Kultūras rondo

Veltījums Gunāram Rozenbergam. Gaidot koncertu, stāsti par talantīgo mūziķi

Kultūras rondo

Apvienības "IevaKrish" izrādē satiekas kustība un lietuviešu sutartines

"Plūstoši". Par izstādi stāsta mākslinieks Germans Ermičs un kuratore Evelīna Ozola

Skulptūras ar dizainīgām funkcijām. Ar izstādi «Plūstoši» iepazīstina mākslinieks Germans Ermičs

"Tie gluži nav praktiski ikdienas objekti, drīzāk skulptūras ar dizainīgām funkcijām" – tā savus darbus raksturo dizainers Germans Ermičs. No 13. aprīļa līdz 28. maijam Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā pieredzama viņa pirmā personālizstāde Latvijā – "Plūstoši".

"Es esmu audzis uz dzimis Rīgā, bet savu profesionālo darbību esmu sācis Nīderlandē, kur es arī mācījos. Es esmu dizainers, man ir sava studijā Amsterdamā. Jau gandrīz 10 gadus es strādāju ar dažāda veida projektiem starp skulptūru, dizainu, instalācijām," Latvijas Radio raidījuma "Kultūras rondo" ar sevi iepazīstina Germans Ermičs. Viņa personālizstādes "Plūstoši" kuratore Evelīna Ozola piebalso: "Germans tā priecīgi saka – gandrīz 10 gadus... Jā, gandrīz 10 gadus viņam ir sava studija, bet strādājis viņš, protams, ir ilgāk.

Izstādē ir darbi arī no agrīnāka perioda, kad Germans bija grafikas dizainers un palēnām pārprofilējās uz produktu dizainu. Un ar produktiem mēs šajā gadījumā saprotam ļoti skaistus objektus, kuri pastāv nedaudzos eksemplāros pasaulē.

Tās ir mēbeles, dažādi interjera objekti, no kuriem neliela, bet ļoti spēcīga izlase apskatāma muzejā." 

Par saviem darbiem dizainers teic, ka tie gluži nav praktiski ikdienas objekti, drīzāk skulptūras ar dizainīgām funkcijām, piemēram, krēsls vai galds, ko var lietot, vai spogulis, kurā var skatīties, tomēr objekta kopīgais veidols, iespaids ir, ka tā drīzāk ir skulptūra: ""Troņa krēsls", kas skatāms izstādē – tā ir ideja par krēslu. Protams, kāds tajā var sēdēt, bet tas nav ikdienas objekts, ko kāds gribētu lietot; tas drīzāk ir estētisks, konceptuāls objekts." 

Germana Ermiča radošajā darbībā būtiska loma ir krāsai – tā nosaka formu. Kā tas notiek? "Tas ir drīzāk konceptuāls piegājiens, doma, ar kuru es sāku savu pirmo mēbeļu sēriju.

Ja visbiežāk par krāsu iedomājamies kā noslēdzošo posmu – mums ir gatava forma, gatavs darbs, un tad mēs izvēlamies krāsu –, es gribēju sākt darbu tieši no krāsas, skatīties, kā krāsa var definēt objektu. 

Iztēloties krāsu kā fizisku materiālu – tas ir diezgan konceptuāls piegājiens," viņš skaidro. "Es izvēlējos strādāt ar stiklu, jo tas ir ļoti pateicīgs medijs tieši darbam ar krāsu. Var izmantot caurspīdīgumu, var izmantot spoguli, var izmatot matētu. Tas man palīdz strādāt ar krāsu un gaismu. Man ir ļoti grūti noraksturot, tieši kā tas darbojas, jo tā drīzāk ir fantāzija par to, kā es iztēlojos krāsu." 

Dizainers tostarp strādā ar metālu, tekstilu, akmeni. Impulsu radīt viņš saņem arī no mūzikas, no skaņas, un tā ir klātesoša arī personālizstādē. "Kāpēc skaņa izstādē? Pirmkārt, es vēlējos parādīt darbu, kas tika veidots kopā ar [mūziķi] Artūru Liepiņu – tā ir skaņa "Instagram" paviljonam [Kannās, Francijā]. Mēs domājām, kā to var parādīt: vai tā būs skaņa telpā vai arī kāds uzraksts. Mēs nonācām pie tā, ka atskaņojot skaņu, mums būs arī fona skaņa, kas papildinās, veidos sajūtu visā izstādē," piebilst Ermičs.

Evelīna Ozola vērtē, ka Ermiča darbos nenoliedzami ir Nīderlandes dizaina ietekme (jo skola, apkārtējā vide, arī līdzības ar laikabiedriem un studiju biedriem), bet vienlaikus jaušams arī kaut kas ziemeļniecisks. Kuratore turpina: "Man šķiet, ka

Germans ļoti jūtīgi uztver arī dabas parādības. Nevarētu teikt, ka tas tieši attēlojas viņa darbos, bet var redzēt, ka tur ir kaut kāda sajūtu notverta –

kaut kas debesīs vai kāds atspulgs sniegā vai ūdens. Kaut kas asociatīvi ļoti, ļoti smalks atspoguļojas viņa darbos." 

Uz ekspozīciju "Plūstoši" autora darbi atceļojuši no Nīderlandes, Nepālas, Portugāles, Itālijas, Francijas. Starp citu, slavenais "Ombré" stikla krēsls (mūslaiku interpretācija par japāņu dizainera Širo Kuramatas ikonisko "Stikla krēslu") ir iekļauts mūsu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja kolekcijā.

Germana Ermiča "Ombre" krēsls izstādē "Plūstoši"
Germana Ermiča "Ombre" krēsls izstādē "Plūstoši"

"Plūstoši" veidotāju kodols ir Ermičs (viņš arī izstādes iekārtojuma veidotājs) un Ozola, bet procesā iesaistīts arīdzan Aleksejs Muraško, kurš izveidojis grafikas dizaina noformējumu. 

Pirmā personālizstāde Latvijā Germanam Ermičam ir nozīmīgs notikums: "Dzīvojot ārzemēs, es vienmēr esmu centies piedalīties notikumos Latvijā, iesaistīties izglītībā un būt šeit arī kā profesionālis, ne tikai kā ciemiņš uz Jāņiem, Ziemassvētkiem un Lieldienām. Šī ir tā lieliskā iespēja runāt par savu darbu, dalīties ar pieredzi un, es ceru, iedvesmot." 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti