No 14. līdz 16.martam Latvija piedalīsies Starptautiskajā Londonas grāmatu tirgū (London Book Fair) ar nacionālo grāmatniecības un literatūras stendu, kā arī dažādiem tematiskiem pasākumiem.
"Meklējot pazīmes, pēc kurām varētu sacīt, ka latvieši ir introvertāki nekā citi, es atradu trīs,” - šī balss pieder rakstniekam Paulam Bankovskim, kurš kampaņas „Es esmu introverts” ietvaros filmējies videoklipam, kurā izsaka savas pārdomas par latviešu introvertuma cēloņiem, izpausmēm un arī pozitīvajiem aspektiem.
Pauls Bankovskis: „Bet rakstniekiem šāda noslēgtība nāk tikai par labu. Jo, ja iedomājamies, ka es visu laiku skraidītu apkārt un kliegtu kā mežā – tad jau man nebūtu laika neko uzrakstīt”.
Līdzās Paulam Bankovskim kampaņas „Es esmu introverts” ietvaros tapuši arī videoklipi ar Osvalda Zebra un Arta Ostupa piedalīšanos, kas jau izplatīti sociālajos tīklos, un kuru mērķis ir pievērst uzmanību idejai – popularizēt latviešus pasaulē kā introvertu rakstnieku nāciju.
Viena no kampaņas veidotājām Anete Konste atklāj, ka ideja radusies, mēģinot izkristalizēt mums atšķirīgo un savdabīgo, lai izceltu to gan kā vērtību, gan paraudzītos uz to arī ar veselīgu pašironiju.
Anete Konste: „Šobrīd, man liekas, visas nozares un tostarp literatūra pieprasa no cilvēka, lai viņš ir ļoti atvērts, lai viņš labi uzstājas, un to arī gaida Lielbritānija, bet tas ir kaut kādā zināmā pretrunā ar paša rakstnieka sūtību, jo viņš tomēr ir cilvēks, kas daudz laika pavada „savā galvā”, daudz laika pavada viens pats, un tad ir diezgan jocīgi no viņa prasīt kaut kādu pavisam citu šķautni. Un tad likās dabiski, ka latvietis un arī rakstnieks – tā ir introverta personība. Pasakot to vārdos, man šķiet, pašironija šajā gadījumā ir atbruņojoša un, kā jau norādīja viena komentētāja, tas liecina par nācijas brieduma pazīmi, ka tā spēj nevis tikai sevi slavēt, bet norādīt arī uz kaut kādām īpatnējākām iezīmēm."
Līdzās videoklipiem ar rakstnieku piedalīšanos kampaņa ietver vēl daudzas citas aktivitātes, un to, kā tās strādā, pirmo reizi varēs notestēt jau pēc nedēļas – Londonas grāmatu tirgū, kur Latvijai būs savs stends, stāsta kampaņas radošā direktore Una Rozenbauma: „Tās galvenās aktivitātes būs nākamgad, bet šogad mēs aizsākam tās akcentēt. Mums ir Reiņa Pētersona zīmēts komikss, kas jau iet ''Facebook'' un turpināsies līdz nākamajam gadam, tad būs interaktīvs stends izstādē, kurā būs lietusmēteļi, uz kuriem aizmugurē būs uzdrukāti latviešu autoru citāti, un varēs ar tiem nobildēties, taču stāvot pret objektīvu ar muguru, tātad tas būs tāds introverts selfijs, kurā var redzēt tikai muguru. Principā mēs šobrīd braucam izlūkos, apskatīties, ko ar to visu var iesākt, kā mēs viselegantāk varam iekļauties visā šajā pasākumā."
Pirmkārt jau svarīgi, lai ideju pieņemtu pašu mājās, un kampaņas veidotājām pat par pārsteigumu – tā uzņemta kopumā pozitīvi.
Lietuvieši un igauņi savas kampaņas līdz šim turējuši noslēpumā, taču igauņiem jau ir bijusi reakcija uz latviešu kampaņu.
Anete Konste: „Reaģējot uz šo kampaņu, igauņi teica – ja jau latvieši ir introverti, tad viņi ir „dead bodies” – tātad vispār miruši. Bet, protams, ka ziemeļu tautas vispār ir introvertākas, tas ir stereotips, kas reizē atbilst arī patiesībai. Protams, ka mēs neesam vienīgie introvertie, bet mēs gribējām būt pirmie, kas to pasaka nekautrējoties."
Dažādi ar kampaņu saistīti tematiski pasākumi Starptautiskajā Londonas grāmatu tirgū notiks jau nākamnedēļ, jo tirgū darbosies Latvijas grāmatniecības stends, bet daudz plašākas iespējas sevi popularizēt Latvijai un arī Lietuvai un Igaunijai Londonā būs nākamgad, kad Baltijas valstis būs goda viesu statusā.