Mūzikas akadēmija izdod grāmatu par daudzbalsību

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija sadarbībā ar izdevniecību "Musica Baltica" un Latvijas Nacionālo kultūras centru laidusi klajā grāmatu un kompaktdisku "Shaping Sounds and Values: Multipart Music as a Means of Social and Cultural Interaction", kuras sastādītājs ir Vīnes Mūzikas un izpildītājmākslas universitātes Tautas mūzikas pētniecības un etnomuzikoloģijas institūta pētnieks un JVLMA viesprofesors Ardians Ahmedaja (Ardian Ahmedaja), informēja JVLMA pārstāvji.

Krājumā iekļauti deviņu autoru raksti par Albānijas, Austrijas un Bavārijas (Vācija), Borneo (Malaizija), Centrālāfrikas un Ganas (Āfrika), Dishi (Ķīna), Javas (Indonēzija), Marokas, Sardīnijas (Itālija), Setu zemes (Igaunija) un Ziemeļlatgales (Latvija) daudzbalsīgo mūziku. 

Šī ir jaunākā Starptautiskās tradicionālās mūzikas padomes Daudzbalsīgās mūzikas pētnieku grupas publikācija. Grāmatā publicētie raksti ir prezentāciju un diskusiju rezultāts, kas kaldināts divos simpozijos – "library@esplanade" Singapūrā (2016) un Guangxi Mākslu universitātē Nanningā, Ķīnā (2017) – un tam sekojošā divkāršas anonīmas recenzēšanas procesā. Nozīmīga publikācijas daļa ir kompaktdiskā iekļautie audio un video lauka ieraksti no Malaizijas, Marokas, Sardīnijas, Setu zemes un Ziemeļlatgales, kas atklāj spilgtas un daudzveidīgas mūzikas prakses dažādās dzīves situācijās.

Grāmatas pirmā daļa veltīta sociālajai un kultūras mijiedarbei muzikālajā uzvedībā. To aizsāk Injacio Makjarellas (Ignazio Macchiarella) raksts par lomu hierarhiju a tenore dziedāšanas praksēs Sardīnijā. Anda Beitāne apraksta eksperimentu, kas veikts kopā ar Ziemeļlatgales pusbolsa dziedātājām, cenšoties izprast ne tikai skaņas, bet arī uzvedības noslēpumus. Savukārt Enrike Kamara De Landa (Enrique Cámara De Landa) raksta par mūziku un tās izpildītājiem sufi brālībās Marokā.

Otrajā daļā autori pievērsušies daudzbalsīgās mūzikas analīzei. Žanna Pertlas (Žanna Pärtlas) raksturo muzikālās identitātes izpausmes setu tradīcijā Dienvidaustrumigaunijā. Tonijs Lūiss (Tony Lewis) analizē dažādas ritma struktūras, balstoties uz Āfrikas standartpaterniem, Javas gamelāna, spāņu flamenko u.c. piemēriem, cenšoties identificēt un atšķirt kognitīvos un kultūras aspektus. Lu Ju-hsju (Lu Yu-hsiu) pievēršas Dishi septiņu instrumentu ansamblim Dienvidrietumķīnā, kas pavada zebi – Nisu tautas improvizācijā balstītu dziedāšanu un dejošanu. Turpretī Ģertrūde Marija Hūbere (Gertrud Maria Huber) koncentrējas uz cītaras repertuāru un tā transmisiju Austrijā un Bavārijā, savukārt Čong Pek Lin (Chong Pek Lin) diskutē ieguvumus no Kenyah minoritātes Borneo deju dziesmu izmantošanas pedagoģiskos nolūkos. Grāmatu noslēdz Ardiana Ahmedajas raksts par dažādu aģentu un aģentūru lomu lokālās daudzbalsīgās mūzikas praksēs Albānijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti