Kultūras Rondo

Andra Brežes telpiskie darbi izstādē "Īsie stāsti"

Kultūras Rondo

Pēteris Vasks: Obojas koncertā ir milzīgs prieks par skaisto Latvijas dabu

Ģirta Muižnieka jaunākā personālizstāde "Red Shift"

Ģirts Muižnieks izstādē «Red Shift» no tālām galaktikām skatu vērš uz sevi

"Katram gleznotājam vai māksliniekam īstais saturs ir viņš pats,” – šo domu pauž Ģirts Muižnieks, un par to var pārliecināties viņa jaunākajā personālizstādē "Red Shift”, kas aplūkojama galerijā "Māksla XO”. Mākslinieks glezniecību uzskata par vienu no privātākajiem mākslas izteiksmes veidiem, kas liedz iespēju paslēpties.

"Red Shift" ir nosaukums no astrofizikas - kā tālākās galaktikas, ko redzam ar vislielākajiem teleskopiem, attālinās no mums ātrāk par gaismas ātrumu. To viņi nosaka pēc spektra, par cik lielu gabaliņu nobīdās uz sarkanās krāsas pusi. Tālākās ir sarkanākas. Līdz ar to šeit ir tā dilemma, ka fizikā nekas nevar būt ātrāks par gaismas ātrumu, bet zinātnieki saka, ka te nav pretrunas, jo nelido pašas galaktikas ātrāk  par gaismas ātrumu, bet izplešas telpa. Telpa, kā mēs zinām, šobrīd tiek uzskatīta kā vakuums, nekas, bet nekas nekad nevar būt nekas. Ja mēs runājam par to, tad jau ir kaut kas," iepazīstinot ar izstādes tēmu un skaidrojot tās nosaukumu, atklāj mākslinieks Ģirts Muižnieks.

Galerijā "Māksla XO” notikušas mākslinieka iepriekšējās izstādes "Saules zaķi” (2016), "Baltais mērkaķis” (2014), un kaut kas pārceļo no iepriekšējām izstādēm, veidojot nepārtrauktību.

"Man tā asociācija ir ar to, ja mēs skatāmies no tālākām  galaktikām uz sevi, tad atkal mēs lidojam ātrāk par gaismas ātrumu. Lai ar kādu ātrumu un kur mēs nokļūtu, mēs nevaram izbēgt paši no sevis. Tas ir arī gleznojot, katrs iekšējais "es" ir iekodēts, kāds ir, tu no sevis nekur nevari aizbēgt, un tas arī parādās manos darbos,

kāds esmu, tāds arī palieku zināmā mērā," turpina mākslinieks.

Izstādes darbi tapuši pēdējā gada laikā. Parasti vairāki darbi reizē. Arī izstādes atvēršanas laiks mobilizē  Muižnieku darbam.

"Ikdiena jau izšķīdina, un nekāda lielā strādāšana neiznāk parasti; kad nāk izstāde, ir zināms termiņš, tad arī tās domas ir pie izstādes, nevar neko atlikt. Vai nu iznāk, vai neiznāk, ja neiznāk, arī labi,” atklāj Muižnieks.

Darbi vienai izstādei top, esot uz viena viļņa jeb, kā mākslinieks saka, „gleznas gleznojas vienlaicīgi”.

"Ja ņemu kādu vecu bildi, tad iznāk tas, kā es saku, aplikatīvais process, jo esi drusciņ cits. Ar laika nobīdi bilde iznāk citāda, tāpēc arī bieži pārgleznoju vecās, jo, uzliekot kaut ko jaunu virsū, iznākt  kaut kas neloģisks, kas ir ļoti labi. Loģika un neloģisms ir pretmeti - kā tumšs un  gaišs, šķidrs un biezs, kas glezniecībā ir vajadzīgs,” vērtē Muižnieks.

Tāpat darbos būtiskas ir sajūtas "Tā ir emocionālā sfēra, ar prātu neizskaidrojama, sajūtas nevar nenovērtēt, jo mēs ar prātu cenšamies dabūt dzīvi labāku un labākas sajūtas,” uzskata Muižnieks.

Acis ir emocionālākā daļa  cilvēka sejā, un, tā kā stāvam pie gleznas, kurā ir divas  tumšas un ļoti izteiksmīgas acis, kādas ir bijušas arī iepriekšējās darbu sērijās, pievēršu uzmanību tām, tomēr mākslinieks bilst, ka šoreiz acis centies negleznot, tik dažas neskaidras iznākušas.

"Drīzāk katram gleznotājam, katram māksliniekam īstais saturs ir viņš pats, no tā viņš nevar  aizbēgt, kas viņā sēž iekšā. Tas parādās ar formu, kas atšķir no citiem,” norāda Muižnieks. "Mākslā viss ir izsmelts, visi izteiksmes līdzekļi,

iepriekšējās paaudzes mūs ir mazliet abižojušas, ka viņi visu jau ir izlietojuši, ko iespējams. Līdz ar to atliek tikai tas personiskais, kas ir cilvēkā, jo katrs cilvēks ir unikāls, līdz ar to tas parādās mākslā."

Ģirta Muižnieka darbus raksturo bagātīgais fons, kurā var iedziļināties, pētīt un katrreiz ieraudzīt kaut ko jaunu.  Bet jautāts, kā iespējams pēc paveiktā atkal ķerties pie jaunas darbu sērijas, Ģirts Muižnieks atbild: mākslā iespējams viss.

"Tas arī ir vēlams. Es drīzāk strādāju, vairāk attīstot to, kas man ir bijis, tā ir bāze. (..) Ja ir tukša māja, ir jāsāk viss no jauna. Ja ir atspēriena punkts, arī jaunais iznāk spēcīgāks un augstāks,” bilst Muižnieks.

Krāsaini lielformāta audekli, kuros iespēja pētīt, iedziļināties, atsaukt atmiņā un sajust, - to sniedz Ģirta Muižnieka jaunākā personālizstāde „Red Shift”. Galerijā "Māksla XO” tā skatāma līdz 16.oktobrim.

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti