Gleznotājas Birutas Baumanes simtgadi atzīmēs ar izstādi «Mīla un dzīve»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

"Viņa aptur ikdienu savos darbos, bet ikdienības tajos nav" – tā savulaik par Birutas Baumanes glezniecību teikusi mākslas zinātniece Ingrīda Burāne. Par to spilgti varēs pārliecināties izstādē "Mīla un dzīve. Biruta Baumane", kas no piektdienas, 16. septembra, būs Nacionālajā mākslas muzejā. Izstāde veltīta gleznotājas simtgadei, un tajā vienkopus skatāmi dažādu laiku Birutas Baumanes darbi, kas aptver visu viņai nozīmīgāko tematiku.

Gleznotājas Birutas Baumanes simtgadi atzīmēs ar izstādi «Mīla un dzīve»
00:00 / 05:23
Lejuplādēt

Biruta Baumane dzimusi pirms 100 gadiem un 70 no tiem viņa gleznoja. Kā saka izstādes kuratore Ilze Putniņa – būtībā viņas dzīve bija glezniecība un dzīvi viņa gleznoja ar milzīgu aizrautību un kaislību, tāpēc kā atslēga visai izstādei dots nosaukums "Mīla un dzīve".

"Tajā visā ir viņas personiskais spēks un mīlestība visplašākajā nozīmē. Tāpēc ir šis īsais apzīmējums "Mīla un dzīve", tas izstādi ļoti labi raksturo un labi raksturo arī pašu Birutu Baumani. Tas ir atbilstīgi viņas dzīvotajai dzīvei," uzsver Ilze Putniņa.

Izstādes kuratore Ilze Putniņa
Izstādes kuratore Ilze Putniņa

Neaizmirstams ir Birutas Baumanes vizuālais tēls – ekstravaganta sieviete ar vienmēr spilgti krāsotām lūpām, temperamentīga, ar krampīgu raksturu un stingru stāju.

Arī viņas darbos ir daudz temperamenta, dinamisma un dramatisma, bet līdzās tam arī rezignācija, apcere un skumjas.

Viņa pati teikusi, ka cilvēkos viņu visvairāk uzrunā acis un mute, ko atspoguļo arī viņas gleznas, stāsta Ilze Putniņa: "Ļoti bieži Birutas Baumanas darbos mutes līnijas ir skumjas, uz leju vērstiem kaktiņiem.

Bet, jā, kā viņa pati teica – acis un mute ir tas, pa kurieni nāk laukā cilvēks.

Un bija mirkļi, kad viņa sajuta to cilvēku, un nekas netraucēja Birutu viņu uzrunāt, apstādināt, un cilvēks bija gatavs nākt un pozēt portretam."

Izstādi aizsākt Ilze Putniņa izvēlējusies ar Birutas Baumanes 1969. gadā gleznoto grupas portretu, jo šajā darbā ir visi viņas glezniecības pavedieni.

Biruta Baumane. Grupas portrets. 1969. LNMM kolekcija
Biruta Baumane. Grupas portrets. 1969. LNMM kolekcija

Tā ir maza nakts dzīves aina, ko izgaismo laterna un kuras centrā redzama pati Biruta Baumane kopā ar tuvu draugu, mākslinieku grupu. Birutas seja ir balta kā maska, sāpes no tās ir izdzinušas dzīvinošo krāsu, un tikai mutes līnija un sārtais tonis iezīmē spītīgu dzīvīgumu. Ap kaklu viņai rozā lakatiņš – košs, piesaistošs un – viegli gaistošs.

Ilze Putniņa turpina: "Šī baltā seja varbūt ir drusku arī atsauce uz klauna seju, jo neapšaubāmi Biruta Baumane un cirks – tas arī ir ļoti pašsaprotami. Tāpat šī baltā seja atklāj to, kas notika ar Birutas personīgo dzīvi – laulības šķiršana, vientulības sāpes, tukšums. Ka no tā pārdzīvojuma asinis ir no sejas pazudušas. Taču lūpu krāsa un lakatiņš ir kā pretstats tam, atsauce uz to, ka dzīve tomēr notiek. Visā šajā grupā Biruta Baumane ir eksaltētākais tēls, bet tieši tāda viņa bija dzīvē – maksimāla, radikāla, un tas arī šeit ir redzams."

Izstādē vienkopus skatāmi dažādu laiku Birutas Baumanes darbi, kas aptver visu viņai nozīmīgāko tematiku.

Izstādes "Mīla un dzīve. Biruta Baumane" iekārtošanas brīdī.
Izstādes "Mīla un dzīve. Biruta Baumane" iekārtošanas brīdī.

Glezna "Lielās peldētājas" ar smagnējajām latviešu sievietēm nedaudz atgādina franču mākslu, Renuāra darbus; liela vitalitāte ir cikla "Kāzas Latgalē" darbos, bērnības atmiņu iedvesmota ir glezna "Labrenča gadatirgus".

Ilzes Putniņas viens no favorītiem izstādē ir darbs "Biruta", kurā redzama meitene ar sāpīgu un ilgpilnu skatienu. Tajā Birutai Baumanei pozējusi daudzu mākslinieku iemīļota modele, meitene, arī vārdā Biruta.

Ilze Putniņa stāsta: "Šo meiteni ir ļoti daudz gleznojusi arī Felicita Pauļuka. Šī meitene bija tāda īpaši plastiska, bija interesanti viņu gleznot. Arī Biruta Baumane ir daudz gleznojusi šo modeli. Būtībā šajā darbā, tāpat kā katrā viņas darbā, ir runa par cilvēka dzīvi, par mirkļa sajūtu, par attiecībām, par ilgām pēc mīlestības."

Birutu Baumani arī īpaši iedvesmojušas vietas ar augstu intensitāti – ostas, gadatirgi un cirks.

Izstādes "Mīla un dzīve. Biruta Baumane" iekārtošanas brīdī.
Izstādes "Mīla un dzīve. Biruta Baumane" iekārtošanas brīdī.

Intervijā Latvijas Radio māksliniece pati savulaik stāstīja, ka ar cirku viņa saindējusies jau agrā bērnībā, kad Tērvetē Labrenča tirgū pirmo reizi ieraudzījusi ceļojošā cirka balagāna būdas. Pēc tam ļoti spēcīgu iespaidu uz viņu atstājis pirmais Rīgas cirka apmeklējums: "Tā bija pirmā reize lielajā cirka mājā. Baltajā arēnā iznāca Baltais klauns Rolands ar melnu Pjero lupatu lelli pie rokas, kurai galva nokarājās uz muguras ar baltu seju un sarkanām lūpām. Un tas mani tā fascinēja un tā iedvesmoja, ka es skrēju uz akadēmiju, ķēru vienu papīti un tūdaļ uzgleznoju. Un tad es sāku iet uz cirku pati. Mani sagrāba tik radoša ekstāze, es vilku, vilku tajā skiču blokā, lai es varētu pēc tam gleznot kompozīcijas. Nu, visa tā atmosfēra, tas gleznieciskais piedāvājums, tās krāsas, kompozīcijas, cilvēku un dzīvnieku ķermeņi – tas viss ir tāds karalisks medījums vienam gleznotājam."

Izstāde "Mīla un dzīve. Biruta Baumane" Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā būs skatāma no piektdienas, 16. septembra, līdz janvāra sākumam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti