Fotogrāfijas biennāles programmā notiks lekcija par fotopastkartēm

30. jūnijā pulksten 18.00 ''Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2022'' programmā izstāžu zālē "Rīgas mākslas telpa" gaidāma mākslas zinātnieces Irēnas Bužinskas lekcija "Fotopastkarte kā radošo eksperimentu lauks 20. gadsimtā: inscenējums, montāža, kolorēšana", informē organizatori.

Pasākums, kas piedāvās ieskatu fotopastkartes attīstības vēsturē, īpaši pievēršot uzmanību radošiem, arī kurioziem eksperimentu piemēriem, ir daļa no biennāles izstādes "ЛАВ = LOVE" pavadošajiem izglītības pasākumiem. Izstāde "Rīgas mākslas telpas" Intro zālē apskatāma līdz biennāles noslēgumam 10. jūlijā.

"Pateicoties dažādiem tehnoloģiskajiem jaunievedumiem, fotografēšanas process un fotopastkaršu izgatavošana 19. un 20. gadsimta mijā īsā laikā iemantoja milzīgu popularitāti gan profesionālu fotogrāfu, izdevēju un darbnīcu, gan visu sabiedrības slāņu amatieru vidū," tematu ieskicē biennāles rīkotāji. "Strauji augošā konkurence saistīja kā patērētāju uzmanību, tā vienlaikus atraisīja arī izgatavotāju fantāziju. Šajā laikā fotopastkarte kļuva par intensīvu, pārsteidzošu un drosmīgu radošo eksperimentu lauku inscenējumu un plaša spektra manipulāciju ar negatīvu un/vai pozitīvu – retušu, montāžu, kolorēšanu jomās."

"Krāsa kā izteiksmes līdzeklis ieguva tikpat daudzveidīgu lietojumu. Plaši izmantoja negatīva – stikla plates vai filmas kadra tonējumu; pozitīva – pastkartes kolorēšanu ar akvareļa, anilīna, temperas krāsām, kā arī tās papildinājumu ar aplikāciju, zeltījumu un dažādu materiālu detaļām, kā, piemēram, putnu spalvām, cilvēku matiem, gliteriem, audumiem, izšuvumiem u. c.," mākslinieciskās izpausmes, sākot no 19.–20.gadsimta mijas līdz 20. gadsimta 60. gadiem, iezīmē mākslas zinātniece Irēna Bužinska.

Lekcija padziļina RFB 2022 izstādē "ЛАВ = LOVE" skatīto tēmu loku. Tajā redzamais lielā mērā attiecināms uz filokartiju – atklātņu kolekcionēšanu –, tomēr terminoloģija vēl nav devusi vārdu tai atmiņu kolekcionēšanai, kas šobrīd ir visizplatītākā un masveidīgākā, proti, personiskās dzīves brīžu fotofiksēšanai. Izstādē piedāvāts ieskats trīs kolekcionāru – Irēnas Bužinskas, Andreja Strokina un Bolderājas grupas – fotogrāfiju, pastkaršu un diapozitīvu kolekcijās. Tās ietver neskaitāmus reiz, kaut kur un ar kādu patiešām notikušas dzīves mirkļus, atmiņā saglabājamas norises un pozitīvas emocijas. "No šodienas skatpunkta, attēlos fiksētais uztverams kā daudzslāņains, interpretācijām atvērts materiāls jaunām kultūras atmiņas konstrukcijām," komentē izstādes kuratore, Rīgas Fotogrāfijas biennāles vadītāja Inga Brūvere.

Lekcija "Fotopastkarte kā radošo eksperimentu lauks 20. gadsimtā: inscenējums, montāža, kolorēšana" norisināsies klātienē, latviešu valodā.

RFB 2022 Rīgas izstāžu zālēs un pilsētvidē norisinās no 22. aprīļa līdz 10. jūlijam. Kopumā astoņās starptautiskās izstādēs un plašā izglītības pasākumu programmā notikuma mākslinieki un kuratori skatītājiem piedāvā aplūkot izolācijas stāvokli un tā dažādās izpausmes un ietekmi, un no jauna mācīties lasīt informāciju, ko mums sniedz attēls. Vēl līdz šī gada 3. jūlijam "ISSP Galerijā" skatāma lietuviešu mākslinieka Pauļa Petraiša izstāde "Virsmas", bet biennāles un Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāde "Foto albums – subjektīvs naratīvs" (kuratore Baiba Tetere) būs pieejama līdz pat šī gada 11. septembrim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt