Venēcijas mākslas biennāles organizatori informē, ka šogad valstu paviljonu ekspozīcijas un kuratora izstādi Dārzos (Giardini) un Arsenālā (Arsenale) apmeklējuši vairāk nekā 700 000 apmeklētāju (vidēji 3300 apmeklētāji ik dienu), savukārt pirmsatklāšanas dienās biennāle pulcējusi 27 966 cilvēku. Vairāk nekā puse apmeklētāju – 59 procenti – bijuši ārvalstnieki, savukārt 41 procents – itāļi.
Latviju Venēcijas biennālē pārstāvēja māksliniece Amanda Ziemele ar ekspozīciju "O day and night, but this is wondrous strange…and therefore as a stranger give it welcome". To organizēja Latvijas Republikas Kultūras ministrija sadarbībā ar kultūras projektu aģentūru "Indie". Paviljona kurators – Adams Budaks.
Amanda Ziemele, biennālei noslēdzoties, saka: "Šis ir bijis iespaidiem bagāts piedzīvojums, kura laikā bija jāsastopas ar daudziem nezināmajiem un organiski jāļaujas izaicinājumiem. Domāju, ka tieši tas padara šo pieredzi tik vērtīgu – ne tikai galamērķis, bet drīzāk process, ko pieredzam. Ne tikai es kā māksliniece, bet mūsu komanda kā kopums, kura pamats ir sadarbība, saruna un savstarpējs atbalsts."
Gūstot plašu publicitāti, vairāk nekā 70 publikācijās Ziemeles ekspozīciju novērtējuši tādi prestižie starptautiskie mākslas un kultūras izdevumi kā "ArtReview", "Frieze", "Mousse", "Spike", "e-flux", "My Art Guide Venice 2024", "Artdaily.com", "Louisiana Channel" un citi.
Paviljona (klusais) centrālais naratīvs ir angļu skolotāja un teologa Edvīna Abota novele "Plakanzeme. Izdomāts stāsts vairākās dimensijās" (Flatland. A Romance of Many Dimensions), ko rakstnieks publicējis 1884. gadā ar pseidonīmu Kvadrāts. Abota klasiskais zinātniskās fantastikas darbs tiecas paplašināt savu lasītāju iztēli ārpus katra "dimensionālo aizspriedumu" nospraustajām robežām un ir iecerēts kā Viktorijas laika sabiedrības parodija, slavas dziesma zināšanām un iztēlei, bez kuras cilvēce nevarētu pastāvēt, asprātīgs pētījums, kas pievēršas uztveres spējai un absolūtas patiesības pieejamībai.
Lai pēc iespējas skaidrāk un tiešāk sasniegtu apmeklētāju, telpas pieredzi veidoja 8 lielformāta figūras – "Citrona miziņa" (Lemon peel), "Vilnis" (Wave), "Piltuve" (Funnel), "Miera mika" (Cool As a Cucumber), "Dubultais Čipsis" (Double Crisp), "Nogurušais" (Close Your Eyes), "Ziņkārīgais" (Under One's Nose) un "Labrīt, saules gaisma" (Good Morning, Sunlight) –, kas šobrīd tiek pakotas ceļam uz mājām. Savukārt darbi "Citrona miziņa" un "Vilnis" iekļauti Latvijas Laikmetīgās mākslas kolekcijā.
KONTEKSTS:
Venēcijas mākslas biennāle tradicionāli norisinās reizi divos gados un ir uzskatāma par vienu no senākajiem un ievērojamākajiem notikumiem starptautiskajā profesionālās mākslas dzīvē, kurā ikreiz piedalās aptuveni 90 valstis. Latvijas mākslinieku dalība Venēcijas biennālē akcentē Latvijas laikmetīgo mākslu Eiropas un pasaules kultūras kontekstā.
Latvijas dalību Venēcijas mākslas biennālē kopš 1999. gada nodrošina Latvijas Republikas Kultūras ministrija. Šogad Latviju biennālē pārstāv māksliniece Amanda Ziemele ar ekspozīciju "O day and night, but this is wondrous strange…and therefore as a stranger give it welcome".