts, vai iespējams mainīt pieņēmumus par drošības jēdzienu, no jauna mēģinot savienot drošību ar tādām praksēm kā mīlestība, kopība, savstarpējs atbalsts, uzmanība, rūpes vienam par otru un par apkārtējo vidi.

“Survival Kit 11” programmu veidos laikmetīgās mākslas darbu izstāde, diskusijas un sarunas ar māksliniekiem publiskās programmas ietvaros, filmu seansi, radošās darbnīcas un ekskursijas.

Katja Krupeņņikova
Katja Krupeņņikova

Katja Krupeņņikova ir V-A-C Fonda kuratoru komandas dalībniece Maskavā, HKU Mākslas universitātes docente Utrehtā, Nīderlandē un darbojas kā pētniece mākslas centrā “BAK – basis voor actuele kunst”. 2019. gadā Krupeņņikova bija viena no Bergenas Asamblejas “Actually, the Dead Are Not Dead” kuratorēm. Krupeņņikova veido kritiskus mākslas projektus, kuros mēģina pārskatīt un pārveidot esošos sociālos un politiskos nosacījumus un attiecības.

Par "Survival Kit"

Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls “Survival Kit”, ik gadu piesaistot vairāk nekā 10 000 apmeklētāju, ir viens no vērienīgākajiem ikgadējiem laikmetīgās mākslas notikumiem Baltijā kopš 2009. gada. Tas radās kā reakcija uz ekonomiskās krīzes skarto Latviju ar mērķi rosināt sabiedrību reaģēt uz pārmaiņām mūsdienu pasaulē un pārdomāt dažādas izdzīvošanas stratēģijas. Katru gadu festivālam tiek izvēlēta sabiedrībā aktuāla un nozīmīga tēma. Kā festivāla norises vietas tiek izmantotas Rīgas tukšās ēkas, lai pievērstu cilvēku uzmanību to nākotnes attīstības potenciālam. Festivāla dibinātāja un mākslinieciskā vadītāja ir Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore Solvita Krese, un kuratoriālā padomniece – festivāla ilggadīgā kuratore Inga Lāce.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti