Latviski izdota astrofiziķa Stīvena Hokinga pēdējā grāmata «Īsas atbildes uz svarīgiem jautājumiem»

Nopelniem bagātā astrofiziķa Stīvena Hokinga pēdējā grāmatā uzdoti būtiski jautājumi: Vai Dievs ir? Vai var ceļot laikā? Vai iespējams paredzēt nākotni? Autors iepazīstina lasītājus ar Visuma uzbūves pamatprincipiem, aizved pie pašiem tā pirmsākumiem, atklāj laika dabu un liek aizdomāties par cilvēka rīcības sekām uz zemeslodes. Nu grāmata izdota arī latviski, medijus informē Jāņa Rozes apgāda pārstāvji.

Izdevēji atzīmē, ka grāmata būs interesanta gan Hokinga teoriju un daiļrades pazinējiem, gan arī tiem, kam šī būs pirmā sastapšanās ar ievērojamo zinātnieku, kurš mainīja cilvēces priekšstatus par Visumu. Autors lasītāju ved ceļojumā uz pašiem eksistences pirmsākumiem, uz tuvām un tālām planētām, uz melnajiem caurumiem un beigu beigās arī uz nākotni.

Darbu papildina Hokingam tuvu cilvēku atmiņu vēstījumi. Aktieris Edijs Redmeins, kurš izcilo zinātnieku atveidojis filmā “Teorija par visu”, stāsta par viņu abu iepazīšanos un sadarbību. Profesora Kipa S. Torna ievadā lasāms par abu astrofiziķu draudzību gandrīz visa mūža garumā un kopīgo zinātnisko darbību. Bet meitas Lūsijas pēcvārdā Hokingu var iepazīt kā mīlošu, aizrautīgu tēvu, harismātisku un sadzīvē pieticīgu cilvēku un drosmīgu savu tuvāko iedvesmotāju.

“Ņūtons mums sniedza atbildes. Hokings mums sniedza jautājumus.

Turklāt šie Hokinga jautājumi arī dažus desmitus gadu vēlāk turpina dāvāt un radīt jaunus revolucionārus atklājumus. Kad mēs beidzot būsim izpratuši kvantu gravitācijas likumus un pilnībā izpētījuši mūsu Visuma dzimšanu, tas būs noticis galvenokārt tāpēc, ka bijām pakāpušies uz Hokinga pleciem,” uzsver Profesors Kips S. Torns.

Par autoru

Stīvens Hokings (1942­–2018) trīsdesmit gadus bija profesors matemātikā Kembridžas Universitātē un līdz pat savai nāvei vadīja Teorētiskās kosmoloģijas centru, ko pats nodibināja 2007. gadā. Viņš saņēmis plašu sabiedrības un kolēģu atzinību, kā arī daudzus apbalvojumus, ieskaitot ASV Prezidenta brīvības medaļu.

Latviešu lasītājiem jau pazīstami viņa populārzinātniskie darbi “Īsi par laika vēsturi”, “Visums rieksta čaumalā”, “Vēl īsāk par laika vēsturi”, “Diženais plāns” (divas iepriekšminētās kopā ar Leonardu Mlodinovu), kā arī autobiogrāfiskais darbs “Īsi par manu vēsturi”. Kopā ar savu meitu Lūsiju Hokingu viņš sarakstījis arī vairākas grāmatas bērniem par mazā zēna Džordža piedzīvojumiem, kurās ir daudz faktu par fiziku un astronomiju.