Milzīgu skatītāju interesi raisījušas pasaulslavenā modes mākslinieka Aleksandra Vasiļjeva divas līdz šim uz Rīgu atvestās izstādes. Viena no tām vēstīja par Viktorijas laika modi, otra - par "Art Deco" stilu. Tagad Rīgā būs skatāma vēl viena Vasiļjeva kolekcija, un tie ir 60-to gadu apģērbi un aksesuāri, ko savulaik radījuši slavenākie modes dizaineri. Izstāde saucas "No mini līdz maksi", un to atklās šodien Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā. Izstādē tērpus papildinās fotogrāfijas un tam laikam raksturīga mūzika.
*
Izstāde aizved 60-to gadu modes pasaulē, un šo pasauli atklāj ļoti detalizēti, dziļi un niansēti. Tās centrā ir apģērbi, visvairāk kleitas un kostīmi - bet ļoti svarīga loma ir arī aksesuāriem - kā redzams tajā laikā raksturīgas ir maza izmēra somiņas, ļoti sievišķīgas kurpes, katliņveida cepures, bet vasarās - milzīgas, bieži vien apaļas saulesbrilles. Uz manekeniem redzamos tērpus papildina arī lielas pie sienām izvietotas fotogrāfijas, kurās var novērtēt, kā šis apģērbs izskatījies uz slavenu dāmu augumiem.
Kolekcijas autors, slavenais modes vēsturnieks Aleksandrs Vasiļjevs stāsta, ka izstāde paplašina priekšstatu par 60-to gadu modi, kas bijušajiem padomju cilvēkiem bieži vien ir visai deformēts- - Daudzas sievietes teiks, ka viņām savulaik bija līdzīgas kleitas, bet es saku, ka tās tomēr nebija tādas, jo Rīgā neviens Diora un Šaneles modes namu apģērbos nestaigāja. Kaut gan varu novērtēt, ka kopumā Rīgā padomju laikos ģērbās labi, te savi nopelni bija žurnālam "Rīgas Modes" un tam, ka Rīga bija Rietumiem atvērtāka pilsēta nekā daudzas citas pilsētas Padomju Savienībā.
Aleksandrs Vasiļjevs stāsta, ka cilvēki aiz dzelzs priekškara diez vai pamanīja, ka 60-ajos gados mode izgāja cauri pat vairākām fāzēm, un to varēs redzēt arī izstādē- - Vispirms tā bija ļoti sievišķīgā fāze, kam raksturīgs mini, tad kosmiskā pop-ārta fāze, kam sekoja psihodēliskais op-ārts, un visbeidzot hipiju fāze, kas sākās 1968. gadā un ar ko arī mana izstāde noslēdzas.
Kopumā uz Rīgu Aleksandrs Vasiļjevs atvedis 150 apģērbu modeļus, no kuriem izstādei rūpīgi atlasīti 70, absolūti ikvienam no tiem esot sava interesanta vēsture- - Daudzi tērpi piederējuši slavenībām, šeit ir Šaneles modelētais kostīms, ko nēsāja Maija Pļisecka, te ir Īva Senlorāna kleita, ko valkāja Holivudas zvaigzne Leslija Karona, bet šeit savukārt Oļega Kasini veidotais tērps, viņš pazīstams kā Žaklīnas Kenedijas personiskais modes mākslinieks. Ļoti interesanta ir šī pop-ārta stila kleita "Campbell Soup", kas tapusi pēc Endija Vorhola zīmējuma. Izstādi papildina fotogrāfijas, kurās redzam tādas stila ikonas kā Brižitu Bardo, Odriju Hepbernu, un man šķiet, ka visas šīs fotogrāfijas izstādei piešķir ļoti skaistu atmosfēru. Tāpat kā visas šīs manuprāt tiešām satriecošās cepures, kurpes un citi aksesuāri.
Savākt šādu kolekciju ir ļoti laikietilpīgi un dārgi - stāsta Aleksandrs Vasiļjevs, jo tie tomēr ir apģērbi no leģendāriem modes namiem. Bieži vien ļoti dārgs izvēršas arī tērpu restaurācijas process- - Daudzi prasa lielu restaurāciju, piemēram, kaut vai tīrīšanu, jo sievietes mēdz būt neuzmanīgas pret savu apģērbu. Var redzēt, ka viņas ir apēdušas kādu šokolādīti, kādu auglīti, dzērušas vīnu, un bieži vien kāda daļa no tā palikusi arī uz kleitas. To visu nākas rūpīgi iztīrīt, citreiz vajadzīga arī daudz pamatīgāka restaurācija, un tas ir tiešām dārgi.
Izstādē "No mini līdz maksi" - 60-to gadu apģērbi un aksesuāri
Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem un 8 mēnešiem.
7. jūlijs, 2011, 6:00
Kopumā uz Rīgu Aleksandrs Vasiļjevs atvedis 150 apģērbu modeļus, no kuriem izstādei rūpīgi atlasīti 70, absolūti ikvienam no tiem esot sava interesanta vēsture.
Kļūda rakstā?
Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!
Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!