Kultūras ziņas

Baltijas kino dienas Rīgā, Tallinā un Viļņā

Kultūras ziņas

Dailes teātris sāk 101. sezonu

Mērijas Žangas "Apvienošanās". Jāņa Kraukļa "Krājumi"

Jaunumi Rīgas mākslas telpās – izstādes «Apvienošanās» un «Krājumi»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Jaunumi mazajās mākslas telpās Rīgā – galerijā “Art Pegazs” aplūkojami Latvijā dzīvojošas ķīniešu mākslinieces Mērijas Žangas jaunākie darbi. Savukārt Tallinas ielas kvartāla kultūrvietā “Tu jau zini kur” vienas sienas vienas nedēļas izstādē apskatei izlikti jaunā mākslinieka Jāņa Kraukļa instalāciju, objektu, izdruku fragmenti.

Vēloties izzināt un apvienot Rietumu un Austrumu kultūru, pirms sešiem gadiem no Ķīnas uz dzīvi Rīgā pārcēlās arhitekte un urbānā dizainere Mērija Žanga, kuras gleznu un zīmējumu izstāde “Apvienošanās” no 25. augusta skatāma galerijā “Art Pegazs”. Viens no akvareļiem tapis šogad Covid-19 pandēmijas sākumā, iesaistoties labdarības pasākumā.

“Kad atgriezos Rīgā pēc pavasara festivāla, kas ir ķīniešu jaunais gads janvāra beigās, jutu, cik ļoti Ķīnā cilvēki cenšas tikt galā ar šo vīrusu. Es ļoti novērtēju to, ko viņi dara.

Sākumā gribēju gleznot tikai ārstus, izrādot viņiem cieņu, bet līdz ar slimības izplatīšanos Eiropā, arīdzan Latvijā, vēlējos pievienot kaut ko no Rīgas.

Tādēļ akvareļu zīmējumā attēloti ķīniešu mediķi, bet balerīnas simbolizē Eiropu,” stāsta māksliniece Mērija Žanga.

Māksliniecei kopš bērnības patīk teātris un opera, vectēvs bijis diriģents. Tāpēc Latvijā apmeklējot operu un teātri, Mērijai radās vēlme izrāžu vai mēģinājumu laikā veidot ātrās skices.

“Kad dzīvoju Ķīnā, izmantoju ķīniešu zīmēšanas tradīcijas un stilu, ar lielu otu, bet, ierodoties Rīgā, iemīlējos eiropiešu stilā, sāku to apgūt, uzskatu, ka māksliniekam jāpārzina abas tehnikas – Austrumu un Rietumu,” uzsver māksliniece.

Galerijas “Art Pegazs” kuratore Antra Dzene atklāj, ka Žangas darbs tapis galerijas organizētam konkursam “Apziņas maiņa pēc Covid-19”.

“Pirmā doma šai gleznai bija vientulība Covid-19 laikā, jo bija jārunā ar masku, jo nevarējām būt tik tuvi,” skaidro Dzene. “Gleznas nosaukums “Gaidot tevi bez ēnas”, nozīmē, ka sieviete Covid-19 laikā gaida mīļoto, kurš, iespējams, iesprūdis kādā citā pasaules malā. “Without shadow” nozīmē to, ka šajā gleznā nav izmantotas ēnas, tā ir ķīniešu metode, jo Ķīnā ēna nozīmē “bad luck” – nes neveiksmi, tāpēc viņi Ķīnas glezniecībā cenšas neizmantot ēnas, ne sejā, ne grumbiņas, tā ir kultūras iezīme. Šī glezna apvieno abas kultūras, gan Eiropas glezniecības tehnikas, gan Ķīnas iezīmes.”

No Rūpniecības ielas tālāk uz Tallinas ielas kvartālu, kur jau trīs gadus atrodas vieta ar neparasto nosaukumu – “Tu jau zini kur”.

Te šovasar notiek izstāžu ciklu “Iknedēļas atklājums”, katru nedēļu piedāvājot skatītājiem iepazīties ar dažādu paaudžu latviešu mākslinieku darbiem. No 25. augusta tie ir mākslinieka Jāņa Kraukļa darbi. Par ekspozīcijas vietu kalpo viena no plašā angāra sienām.

“Svarīgs ir nosaukums. Nosaukums ir “Krājumi”, tas galvenais vēstījums ir – tie ir mani personīgie krājumi no iepriekšējām izstādēm, šajā gadījumā viņi jaunā veidā atraduši vietu uz sienas,” skaidro mākslinieks Jānis Krauklis.

Viņš uzsver: “Tā kaitināt skatītāju es necenšos, es vairāk gribu viņu vedināt uz domu – paskatīties uz maniem personīgajiem krājumiem un veicināt to domu, ka viņš paskatās uz saviem krājumiem.

Ko viņš glabā savās pažobelēs, savās atvilktnēs un kā izvērtē, ko tad mest ārā, ko saglabāt? Kas viņam ir svarīgs? Kādas vērtības ir?”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti